CONTROVERSE ÎNTRE ANPC ŞI ASOCIAŢIILE DE PROFIL Şefii asociaţiilor de consumatori nu sunt deranjaţi că nu au voie să controleze agenţii economici

RAMONA RADU
Ziarul BURSA #Companii / 8 august 2017

Şefii asociaţiilor de consumatori nu sunt deranjaţi că nu au voie să controleze agenţii economici

Stanciu, APC: "Autorităţile ar trebui să se limiteze, în principal, la supravegherea pieţei"

Mierlea, InfoCons: "Controalele ar trebui să se încheie cu suspendarea activităţii agentului economic, nu prin aplicarea de contravenţii"

Pandelică, ANPC: "Nu am avut niciodată uşa închisă faţă de cererile asociaţiilor"

Deşi servesc aceluiaşi scop, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi asociaţiile de profil par să fie într-o continuă controversă.

În timp ce şefii asociaţiilor sunt nemulţumiţi de activitatea ANPC şi spun că Autoritatea nu-i susţine în demersurile lor, conducerea ANPC afirmă contrariul.

Este adevărat că legea (art. 42 din O.G. nr. 21/1992) nu permite reprezentanţilor asociaţiilor să meargă în controale la agenţii economici - atribuţiile de supraveghere şi control a pieţei, precum şi cele de aplicare de sancţiuni revenind, prin lege, ANPC -, însă şefii asociaţiilor de consumatori nu par deranjaţi de acest lucru, ba, dimpotrivă, consideră că este normal.

Costel Stanciu, preşedintele APC, ne-a spus: "Problema adevărată nu este că asociaţiile pentru consumatori nu au drept de control. Mai grav este că ANPC a preluat mult prea multe atribuţii care, în mod tradiţional, aparţin asociaţiilor de consumatori şi care, în statele membre UE, sunt derulate de astfel de asociaţii. Vorbim aici de educarea şi informarea consumatorilor şi de soluţionarea pe cale amiabilă a conflictelor. Autorităţile ar trebui să se limiteze, în principal, la supravegherea pieţei".

La rândul său, Sorin Mierlea, preşedintele InfoCons, susţine că asociaţiile pentru protecţia consumatorilor "nu au ce căuta la controalele derulate de ANPC".

Totodată, reprezentanţii ANPC spun că nu au avut niciodată cereri din partea asociaţiilor de profil ca să participe la controalele organizate de autoritate, în calitate de observatori.

Horia Constantinescu, comisar-şef al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Cconsumatorilor Constanţa ne-a declarat, recent, în legătură cu acest subiect, că asociaţiile de consumatori sunt bine-venite să asiste la controale şi să semnaleze către comisariat orice neregulă. Domnia sa ne-a spus: "Să-mi scrie şi mie, la CJPC, că doresc să ne însoţească în control, şi eu îi primesc pe loc. Şi să ne semnaleze derapajele observate".

Proiectul "Centrul European al Consumatorilor" - mărul discordiei dintre Costel Stanciu şi Bogdan Pandelică

Costel Stanciu mai menţionează că o altă problemă cu care se confruntă asociaţiile de consumatori este reprezentată de faptul că acestea nu beneficiază de finanţare, sau de oportunităţi de finanţare, din partea statului: "Finanţarea obţinută de la statul român pentru asociaţiile de consumatori este infimă faţă de alte state din UE, raportat la numărul de locuitori, deşi în economia de piaţă rolul consumatorului este poate cel mai important, iar un consumator educat şi informat este cel mai bun indiciu al unei societăţi civilizate. Asociaţiile de consumatori reuşesc să supravieţuiască cu greu din finanţări obţinute din cotizaţiile membrilor, din direcţionarea a 2% din impozitul pe venit de către persoane fizice sau participarea la diverse proiecte europene cu finanţare limitată. Acesta este şi cazul Asociaţiei Pro Consumatori. În plus, faţă de aceste surse de finanţare, Asociaţia Pro Consumatori beneficiază de aproape zece ani, începând cu anul 2007, de finanţare de la Uniunea Europeană şi de la Guvernul României, prin ANPC, pentru proiectul Centrului European al Consumatorilor din România (ECC România)".

