Guvernele anterioare s-au orientat pe marile proiecte de infrastructură şi au neglijat reabilitarea şi modernizarea infrastructurii rutiere şi feroviare existente în ţara noastră, alocările pentru acestea fiind la niveluri foarte scăzute, în timp ce marile proiecte şi subvenţia acordată metroului bucureştean au reprezentat partea leului în acest domeniu, a declarat, ieri, Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, într-un interviu acordat agenţiei Hotnews.
"Dacă ne uităm că aproape 10% din banii alocaţi la nivel naţional pentru transporturi - pe rutier, feroviar, naval şi aerian - se duc ca subvenţie pentru metroul din Bucureşti, acest fapt este o problemă şi este nevoie să deschidem o dezbatere publică, mai ales în actualele condiţii economice, când trebuie să asigurăm creşterea cheltuielilor pe fondurile structurale. Lupta este să ne asigurăm că 2021 va fi un an bun al lucrărilor pe infrastructura existentă. Vor fi mai mulţi bani pentru investiţiile noi. Avem o reţea de 16000 km de drumuri naţionale şi 900 km de autostrăzi, reţea care cere încontinuu bani, pentru că e nevoie de operaţiuni de întreţinere la un anumit număr de ani. Avem probleme şi pe căile ferate, cu şinele, traversele, podeţele, etc.. Îmi doresc să facem nişte progrese în gestionarea reţelei existente, dar asta depinde de alocările bugetare. Avem în plan să încercăm aşa ceva pe domeniul feroviar, care a fost subfinanţat, deoarece s-a mers pe concentrarea pe proiecte majore şi nu pe întreţinerea tronsoanelor existente. În acest moment avem până la 10.000 de km de cale ferată care zac abandonaţi. Iar când te uiţi la alocările financiare pentru acest tip de lucrări, cam lipsesc din bugetele guvernărilor anterioare", a spus Cătălin Drulă.
Ministrul Transporturilor a precizat că se gândeşte la o sursă de finanţare pentru restructurare şi eformă, pentru scoaterea din marasm a reţelei feroviare, prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
"Vom lua bani de acolo pentru operaţiunile de reînnoire. Mi-aş dori să conving şi autorităţile de concurenţă pentru că este nevoie de o injecţie de capital, din sursă externă, care să readucă sistemul pe o linie de plutire în schimbul unor condiţii pe care să ni le asumăm că le vom îndeplini. Doresc să aducem această reţea feroviară la o stare decentă pentru a aduce mai mulţi călători pe calea ferată. Lucrările nu se întâmplă peste noapte. Este nevoie de achiziţionarea unor trenuri de lucru. În acest moment avem doar un tren de lucru - pe la Braşov - care poate face un kilometru de cale ferată pe zi. Dorim să achiziţionăm astfel de trenuri prin alocările din PNRR pentru a efectua lucrările respective ce vor creşte viteza de deplasare pe calea ferată", a menţionat Cătălin Drulă.
În privinţa trenurilor de mare viteză, ministrul Transporturilor a arătat că acestea sunt un obiectiv pentru următoarea decadă, adică proiectele pentru introducerea acestora între marile oraşe din ţară vor putea fi implementate abia după anul 2030.