Peste o sută de reprezentanţi de la Unitatea Sindicatul Liber Metrou au protestat, ieri, în faţa Ministerului Transporturilor. Sindicaliştii au cerinţe privind îmbunătăţirea dialogului social cu actuala conducere a Metrorex, lipsa personalului necesar pentru asigurarea siguranţiei transportului de călători şi negocierea contractului colectiv de muncă.
Preşedintele sindicatului, Ion Rădoi, a spus: "Actuala conducere a Metrorex nu colaborează şi nu ţine cont, atunci când ne întâlnim, de toate hotărârile comune din punct de vedere social. A făcut o structură destul de umflată la nivel de vârf (...) în condiţiile în care noi avem nevoie de 600 de oameni pe care să-i angajăm pentru a ţine acest metrou pe şină, pentru a transporta călători în condiţii de siguranţă".
Deşi peste o lună ar trebui demarat dialogul privind semnarea unui nou contract colectiv de muncă, liderul de sindicat susţine că documentele nu i-au fost puse la dispoziţie de conducerea Metrorex. Protestatarii i-au acuzat pe şfeul Metrorex şi pe ministrul transporturilor că au tergiversat plata către societatea care trebuia să termine magistrala spre Drumul Taberei, fapt care a dus la achitarea unei sume mult mai mari.
Referitor la acest aspect, Ion Rădoi a menţionat: "În afara faptului că nu avem bugetul necesar, directorul Dumitru Şodolescu şi ministrul Lucian Şova, în loc să trateze, la mediere, cu firma Astaldi şi să plătească penalitatea şi restanţele, au preferat să se judece. Astfel că, în loc ca Metrorex să achite 45 de milioane euro, acum trebuie să plătească societăţii Astaldi 110 milioane euro, bani care ne-ar fi fost necesari ca să angajăm mai mulţi oameni de care avem nevoie şi ne-ar fi ajutat la dezvoltare".
Domnia sa a mai spus că societatea se confruntă cu mari probleme pe partea de revizii, deoarece unii dintre salariaţii care lucrează în acest domeniu nu sunt autorizaţi. Mulţi dintre ei sunt tineri, fără experienţă, nespecializaţi, iar folosirea lor la revizii poate duce la producerea de accidente tragice. Ion Rădoi a menţionat că săptămâna trecută, pe ruta Berceni-Pipera, un metrou nou, de tip CAF, a fost în pericol să sară de pe şine, din cauza unei probleme la partea de direcţie.
În privinţa lipsei de personal, sindicaliştii susţin că, deşi mulţi angajaţi s-au pensionat şi s-au dat în folosinţă noi staţii de metrou, conducerea Metrorex nu a mai angajat nicio persoană. Ei recunosc că este greu să găsească personal calificat care să lucreze la metrou, atât timp cât şcolile profesionale au fost desfiinţate în toate domeniile de activitate.
Dacă solicitările nu le vor fi rezolvate, angajaţii de la Metrorex nu exclud să declanşeze greva generală care va paraliza sistemul de transport la metrou, într-un Bucureşti supraaglomerat din punct de vedere al traficului şi transportului de suprafaţă.
Conducerea Metrorex susţine că protestul de ieri nu are nimic de a face cu lupta sindicală, deoarece tot timpul societatea are un dialog permanent cu sindicatele.
Referitor la problemele despre siguranţa în transportul călătorilor, conducerea Metrorex menţionează, într-un comunicat de presă:
"S-au lansat informaţii ce decredibilizează societatea de transport, legate de siguranţa circulaţiei trenurilor şi a siguranţei călătorilor. În acest sens, Metrorex precizează că respectă cerinţele privind siguranţa circulaţiei şi securitatea transportului, conform reglementărilor şi normelor emise de autorităţile din domeniu. Totodată în cadrul societăţii este funcţional sistemul de management al calităţii prevăzut în standardul SR EN ISO 9001:2015".
Administratorii societăţii afirmă că protestul priveşte de fapt neînţelegerile privind închirierea spaţiilor comerciale din staţiile de metrou. Contractul încheiat în 2003 între Sindomet şi Metrorex pentru închirierea spaţiilor din staţiile de metrou a fost prelungit iniţial pentru 5 ani şi prelungit apoi de încă două ori. Ultima prelungire expiră în această toamnă. Deşi comercianţii şi sindicatul au cerut reîncheierea lui pentru încă 5 ani, Adunarea Generală a Acţionarilor a solicitat Consiliului de Administraţie şi conducerii executive a Metrorex organizarea unei licitaţii pentru închirierea spaţiilor, conform procedurilor legale, la expirarea perioadei pentru care a fost încheiat contractul.