Conform declaraţiilor domnului Stanciu, finanţarea anuală a ECC România se ridică la aproximativ 160.000 de euro, sumă din care UE asigură 65%, iar Guvernul ţării noastre 35%. Aceşti bani sunt strict dedicaţi unor activităţi punctuale şi nu pot fi utilizaţi în alte scopuri. Centrul European al Consumatorilor din România face parte, din anul 2007, din Reţeaua ECC-Net şi se ocupă de informarea şi consilierea consumatorilor în cazul unor litigii transfrontaliere, dar şi de facilitarea unor soluţii pe cale amiabilă în aceste situaţii, de exemplu atunci când un consumator român cumpără bunuri şi servicii de la un comerciant dintr-un alt stat membru al UE şi are probleme cu acestea.

Începând de la 1 ianuarie 2018, ANPC va prelua proiectul ECC România, ne-a mai spus domnul Costel Stanciu, care mai susţine următoarele: "Nu a existat nicio motivaţie clară pentru care acest lucru s-a întâmplat, nici de natură financiară, pentru că cel mai probabil bugetul alocat Centrului va rămâne neschimbat, la fel şi contribuţia statului român, şi nici legată de modul în care au fost desfăşurate activităţile, ECC România fiind unul din Centrele din Reţeaua ECC-Net care a punctat îmbunătăţiri vizibile. În acest mod, singura finanţare acordată de statul român asociaţiilor de consumatori, şi asta în condiţiile în care iniţiativa proiectului aparţine UE, dispare".

Preşedintele APC a conchis: "Preluarea cu forcepsul de către ANPC a proiectului «Centrul European al Consumatorilor» de la APC, fără a găsi deficienţe în modul de derulare a acestui proiect timp de 10 ani, este o decizie politică menită să perturbe grav activitatea singurei organizaţii de utilitate publică în domeniul protecţiei consumatorilor, care are o activitate neîntreruptă de 27 de ani. Astfel de decizii politice nu fac altceva decât să transforme ANPC-ul în groparul asociaţiilor de consumatori".

În replică, Bogdan Pandelică, preşedintele ANPC, ne-a precizat că proiectul care se desfăşoară prin Centrul European al Consumatorilor din România şi care este gestionat de APC în prezent, va fi preluat de la 1 ianuarie de ANPC ca urmare a unei hotărâri de guvern, asupra căreia CE a fost înştiinţată.

Domnia sa a afirmat: "Este o hotărâre de guvern, Comisia Europeană a fost notificată, ştie de aceşti paşi, şi ştie şi dânsul acest lucru, iar asta nu înseamnă că asociaţiile de consumatori nu îşi vor continua activitatea sau că ANPC nu le va acorda suportul său ori de câte ori vor apela la noi".

Preşedintele autorităţii de control a adăugat că, începând din toamnă, vor fi reluate întâlnirile de dialog, lunare, dintre ANPC şi toate asociaţiile de consumatori, pentru a sprijini posibile proiecte pe care acestea vor să le iniţieze.

Sorin Mierlea, InfoCons: "ANPC nu face publice rezultatele controalelor efectuate"

Sorin Mierlea afirmă, printre altele, că ANPC nu face publice rezultatele controalelor efectuate. Domnia sa ne-a spus: "Problema gravă, reală, este că nu sunt făcute publice toate controalele, deşi ele sunt făcute din bani publici, şi nu se spune nici care au fost constatările, care sunt agenţii economici găsiţi cu nereguli, pentru ca şi cetăţeanul să poată să îi sancţioneze, ulterior, prin a nu mai cumpăra de la acei agenţi economici nimic".

Potrivit declaraţiilor domniei sale, asociaţiile pentru protecţia consumatorilor au ca atribuţii partea de educare, de monitorizare şi de informare a consumatorilor.

