Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercială va declanşa conflictul de muncă, conform prevederilor legale, dacă în 30 de zile nu vor fi aprobate în Guvern bugetele companiilor CFR SA şi CFR Călători, a declarat, ieri, într-o conferinţă de presă, Grigore Mare, preşedintele federaţiei.
Domnia sa a precizat, citat de Agerpres: "Este un termen pe care l-am convenit cu Ministrul Transporturilor şi am văzut că e om tânăr şi deschis. Sperăm că va fi lăsat să îşi facă treaba, să nu fie remaniat în 2-3 săptămâni, pentru că nu ne ajută cu nimic dacă îl schimbă. Să îl lase să îşi facă treaba. Şi-a dat cuvântul că în maxim 30 de zile aceste bugete vor fi aprobate prin Hotărâre de Guvern. Dacă nu îşi respectă cuvântul, următoarea perioadă vom declanşa conflictul de muncă, conform prevederilor legale".
El a menţionat că sindicatul a început negocierea contractului colectiv de muncă în urmă cu aproape cinci luni, încă de la fundamentarea bugetului de stat, pentru a nu apărea în lege interdicţii care să nu permită majorarea salariilor din calea ferată. Sindicalistul a subliniat că 60% dintre angajaţii de la calea ferată au salariul minim pe economie şi că bugetele celor două companii de stat din domeniu, CFR SA şi CFR Călători, sunt fundamentate pe o creştere salarială de 22,5%, respectiv de 17,5%.
Domnul Mare a precizat: "Astăzi avem 60% din salariaţii căii ferate cu salariul minim. Ei, în activitatea lor, prestează munci diferite, au volum de activitate diferit şi trebuie diferenţiaţi prin salariu. Încă de la început am încercat să creăm premisele negocierii CCM. Cei de la Ministerul Transporturilor au înţeles situaţia, am reuşit, în legea bugetului, să aducem şi puţin mai mulţi bani către calea ferată şi să putem diferenţia în funcţie de volum şi de activitatea fiecăruia. Astăzi, bugetele sunt fundamentate pe o creştere de salariu de 22,5% la CFR SA şi de 17,5% la CFR Călători. Aşteptam din partea celor care sunt în măsură să rezolve această problemă, în special de la Ministerul Finanţelor Publice, aceste bugete să fie avizate şi, în cel mai scurt timp, să intre în discuţie în şedinţa de Guvern".
Domnia sa a adăugat că doleanţele angajaţilor din calea ferată sunt pertinente, aceştia solicitând o creştere de 25% a salariului, precum şi condiţii de muncă mai bune şi investiţii în sector. Aceasta a atras atenţia că, pentru la vară, nu poate fi garantat transportul gratuit al studenţilor, deoarece "nu avem unde să-i urcăm": "S-a dat drumul la transportul gratuit pentru studenţi. Atenţionez că în sezonul de vară nu o să avem unde să îi urcăm, nu avem unde să îi urcăm acum, pe toată lumea, toţi călătorii. Nu ştiu dacă aţi fost prin Gara de Nord să vă uitaţi ce cozi. Este anormal să stai cu orele să îţi cumperi un bilet la tren, şi sunt multe probleme care ar putea fi aranjate, dar dacă ar fi o creştere, dacă este o finanţare suficientă încât aceste probleme să fie rezolvate".
Grigore Mare a mai afirmat că Guvernul României trebuie să îşi îndrepte faţa spre sectorul căii ferate, deoarece este un mod de transport ecologic, mai ieftin, şi trebuie să "accentueze" la maximum investiţiile în acest domeniu: "Nu ştiu dacă în ultima perioadă aţi circulat cu trenul, dar eu nu vreau, fiind din interiorul căii ferate, să spun că nu îmi doresc să călătoresc cu trenul. Este jalnic cum arată. Managerii de companii sunt manageri privaţi, ei trebuie să îşi dea interesul, să facă să strălucească aceste companii, să nu mai stea cu mâna întinsă la alţii, să cerşească, să vină cu idei şi cu un management performant".
CFR SA are ca strategie dezvoltarea activităţii proprii de proiectare feroviară, întrucât s-a constatat deprofesionalizarea consultanţei feroviare şi a proiectării feroviare, a anunţat directorul general al CFR SA, Marius Chiper, precizând: "Nu sunt mulţumit de modul în care merg aceste proiecte (n.r. derulate de CFR SA). Din păcate, de-a lungul timpului, s-a constatat o deprofesionalizare a activităţii de construcţii feroviare, o deprofesionalizare a consultanţei feroviare şi, nu în ultimul rând, a proiectării feroviare. Noi încercăm să adaptăm şi să preluăm o parte din aceste servicii, care s-au pierdut, şi vom începe, ca strategie, să ne consultăm propria noastră proiectare, pentru că suntem nevoiţi".
El a dat ca exemplu faptul că nimeni nu s-a arătat interesat de licitaţia pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru linia Bucureşti-Otopeni.
Şeful CFR SA a menţionat că societatea pe care o conduce a preluat, în noiembrie 2016, de la o filială proprie, 1.500 de oameni cu care intenţionează să formeze o "unitate de intervenţie" pentru realizarea proiectelor de anvergură mică.
•
Iosif Szentes, CFR Călători: "Perspectiva liberalizării pieţei feroviare aduce sistemul feroviar la o răscruce"
Perspectiva liberalizării pieţei feroviare începând cu anul 2019 aduce sistemul feroviar la o răscruce: fie se va prăbuşi, fie se vor reseta din temelii principiile de susţinere şi de prioritizare pentru acest mod de transport, a afirmat, ieri, directorul general al CFR Călători, Iosif Szentes, la o dezbatere de profil.
Potrivit domniei sale, anul trecut, compania a transportat 53 de milioane de călători, iar cifra de afaceri a depăşit 1,85 miliarde de lei, fiind al treilea an consecutiv când CFR Călători a reuşit să înregistreze profit.
Szentes a precizat că, în prezent, compania are în funcţiune, în activitatea de exploatare, 1.532 de unităţi de material rulant, aceasta fiind flota activă, însă capacitatea de transport este insuficientă.
Şeful companiei de stat a menţionat: "Acest an, 2019, trebuie să ne găsească pregătiţi dacă dorim să avem un viitor atât pentru CFR Călători, cât şi pentru întregul sistem feroviar. Trebuie să ridicăm sistemul la standardele decente impuse şi să răspundem nevoilor de mobilitate ale cetăţenilor. Capacitatea noastră de transport este insuficientă în momentul de faţă. Preconizăm un flux crescut de călători şi datorită studenţilor, dar şi pentru că trenul a revenit în atenţia celor care doresc să facă anumite deplasări, fiind un mijloc sigur, destul de ieftin comparativ cu alte sisteme de transport şi, dacă am avea şi viteză corespunzătoare, cred că nu am avea concurenţă cel puţin pe plan intern". Iosif Szentes a adăugat că activitatea CFR Călători este asigurată de cei 12.754 de salariaţi proprii, la care se adaugă cei 1.564 de angajaţi ai filialei SCRL.