Bugetul maxim alocat de Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii /ANC/ pentru implementarea unei aplicaţii interactive care va permite utilizatorilor să compare ofertele furnizorilor de telefonie se ridică la 250.000 de euro, potrivit datelor furnizate de ANC.
Aplicaţia ar putea deveni funcţională la finele lui 2009 sau cel târziu la începutul anului viitor, ANC urmând să analizeze acest proiect cu toţi operatorii de telefonie în Consiliul Consultativ de săptămâna viitoare. Proiectul a fost lansat pentru consultare publică pe site-ul ANC, în perioada 13 noiembrie - 12 decembrie 2008.
Comparatorul de tarife va conţine date referitoare la ofertele de telefonie mobilă, telefonie fixă şi acces la internet în bandă largă şi va afişa ulterior un clasament al celor mai avantajoase planuri tarifare din punctul de vedere al preţului, care corespund opţiunilor de consum introduse de utilizator (de exemplu, trafic lunar, număr de SMS-uri).
Datele privind ofertele furnizorilor vor fi introduse de către aceştia în sistem, vor fi verificate şi validate de ANC şi vor fi actualizate permanent.
Preşedintele ANC, Liviu Nistoran, declarat recent că mulţi utilizatori din România nu pot aprecia corect cât plătesc pentru serviciile de telefonie din cauza complexităţii pachetelor şi schemelor de tarife.
"Prin introducerea comparatorului de tarife, dorim să ne asigurăm că utilizatorii finali iau decizii informate în momentul achiziţionării serviciilor de comunicaţii", a precizat preşedintele ANC, Liviu Nistoran.
De asemenea, proiectul ANC mai stabileşte setul minim de informaţii pe care trebuie să le cuprindă factura detaliată emisă de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, ceea ce asigură utilizatorilor posibilitatea cunoaşterii şi evaluării modului de tarifare a serviciilor utilizate, precum şi înţelegerea şi verificarea conţinutului facturilor emise de către furnizori.
Potrivit datelor ANC, până în prezent autorităţile din zece state europene au implementat ghiduri interactive pentru compararea tarifelor furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, cea mai des întâlnită categorie pentru care se asigură compararea ofertelor fiind telefonia mobilă, urmată de telefonia fixă şi de accesul la internet în bandă largă.
Piaţa de comunicaţii din România va înregistra în 2009 o creştere moderată, dezvoltarea internetului fără fir şi creşterea bazei de clienţi de internet fix în bandă largă fiind două segmente care ar susţine această creştere.
Potrivit datelor ANC, în 2007 piaţa de comunicaţii din România a înregistrat o creştere de 16,7 la sută faţă de anul 2006, până la un nivel de 4,6 miliarde euro, conform datelor raportate de furnizori.
Pentru întreg anul 2008 estimările ANC arată o creştere de 10 la sută, până la 5,073 miliarde euro.