Comerţul nostru internaţional este într-o cădere liberă, atât exporturile, cât şi importurile înregistrând scăderi, după cum ne-a declarat Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR).
Potrivit domniei sale, cele mai mari scăderi au loc în cadrul comerţului cu ţările extracomunitare.
Mihai Ionescu ne-a precizat: "În primele trei luni ale anului au fost lucruri pozitive în ceea ce priveşte comerţul internaţional al ţării noastre, însă în aprilie şi mai a cam scăzut suflul în acest domeniu, în sensul că, în aprilie, ritmul de creştere a exporturilor pe zona extracomunitară a scăzut la 6,4%, de la o creştere de două cifre în ianuarie (17,5%) şi februarie (23,7%), iar în prima decadă a lunii mai, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, am avut o scădere a exporturilor în ţările din afara UE de 8,4%, după o scădere, în martie, de 3,8%".
Domnul Ionescu ne-a spus că aces-te reduceri vor genera scăderi în rândul exporturilor totale, opinând: "Este clar că şi în aprilie şi în mai vor fi reduceri ale exporturilor, după ce, în martie, exporturile au scăzut cu 1,4%. Vom avea trei luni consecutive de scăderi la export, ceea ce înseamnă că motorul principal al economiei a început să gâfâie. Dacă reprezentanţii Guvernului îşi imaginează că exporturile vor scoate România din criză, se înşală, pentru că fondurile europene sunt doar pe hârtie, investiţiile interne sunt aproape inexistente, iar consumul în niciun caz nu stimulează creşterea exporturilor. N-o să fie prea bine în zona noastră".
Cursul de schimb nu a influenţat în mod negativ comerţul internaţional, în primele cinci luni ale anului, însă, după aprecierea leului din ultimele săptămâni, acest lucru va fi inevitabil, ne-a mai spus Mihai Ionescu.
Potrivit domniei sale, importurile au scăzut dramatic, în perioada ianuarie-mai, fiind pe minus în zona extracomunitară, unde scăderile sunt de două cifre. Aceste reduceri vor conduce, în mod cert, la scăderea tuturor importurilor, în opinia domnului Ionescu.
Reprezentantul ANEIR apreciază că acest lucru este unul bun, însă menţionează că importurile din ţările UE sunt în creştere.
"Dacă vor intra fonduri europene în ţară, acestea se vor regăsi în importuri de echipamente şi utilaje, care sperăm ca, mai târziu, să ducă la creşterea exporturilor", ne-a declarat domnia sa.
Motivul care stă la baza scăderilor din comerţul internaţional este reprezentat de reducerea activităţii în domenii precum chimia şi metalurgia, potrivit lui Mihai Ionescu.
Acesta a adăugat: "Rafinăria nu mai exportă, ci importă. Suntem importatori de derivate de petrol, de la exportatori neţi. Atâta vreme cât 90% din exporturile României sunt realizate de firme străine, suntem în bătaia vântului. Noi mergem în ţări din afara UE, pentru a ne extinde activitatea, dar tot marii capitalişti decid".
Exporturile realizate în primul trimestru al anului în curs au depăşit valoarea de 50 miliarde lei (11,57 milioane euro), iar importurile au fost de 55,5 miliarde lei, după cum a anunţat Institutul Naţional de Statis-tică (INS). Comparativ cu perioada similară a lui 2012, exporturile au crescut cu 5,6% la valori exprimate în lei (4,6% la valori exprimate în euro), iar importurile au scăzut cu 0,1% la valori exprimate în lei (1,1% la valori exprimate în euro).
În aceste condiţii, deficitul comercial a fost de 4,7 miliarde lei (1073,0 milioane euro), mai mic cu 2,77 miliarde lei, de la an la an (646,5 milioa-ne euro).
În primul trimestru din 2013, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor au fost deţinute de grupele de produse maşini şi echipamente de transport (42,5% la export şi 34,6% la import) şi alte produse manufacturate (34,1% la export şi 29,6% la import).
1. fără titlu
(mesaj trimis de ion în data de 16.05.2013, 08:26)
Cu toata stima, dar atunci cum a crescut PIBul in acceasi perioada? Producem mai mult pt. noi insine? Pai asta e un lucru de 100X mai bun decat activitatea de export/import.Daca ne recastigam piata noastra suntem invulnerabili la crizele externe!
2. fără titlu
(mesaj trimis de Investor în data de 16.05.2013, 09:21)
Pai,Ioane sunt doua cauze;
importurile au scazut,fapt ce corecteaza pozitiv volumul PIB-ului
si balantza excedentara la transporturi,pentru ca in tzara nu prea mai faci profit deoarece pe de o parte au scazut volumele iar pe de alta parte esti concurat la sange de transportatorii care fac evaziune in fel si chip