CFR Marfă este la un pas de desfiinţare, conform informaţiilor dintr-o scrisoare trimisă în 11 mai 2021 de către oficialii Comisiei Europene către Reprezentanţa permanentă a ţării noastre la Uniunea Europeană. Din cele opt pagini ale documentului respectiv reiese că actualul Guvern, confruntat cu imposibilitatea recuperării de la CFR Marfă a ajutorului de stat acordat ilegal, a elaborat un plan care stabileşte desfiinţarea companiei de stat şi preluarea doar a unei mici păţi din activitatea ei de către societatea de expediţii a operatorului public de transport feroviar de marfă din ţara noastră.
Majoritatea transportului de marfă pe calea ferată ar urma să fie acoperit de operatorii privaţi.
Prima etapă a noului plan stabileşte că, în cadrul restructurării, vor fi disponibilizaţi peste 1400 de angajaţi ai companiei, din cei 5000 de salariaţi. 2500 de angajaţi ar urma să fie preluaţi de societatea de expediţii Rofersped SA, dar acest lucru nu este obligatoriu, conform documentului emis de oficialii de la Bruxelles, act care nu spune nimic nici despre restul de 1100 de angajaţi ce vor rămâne fără un loc de muncă.
Potrivit planului actualizat de recuperare, CFR Marfă ar urma să transfere într-o primă etapă activele sale, destinate Rofersped, Ministerului Transporturilor şi lnfrastructurii ca parte a ajutorului ilegal de recuperat în natură. Ulterior, Ministerul Transporturilor va transfera activele recuperate de la CFR Marfă la Rofersped SA, drept aport de capital. Acţionarilor privaţi actuali ai Rofersped li se va oferi posibilitatea să contribuie la majorarea de capital a companiei pentru a se evita diluţia lor. Astfel, CFR Marfă va transfera către Rofersped SA (societate la care statul deţine 98% din acţiuni) o parte din patrimoniu sub formă de majorare de capital, dar şi o parte dintre contracte. Rofersped va prelua doar 41% din volumul transportat de CFR Marfă, restul contractelor fiind cedate deliberat către competitorii privaţi.
"Conform planului de recuperare actualizat, o parte din activele recuperate în natură de la beneficiar, CFR Marfă, ar fi transferate ulterior unei alte companii, Rofersped, în schimbul capitalului propriu. Aceste active includ 22% din vagoanele CFR Marfă şi 27% din locomotivele sale, în medie 23% din materialul rulant al companiei CFR Marfă. Autorităţile române au explicat că niciun angajat nu ar fi transferat direct de la CFR Marfă la Rofersped, care şi-ar angaja personalul de pe piaţă. Planul de recuperare actualizat estimează că dimensiunea forţei de muncă a Rofersped s-ar situa la 55% din numărul angajaţilor CFR Marfă. Rofersped nu ar primi contracte de la CFR Marfă, ci şi-ar crea portofoliul propriu de clienţi. În acest scop, Rofersped ar transmite oferte noi către 23 din cei aproximativ 256 de clienţi ai CFR Marfă (9%). Aceşti 23 de clienţi reprezintă aproximativ 41% din volumul de marfă al CFR în 2019 şi aproximativ 60% din cifra de afaceri din acelaşi an. Serviciile Comisiei salută clarificările furnizate de autorităţile dvs în acest sens şi le consideră a fi un alt pas în direcţia corectă", se arată în scrisoarea Comisiei Europene.
• Guvernul Cîţu a schimbat strategia propusă de guvernul Orban
Referitor la situaţia de mai sus, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, a declarat pentru ziarul BURSA: "Vinerea trecută au fost emise deja preavizele pentru 1436 de oameni care urmează să fie disponibilizaţi până în 5 iulie. Mai rămân 2/3 din actuala structură. Anul trecut s-a mers pe varianta ca CFR Marfă să rămână, să fie restructurată, să fie returnat ajutorul de stat şi într-un final compania publică să fie rentabilizată. Noua conducere a Ministerului Transportului şi a companiei CFR Marfă merg pe ideea unei noi societăţi, care este de fapt casa de expediţii a CFR Marfă, dar nu se face nimic. Actul apărut în mass-media este o completare la ceea ce au trimis la începutul anului 2021, când s-a decis schimbarea strategiei aprobată anul trecut, care se baza pe procedura concordatului preventiv, pe darea în plată, etc.. Din păcate nu au făcut nimic anul trecut, iar acum statul român este nepregătit din toate punctele de vedere, dar în primul rând din punct de vedere legislativ. Trebuia să avem până acum promovat un memorandum, cu schimbări legislative, cu termene clare, dar autorităţile centrale nu au făcut nimic de un an şi jumătate, de când a venit decizia de impunere privind recuperarea ajutorului acordat ilegal către CFR Marfă. Noua propunere a autorităţilor de a face o nouă entitate este făcută greşit. Documentul trimis la Bruxelles de actualul guvern schimbă total strategia făcută anul trecut de premierul Orban şi Lucian Bode, fostul ministru al Transporturilor. Acum practic se trage de timp, ca să închidă definitiv CFR Marfă, să lichideze această companie. Dacă tu, ca stat, nu faci nimic, nu emiţi memorandumul şi legile care ţin de tine să o salvezi la timp, asta înseamnă că de fapt urmăreşti desfiinţarea companiei".