Preşedintele InfoCons susţine că ţara noastră este singura, de la nivelul UE, unde există o autoritate de profil structurată în forma actuală, cum este la noi în ţară, precum şi singura unde o astfel de autoritate aplică sancţiuni, apreciind: "Controalele ar trebui să se încheie, acolo unde este cazul, cu suspendarea activităţii agentului economic respectiv, şi nu prin aplicarea de contravenţii. Degeaba se dă o amendă, pentru că activitatea este continuată de către acei agenţi economici, iar noi vom găsi lucrurile neschimbate, aceleaşi nereguli, pentru că ei vor continua să îşi desfăşoare activitatea în aceleaşi condiţii ilegale, care pun în pericol sănătatea consumatorilor. În mod normal, ar trebui să se suspende, de îndată, activitatea unei autorităţi comerciale care are practici incorecte, ilegale, care vin în contradicţie cu protecţia consumatorului, nu să se dea amenzi. Vă dau un exemplu - se dă o amendă astăzi, agentul economic respectiv având 30 de zile la dispoziţie ca să conteste amenda, lucru pe care îl şi face în penultima zi, iar, între timp, trece sezonul estival, aşa că îşi închide firma şi asta este. Ideea este că, între timp, în toată această perioadă, acel agent economic a continuat să desfăşoare aceeaşi practică ilegală şi să pună în pericol sănătatea consumatorilor, astfel că noi toţi ajungem să ne îmbolnăvim şi să avem parte de produse şi servicii de o calitate îndoielnică. De aceea, măsura închiderii unităţilor respective ar trebui luată de îndată ce se constată orice deficienţă, orice neregulă".

Activitatea desfăşurată de ANPC este de felicitat, mai susţine domnul Mierlea, cu menţiunea că nu este la fel de lăudabil, însă, faptul că ANPC nu face publice şi controalele, unităţile şi ceea ce a constatat, întrucât oamenii, în calitate de consumatori şi contribuabili, au dreptul să ştie ce activitate desfăşoară această autoritate, precum şi care sunt unităţile care operează cu nereguli pentu a le putea sancţiona, prin a le ocoli şi a nu mai achiziţiona de acolo produse şi servcii.

Colaborarea cu ANPC nu este excelentă, dar este într-un parametru de normalitate, deşi este singura autoritate care nu are, încă, un consiliu consultativ, aşa cum au celelelate autorităţi, unde ar trebui să fie reprezentate şi asociaţiile pentru protecţia consumatorilor, ne-a mai spus domnia sa, afirmând: "Colaborarea noastră cu ANPC este un punct de normalitate într-o Românie anormală".

Bogdan Pandelică îl contrazice pe Sorin Mierlea

În ceea ce priveşte comunicarea numelor unităţilor în care s-au desfăşurat controale şi a constatărilor, şeful ANPC îl contrazice pe Sorin Mierlea, de la InfoCons, afirmând: "Nu se poate spune că nu comunicăm. Noi avem săptămânal şi periodic comunicate de presă despre operatori economici care încalcă legislaţia din domeniul protecţiei consumatorilor, noi ştim ce activitate prestăm aici. Nu pot opri pe nimeni să aibă un punct de vedere".

Legat de aspectul potrivit căruia ţara noastră este singura din UE în care se mai aplică amenzi agenţilor economici găsiţi cu nereguli, în locul stopării activităţii acestora, domnul Bogdan Pandelică ne-a declarat: "Noi trebuie să aplicăm legislaţia în vigoare, ca să nu mai spun de Legea Prevenţiei, care urmează să intre în vigoare, cu toate prevederile şi efectele sale. ANPC nu face altceva decât să respecte, punct cu punct, legislaţia actuală".

Activităţile care intră sub cupola ANPC sunt, printre altele, cele de supraveghere şi control, de educare şi formare a consumatorilor, precum şi de sprijinire a asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor.

Pandelică, ANPC: "Uşile noastre au fost dintotdeauna deschise pentru asociaţiile de consumatori"

Asociaţiile pentru protecţia consumatorilor nu pot participa la controalele desfăşurate de ANPC deoarece nu sunt abilitate legal să facă acest lucru, ne-a declarat, recent, domnul Bogdan Pandelică, preşedintele ANPC, explicând: "Atunci când desfăşoară controale, reprezentanţii ANPC utilizează câteva instrumente, printre care şi un proces verbal. Mai mult, aceştia trebuie să se şi notifice într-un registru unic de control, trebuie să respecte o procedură şi nişte paşi, precum şi legislaţia în vigoare. Membrii asociaţiilor de consumatori nu au atribuţii în acest sens, motiv pentru care nu pot merge în control".

Preşedintele ANPC ne-a mai spus că instituţia pe care o conduce a sprijinit dintotdeauna activitatea asociaţiilor de consumatori şi va continua să facă acest lucru.

Domnia sa nu a dorit să facă niciun comentariu referitor la afirmaţiile preşedintelui APC, menţionând: "Este punctul de vedere al dânsului, şi nu îmi doresc să intru în polemici. Domnul Stanciu are dreptul să facă tot felul de aserţiuni şi afirmaţii şi se va vedea în ce măsură sunt, sau nu, adevărate. ANPC a sprijinit asociaţiile pentru protecţia consumatorului şi le sprijină în continuare. Nu s-a pus problema să nu existe deschidere faţă de aceste asociaţii. Nu am avut niciodată uşa închisă faţă de cererile şi doleanţele lor".

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Ca lider de organizatie din 1995, am cunoscut pe toti conducatorii OPC si de la Rovana ANPC. O paRARERE FOARTE BUNA O AM DE ULTIMII DOI CONDUCATORI Cu penultimul; avem incheiat un protocol prin care de doua ori pe an sa participe la intalnirile cu organizatiile de consumatori din tara afectate de treverea lor in plan secundar realizata prin proceduri obscure de catre fostul ANPCPPSR actualmente InfoCons care cu sprijin de la "sistem" a reusit sa puna in umbra activitatea celor din provincie, de la constanta sau Orastie, de la Bacau sau Moinesti cu a celor din Pitesti cu a celor din alba Iulia cu cei din Galati.

    Acedste proceduri obscure au facut ca Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor Bancare sa functioneze in lipsa reprezentantului ales la intalnirea de la Iasi sub umbrela Confederatiei de Consumatori "Conventia CONROM". Concret Prof Costel Stanciu asteapta nominalizarea de la Guvern si aceasta intazie 10 luni. Documentele ajunse la Secretariatul General al Guvernului sau plimbat pe la mai multe entitati si in 24 aprilie Ministerul Muncii transmite solicitarea Ministerului Consutarii publice si Dialogului Social care di 25 aprilie a "uitat" sa transmita un punct de vedere. Abia dupa mai multe delegatii la Bucuresti unde am reusit sa dovedesc ca Min Muncii a trimis si Min Consultarii a primit dupa 100 de zile ultimii raspund ca e in afara competentei. In acest timp reprezentantul nostru este lipsit si de suma care i se cuvine 5000 lei ca participant la SAL - BANCI 

    Privitor la Centrul European noi avem o pozitie alaturi de cea a Pro consumatori si soilicitam, deja Directorul General Pau Anghel a accepatat o intalnire in trei NOI, Proconsumatori si InfoCons pentru a discuta problema Centrului in luna august 

    Sigur D-nul Presedinte va lua act de intalnire si de ce se stabileste (noi solicitam ca acesta sa fie coordonat de reprezentanti ai societatii civile si nicicum de GUVERN prin ANPC 

    Dupa cum il cunosc (si il cunosc foarte bine ) d-nul Presedinte va accepta solutia propusa de noi urmand ca sa sol;icite ministerului Economiei sa elimine din HG care a trecut Centrul in sarcina ANPC, fraza respectiva printr-o alta HG si apoi sa notifice Uniunea Europeana de ce s-a intamplat la Bucuresti cu Centru dupa august 2017 

    Privind a treia problema de a controla agentii economici de reprezentantii societatii civile ar fi un nonsens In schimb a participa la controale ar fi binevenit. Se poate gasi formula "ca martor" si asta cel mult de doua ori pe luna. 

    Ca o concluzie suntem necajiti ca fiind de la "tara" este greu sa ni se auda VOCEA.  

    Acum ne LAUDAM ca am reusit prin tenacitate si consecventa sa modificam traseul autobuzului ce leaga Aeroportul cu Iasiul sa aiba capat la GARA 

    O alta problema in domeniul medical pe care am constatat-o este Lipsa in respectul Legii Ord 914/2006 privitor la ultimul serviciu ce se acorda unui fost pacient actualmente decedat, si anume serviciul de prosectura (popular-morga) in special de spitalelle private care au externalizat serviciu fara ca apartinatorul sa cunoasca , lucrul important ca respectivul serviciu este GRATI, pe cand firmele ce au luata acest serviciun incaseaza sume pentru acest servicu, dar sunt chiar deficitare in a respecta ORDINUL ce prezinta NORMA obligatorie

    Sa trecem la subiectul principal lipsa fondurilor, fiecare se descurca cum poate nnumai ca "UNA" are sprijinul SISTEMULUI deschiizandui-se usile pe care noi abia le gasim dar sa le deschidem si mai ales sa plecam multumiti Felicitari pentru abordarea subiectului ! 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb