Ce facem în maşină

CĂTĂLIN AVRAMESCU
Ziarul BURSA #Editorial / 1 septembrie 2015

CĂTĂLIN AVRAMESCU

Pe la jumătatea anilor '70, cei care umblau pe şoselele patriei puteau observa un fenomen ciudat. După lăsarea serii apăreau şiruri de lumini violete, care se mişcau încoace şi încolo. Erau de la nişte becuri pe care mulţi şoferi le instalaseră în spatele parbrizului, deasupra capului. Teoria era că acele dispozitive aveau, cumva, un efect antiorbire. Se spunea că lumina violetă contracarează strălucirea farurilor maşinilor care veneau din sens invers.

Nu am nici cea mai mică idee despre cât de eficiente erau becurile acelea. Bănuiesc că deloc, pentru că altfel le-am vedea şi astăzi montate pe maşini. Arătau totuşi simpatic, cu nuanţa lor stranie, care amintea de un OZN (altă obsesie a acelor timpuri). În cele din umă, probabil era vorba de o escrocherie.

Mai erau şi altele de acest gen. La un moment dat se vindeau în comerţ, oficial, un fel de geamuri. Le montai în faţa televizorului alb-negru, cu lămpi. Ideea era că vezi, cumva, color. Asta într-o vreme în care televiziunea (publică) nici nu avea emisie color. Statul socialist nu avea nici o problemă să îşi escrocheze proprii cetăţeni.

Povestea şoferilor cu becul violet deasupra capului ne duce la tema de astăzi. Deschideţi orice ziar. Alegeţi un editorial, la întâmplare. Foarte probabil că este vorba despre una dintre mărimile zilei. Sau despre partide, ministere şi industrii. Lucruri mari...

Însă multe intuiţii cu privire la societatea în care trăim le obţinem mai bine privind spre lucrurile mici. Acestea sunt precum pluta pescarului: mişcarea unei bucăţele de plută colorată ne arată ceva despre mişcările de sub luciul apei. Iată de ce vă propun să analizăm acum ce mai facem prin maşinile noastre. Să vedem cum stăm...

Primele semne sunt că nu prea bine. În Uniunea Europeană există doar o singură ţară, Letonia, care are mai multe accidente fatale la milionul de locuitori (106 faţă de 91 pentru România). Media Uniunii Europene este de 50 per milion.

Altceva mi se pare încă şi mai interesant. De pe blogul unui distins reprezentant al Justiţiei am descoperit o statistică a cazurilor înregistrate la judecătorii. Dacă în 2010 existau 826 de dosare penale cu accidente mortale de circulaţie, în 2011 erau 901, în 2012 erau 920, iar în 2013 erau 921. Tendinţa este clară, de creştere constantă.

Dosare pentru părăsirea locului accidentului: 169 în 2010 şi 279 în 2013. Conducere în stare de ebrietate: 8683 în 2010 şi 11.141 în 2013.

Nu am cifre mai recente, însă şi acestea sunt edificatoare. Ceva se întâmplă.

Luaţi alt caz, al indivizilor care se filmează pe sine făcând tot felul de isprăvi, după care încarcă filmul pe reţelele de socializare. Un individ şi-a luat o limuzină din acestea sofisticate, cu pilot automat. Din ce bani - acesta este, pentru mine, un mister total... Să lăsăm însă asta, altceva doream să semnalez. Omul s-a filmat la volan. A cuplat pilotul automat după care a trecut... pe locurile din spate, lăsând maşina să meargă singură. I-a înşelat senzorii care verificau dacă are mâna pe volan folosind o simplă sticlă cu suc. Femeia lui ţipa ca din gură de şarpe, iar el se distra. O polenizare halucinantă între înalta tehnologie şi cultura interlopă.

Drept este că nici firmele care produc automobile nu par să dea întotdeauna semne de inteligenţă. Mă uitam zilele trecute pe nişte articole de profil. Se pare că multe companii se grăbesc acum să le ofere clienţilor... integrare cu Facebook, Twitter şi altele asemenea. La bord?... Asta îşi imaginează ele că îşi doresc şoferii în timp ce conduc? Să ştie când naşul "dă like" la poza de la botez?

