Piaţa imobiliară din ţara noastră dă semne de revenire, după cei aproape şase ani în care a fost puternic afectată de criză, apreciază investitorii activi pe piaţă şi companiile de consultanţă, prezenţi ieri la SEE Real Estae Forum.
David Hay, directorul general la AFI Europe România, Letonia şi Bulgaria, a declarat: "Investitorii americani şi europeni sunt interesaţi să vină pe piaţa de retail din România. Am convingerea că vor urma tranzacţii chiar de anul acesta. De asemenea, România este următoarea piaţă de desfacere pentru BPO (n.r. centrele de externalizare ale proceselor de afaceri) după Polonia".
Domnul Hay a subliniat că investitorii fondului de investiţii AFI ţin cont, în alegerea dezvoltărilor imobiliare, în primul rând de locaţie şi calitatea transportului în comun, posibilitatea de extindere şi proximitatea faţă de centrele comerciale.
Pe lângă investiţiile actuale, reprezentantul AFI a mai spus că fondul are în plan un proiect imobiliar ce va fi amplasat pe strada Progresului, în apropierea hotelului Marriott, dar şi construirea Vulcan Retail Center.
David Hay susţine: "Tinerii români sunt bine educaţi, cunosc multe limbi străine şi îşi doresc să muncească. Nu văd niciun motiv pentru care să nu investim aici. Sper că nemţii, americanii şi ceilalţi investitori îşi vor da seama că aici, în România, este locul cel mai bun în care să investeşti pe piaţa imobiliară".
Marius Şcuta, director al departamentului de birouri la compania de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle a spus: "Mai multe companii străine de pe piaţa imobiliară au venit deja să ne ceară detalii şi sunt interesate să-şi deschidă o afacere în România. De exemplu, unul dintre clienţii noştri a făcut un studiu pentru a-şi deschide un support center (n.r. centru de suport) în Cehia. El s-a răzgândit şi va alege ţara noastră, după ce a văzut nivelul chiriei, care este de trei ori mai mare în Cehia decât la noi".
Domnul Şcuta a afirmat că, deşi Bucureştiul este plin de proiecte imobiliare, "încă mai avem nevoie de câteva investiţii bune". Reprezentantul Jones Lang LaSalle a mai declarat că, în celelalte oraşe, precum Iaşi sau Braşov, este nevoie de o promovare mai bună pentru a atrage investitori.
Răzvan Lungu, director în cadrul companiei de consultanţă imobiliară CBRE România, a declarat: "Avem un program până în 2020 prin care să atragem investitorii străini pe piaţa noastră de retail. Obiectivul nostru principal este să aducem cât mai multe afaceri la noi în ţară. BPO-ul ţine cont de locaţii, de calitatea clădirii de birouri, de existenţa metroului în zonă. Chiria nu este cel mai important aspect atunci când investitorii iau o decizie. Înainte să se hotărască, ei se uită la brandul şi calitatea serviciilor oferite".
Domnia sa a susţinut că, în următoarele 12-20 de luni, vom avea mai multe investiţii pe piaţa noastră imobiliară.
De asemenea, Luiza Moraru, director în cadrul CBRE România, a afirmat că ţara noastră prezintă un interes deosebit pentru investitorii străini: "Românii merg în mall pentru relaxare şi divertisment şi este important ca toate centrele comerciale, atât cele existente, cât şi cele care vor fi construite, să se adreseze unui public cât mai diversificat. Încercăm să facem totul să rămână incitant, proaspăt şi nou când vine vorba de administrarea centrelor comerciale. Suntem bucuroşi că am revitalizat Sun Plaza, pe care l-am preluat în urmă cu şase luni. În următoarele 12 luni, estimăm că va fi cel puţin o tranzacţie majoră pe piaţa autohtonă a centrelor comerciale".
Tot ieri, Gerald Beck, director în cadrul Raiffeisen Evolution, a declarat : "Încercăm să facem din Promenada Mall o afacere stabilă şi credem că va dura aproape un an până să realizăm acest lucru. Planul iniţial a inclus şi construcţia unui cinema, dar criza imobiliară ne-a făcut să renunţăm la această idee. Prin această decizie am dorit să ne diferenţiem faţă de celelalte malluri din Bucureşti". Domnul Beck a mai afirmat că sunt investitori care au venit să îi ceară detalii despre piaţa imobiliară din ţara noastră.
Andrew Jackson, director zona Europei Centrale şi de Est în cadrul First Title, a precizat: "România a fost dintotdeauna o piaţă bună pentru noi. Noi suntem activi pe piaţa energiei eoliene. Credem că vor trece între 6 şi 12 luni până la primele tranzacţii cu proiecte de acest gen şi în România".