Reprezentantul mecanicilor de locomotivă ne-a mai spus că actuala situaţie nu este normală, deoarece vorbim despre un domeniu de interes strategic pentru statul român, mai ales în situaţie de conflict, când este nevoie de o mobilitate ridicată prin transportul pe calea ferată.
"Acest lucru nu îi interesează pe cei care au propus noua strategie. Le-am transmis să se uite la experienţa din pandemie, când niciun operator privat nu a pus la dispoziţie ambulanţele pentru transportul bolnavilor de Covid-19. Exemplu mai bun decât acesta nu există la noi. Atât timp cât proprietarul unui operator privat din domeniul transportului feroviar de marfă din ţara noastră se ascunde în spatele unei căsuţe poştale offshore din Elveţia, nu pot să am încredere că, în cazul unei conflagraţii militare, vom mai putea transporta tehnica militară, în lipsa unui operator public naţional. Iar acest lucru se vede şi din modul în care oficialii europeni se interesează în scrisoarea respectivă inclusiv de mobilizare, domeniu ce reprezintă un secret al statului româ şi despre care cei de la Bruxelles ar trebui să nu aibă nici măcar curajul să întrebe. Oficialii Comisiei de la Bruxelles cer însă lămuriri, pentru că politicienii români iau poziţia ghiocelului şi execută ce li se cere de afară. Este regretabil. Mediul privat conştientizează că, dacă dispare CFR Marfă, filialele OBB si DB Schenker se dezvoltă rapid în Europa de est şi centrală. Dacă statul român nu intervine, CFR Marfă va fi istorie", ne-a spus Iulian Măntescu.
• Datorii de aproape 1,5 miliarde euro, patrimoniu estimat la 1,1 miliarde euro
Amintim că, în februarie 2020, Comisia Europeană a emis o decizie împotriva CFR Marfă prin care stabile că facilităţile acordate de Guvernul României în cadrul procesului de privatizare început în anul 2013 fac parte din categoria ajutorului de stat. Prin urmare, Comisia a obligat statul român să demareze procedurile de recuperare a ajutorului de stat acordat ilegal CFR Marfă. Decizia Comisiei de la Bruxelles menţionează că statul trebuie să calculeze şi dobânzi la sumele acordate ca facilităţi, de la data acordării ajutorului de stat şi până la data recuperării sumelor datorate. Conform documentelor oficiale, valoarea ajutorului de stat acordat se ridică la 2,89 miliarde lei (590 milioane euro) la care se adaugă dobânzi în valoare de 1,1 miliarde lei (205 milioane euro). Pe lângă aceste sume, CFR Marfă înregistra datorii de peste 1,3 miliarde de lei către furnizori şi bugetul de stat, cea mai mare sumă, respectiv 1 miliard de lei, fiind datorată unei alte societăţi de stat, Compania Naţională CFR SA.
Practic, decizia Comisiei Europene a deschis drumul procesului de falimentare şi lichidare a CFR Marfă, companie de stat al cărui patrimoniu era estimat la 1,1 miliarde euro.
În urma deciziei, CFR Marfă a intrat, oficial, în cursul anului 2020 în procedura concordatului preventiv, o procedură de reorganizare menită să asigure societăţilor aflate în dificultate financiară posibilitatea derulării activităţii sub supravegherea unei companii specializate şi în acord cu creditorii. Deşi oficial planul de concordat elaborat de CITR ( Casa de Insolvenţă Transilvania) prevede reorganizarea societăţii, plata eşalonată a datoriilor şi continuarea activităţii, intenţiile Guvernului sunt de a lichida compania, conform informaţiilor conţinute în scrisoare trimisă în 11 mai 2021 de oficialii Comisiei Europene reprezentanţilor ţării noastre la Bruxelles.
1. Planul de demolare
(mesaj trimis de anonim în data de 25.05.2021, 07:46)
Planul masonic de demolare a economiei românești de către elitele mondiale și asasinii economici locali continuă fără abatere.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.05.2021, 08:17)
Masonii au un plan masonic.
Elitele mondiale se ocupa de Romania, ca de aceea sunt ele elite mondiale.
Asasinii economici locali sunt foarte disciplinati si continuă fără abatere.
Minunat ati surprins momentul!
Promiteti-ne, va rugam, ca veti scrie si "Descult", de Zaharia Stancu!
1.2. Miștocăreala nu te prinde (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.05.2021, 19:54)
Sau mă rog te prinde, dar nu face decât să demonstrezi cât de prost ești. S-o luăm logic: elitele mondiale există (aici includem oamenii cu foarte mulți bani, sau monarhii). Masonii există și ei (vezi câți dintre președinții SUA au fost masoni). Oamenii ăștia au conexiuni politice, ba chiar guvernele se dau peste cap ca să le facă pe plac sau ca să intervină în favoarea lor pe lângă alte guverne. Țările între ele nu-și fac cadouri, ba chiar se sabotează frecvent. Deci de ce nu s-ar încerca distrugerea economiei românești? Vezi Oltchim.
Și pentru că te faci sau poate chiar n-ai citit articolul: Acest lucru nu îi interesează pe cei care au propus noua strategie. Le-am transmis să se uite la experienţa din pandemie, când niciun operator privat nu a pus la dispoziţie ambulanţele pentru transportul bolnavilor de Covid-19. Exemplu mai bun decât acesta nu există la noi. Atât timp cât proprietarul unui operator privat din domeniul transportului feroviar de marfă din ţara noastră se ascunde în spatele unei căsuţe poştale offshore din Elveţia, nu pot să am încredere că, în cazul unei conflagraţii militare, vom mai putea transporta tehnica militară, în lipsa unui operator public naţional. Iar acest lucru se vede şi din modul în care oficialii europeni se interesează în scrisoarea respectivă inclusiv de mobilizare, domeniu ce reprezintă un secret al statului româ şi despre care cei de la Bruxelles ar trebui să nu aibă nici măcar curajul să întrebe. Oficialii Comisiei de la Bruxelles cer însă lămuriri, pentru că politicienii români iau poziţia ghiocelului şi execută ce li se cere de afară. Este regretabil. Mediul privat conştientizează că, dacă dispare CFR Marfă, filialele OBB si DB Schenker se dezvoltă rapid în Europa de est şi centrală.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.05.2021, 12:49)
Le plang de mila celor care fura si acum de la CFR MARFA, ca or sa ramana cu o parte din vise spulberate. Sa vina cat mai repede falimentul. SI cei necunoscatori sa stea linistit, transportul pe calea ferata nu moare, dar se eficientizeaza. Dispar insa furturile care se faceau pe multe cai.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.05.2021, 18:12)
Pe ce cai?
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 26.05.2021, 16:58)
Transportul pe calea ferata nu va muri niciodata. Ce vor face `` mari lidei de sindicat ``. Isi pierd turma...
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.05.2021, 17:25)
tehnica este arhicunoscuta , compania este capusata intentionat si bagata in faliment ca sa se spuna , uite dle ce pierderi are , hai sa scapam de ea . sint prosti cu duiumul care inghit asta !
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 26.05.2021, 16:55)
In aceasta societate , politic au fost numiti directorii, politic au plecat. A raspuns cineva pentru pierderile ``realizate`` in mandatul sau ?
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.05.2021, 20:38)
Exista vreun top al ratelor de succes al firmelor din domeniul restructurarilor? Eu nu retin prea multe firme cu C.A. peste 50 000 000 salvate de CITR Transilvania. Euro Insol nu au vrut sa se bage?
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 26.05.2021, 16:44)
Cand sociatatea este condusa politic nu poate iesi decat asa cum sunt conducatorii. Daca sociatatea iese prost ... inseamna ca au fost numiti la conducere incompetentii. 14 ani a fost vaca de muls buna ...acuma moare vaca.