La volan oamenii mai ascultă şi muzică. Pe vremuri (adică până acum circa 5 sau 10 ani) ştiu că se mai ascultau emisiuni la radio. Acum nu am date precise despre ce se ascultă în maşinile şi taxiurile noastre. Vă las pe dumneavoastră să speculaţi. Vă spun doar ce au aflat specialiştii. Un coeficient mai redus de inteligenţă este corelat cu o preferinţă pentru muzica vocală ("la-la-la"). Un coeficient mai ridicat de inteligenţă este corelat cu preferinţa pentru muzica instrumentală. Stilul muzical corelează şi cu nivelul de educaţie. O educaţie superioară este asociată cu preferinţa pentru muzică electronică sau clasică.

Problema este că multora nu le pasă. Iarăşi, mă refer la cei din spatele volanului sau chiar la pasageri. În destule ocazii prin diferite maşini am auzit sunetul de avertizare care semnala că pasagerul sau chiar şoferul nu şi-au pus centura. Unii ridicau din umeri. "Nici nu ieşim din oraş!". Alţii cuplau centura şi şedeau pe ea. Am descoperit şi şoferi ingenioşi. Aveau un fel de cleme, le introduceau în dispozitivul centurii să îl păcălească.

Una dintre rudele mele lucrează la o staţie de benzină. Este un izvor nesecat de observaţii sociologice. Spre exemplu, aflu că se parchează direct în uşa staţiei. "Avem o parcare cu multe locuri libere, nu ştiu de ce nu parchează pe locurile corecte". Dar tocmai aici este plăcerea. Să stai pe locul altuia. Să laşi geamul. Să te admire lumea.

Notă: Domnul Cătălin Avramescu este ambasador al României în Finlanda şi Estonia.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Au début de l'été vous avez assisté à la mise à mort de la Grèce. La Troïka a arraché au premier ministre A. Tsipras, un révolver sur la tempe, un "accord" qui condamne le peuple à plus de souffrances, le pays à une récession économique, tout en organisant le dépeçage de son patrimoine par privatisations. Si vous en doutiez encore, vous avez maintenant la preuve que la démocratie (exprimée par l'élection d'un gouvernement en janvier, et par un referendum en juin) n'a aucune valeur aux yeux de l'eurogroupe, totalement inféodé aux intérêts supérieurs de la finance. Est-ce spécifique à Grèce ? Non, c'est l'implacable logique de l'idéologie ultralibérale qui s'affiche là dans sa brutalité et son inhumanité, mais dont nous sommes tous victimes, à des degrés divers, par la mise en place des politiques d'austérité.

    Voilà quelques mois, je vous annonçais notre désir de réaliser une vidéo sur l'idée d'une monnaie complémentaire NATIONALE pour financer le Bien commun; (tout ce qui n'a pas par nature une finalité de profit financier), et j'appelais à contribution pour la financer. Le budget espéré a été dépassé et, même si je l'ai déjà fait, je tiens à vous dire ma gratitude pour le soutien apporté. 

    Quel rapport y-a-t-il entre l'annonce de la vidéo et l'introduction de mon message ? Lorsque vous la regarderez, ayez à l'esprit la situation de la Grèce. Car il ne faut pas aborder le concept présenté dans la vidéo comme une sorte d'utopie, mais comme un outil, immédiatement disponible, dont la seule mise en œuvre ne demande rien d'autre que la volonté de le faire. On est donc là dans le concret, dans une solution qui non seulement sauverait la Grèce, mais répondrait aux défis majeurs de notre monde en ce siècle. 

    La vidéo « SOLUTION MONNAIE-TERRE » est prête  

    1. Comme je le souligne en conclusion, nos dirigeants ne sont absolument pas mûrs pour prendre un tel virage. Nous savons qu'ils nous conduisent "dans le mur" comme on le dit souvent. Si donc nous voyons dans ce qui est proposé une réelle solution, alors elle doit être connue pour qu'elle occupe une place grandissante dans l'espace public.

      - N'hésitez donc pas à diffuser largement ce message; 

      - Faites-en un sujet d'étude au sein des mouvements citoyens que vous côtoyez ou auxquels vous adhérez. 

      - La vidéo est libre de droits et vous pouvez la commander et la projeter en public. Si nos agendas et conditions coïncident je peux aussi venir animer une rencontre. 

      Le choix est simple: ou bien nous acceptons que les intérêts de la finance détruisent le peu de démocratie et de souveraineté qui restent, ou bien nous faisons chacun ce que nous pouvons pour que la volonté des peuples s'impose à la finance. Porter le concept présenté dans "Solution monnaie-Terre" rend cette dernière option possible. 

      Pour le C.E.C., Philippe Derudder 

      Je suis une peux retardee

CITEŞTE ŞI

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6867
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3098
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0072
Gram de aur (XAU)Gram de aur391.1865

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb