Deputatul liberal Forin Roman, preşedintele Comisiei de administraţie publică, acuză într-un comunicat de presă că proiectul de lege privind modificarea legii serviciilor publice de transport-legea 92/2007, nu a fost trimis săptămâna trecută în plenul Camerei Deputaţilor din vina social-democraţilor şi al operatorilor din domeniu.
În comunicat, Florin Roman susţine: "Cele trei comisii de fond - administraţie publică, transporturi şi industrii - au dezbătut şi adoptat acest proiect de lege, în regim de urgenţă, la solicitarea secretarului de stat din MDRAP, doamna Sirma Caraman. Peste noapte, probabil la presiunea transportatorilor, secretarul de stat s-a sucit, solicitând o amânare, astfel încât criteriile de licitaţie a traseelor să fie stabilite în corpul legii şi nu prin Ordin de ministru, ca şi până acum. Proiectul de lege dă dreptul primăriilor şi consiliilor judeţene să stabilească şi să liciteze traseele de transport public local, iar desemnarea câştigătorilor să nu se mai facă de către Ministerul Transporturilor, ceea ce reprezintă un pas important spre normalizare şi descentralizare. Numai că interesele unor operatori sunt mai puternice decât interesul cetăţenilor care îşi doresc un transport concurenţial, liberalizat, în condiţii de confort".
În calitate de preşedinte al Comisiei de administraţie publică, deputatul liberal Florin Roman atrage atenţia că majoritatea licenţelor de transport public interjudeţean expiră la sfârşitul anului 2018, iar în lipsa legii navetiştii şi elevii nu vor mai putea circula cu autobuzul. El mai afirmă că în multe judeţe, din cauza haosului legislativ, autorităţile locale sunt date în judecată şi plătesc bani grei, milioane de euro, ca despăgubiri, unor "samsari privaţi din transporturi".
Florin Roman acuză că, practic, va avea loc blocarea transportului din cauza unor funcţionari publici corupţi şi a unor "transportatori care licitează doar traseele profitabile, în timp ce oamenii de la ţară sunt ai nimănui, deşi ei sunt principalii beneficiari".
Deputatul liberal susţine că, prin amânarea votării acestei legi, PSD va pune transportul de persoane pe butuci, ceea ce va afecta sute de mii de persoane.
• Amendamentul privind criteriile, introdus de deputatul Cătălin Rădulescu
Operatorii din domeniu susţin că deputatul liberal ori este greşit informat, ori rău intenţionat. Atât reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), cât şi cei ai Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) susţin că proiectul de lege va fi adoptat în curând şi că discuţiile în comisii au fost suspendate pentru ca Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice să răspundă la amendamentele propuse de cele două organizaţii patronale şi să formuleze un punct de vedere cu privire la introducerea criteriilor de atribuire în documentul legii. De altfel, discuţiile vor fi reluate în comisii în cursul acestei săptămâni, urmând ca în cel mai scurt timp proiectul de lege să fie trimis spre dezbatere şi vot în plenul Camerei Deputaţilor.
Augustin Hagiu, preşedintele FORT, a declarat pentru ziarul BURSA: "Referitor la stabilirea prin lege a criteriilor de atribuire la licitaţie a traseelor de transport, îi atrag atenţia deputatului liberal Forin Roman că acest lucru a fost solicitat de deputatul «mitralieră», social-democratul Cătălin Rădulescu. Acesta a spus că este mai bine ca nici autorităţile publice şi nici ministerul de resort să nu stabilească aceste criterii, ci ele să fie definite în mod clar în viitoarea lege. Este o propunere la care am achiesat pentru că elimină, pe viitor, amestecul oricărui factor politic la nivel local şi ministerial, cu privire la aceste criterii. Aceste criterii au fost discutate şi cu cei de la Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice, care au spus că propunerile sunt conform legislaţiei în vigoare. Dacă nici experţii ANAP nu se pricep, să ne spună domnul Florin Roman cine este cel mai competent în acest domeniu. Legat de samsarii din domeniul transporturilor, îi recomand liberalului Florin Roman să discute cu ministrul Lucian Şova, pentru că au acelaşi limbaj".
Preşedintele FORT a precizat că, în urma acestor propuneri, MDRAP a primit un termen de două săptămâni pentru a formula un punct de vedere.
Vasile Ştefănescu, liderul COTAR, s-a arătat şi el iritat de afirmaţiile preşedintelui Comisiei de administraţie publică din Camera Deputaţilor, Florin Roman. Preşedintele COTAR susţine că negocierile nu s-au blocat, că ele vor fi reluate în această săptămână şi că proiectul va fi trimis în plenul Camerei.
Vasile Ştefănescu a spus pentru ziarul BURSA: "Ceea ce a transmis domnul deputat Florin Roman este un comunicat tendenţios şi neobiectiv. Am făcut nişte propuneri legislative şi este dreptul nostru să fim luaţi în seamă. Credem că am făcut observaţii pertinente şi nu am favorizat pe nimeni, pentru că şi noi ne dorim liberalizarea activităţii de transport de persoane. Vrem un transport concurenţial, cu reguli foarte clare, dar nu cu reguli care apar la sfârşitul jocului". Preşedintele COTAR a combătut şi teza expusă de deputatul liberal Florin Roman cu privire la obiecţiile formulate de anumiţi operatori. Vasile Ştefănescu a menţionat că, dacă aleşii PSD ar fi ascultat doleanţele lor, ar fi înlăturat din dispoziţiile actului normativ sintagmele "în mod repetat" şi "în mod permanent".
Pentru a afla de ce s-a iscat acest conflict, am cerut părerea unui alt deputat liberal, Virgil Popescu, vicepreşedintele Comisiei de industrii şi servicii din Camera Deputaţilor. Acesta ne-a spus că negocierile cu operatorii de transport au decurs foarte bine în comisia din care face parte, că nu au existat probleme şi că se aştepta ca proiectul să ajungă în plenul Camerei.
Virgil Popescu ne-a declarat: "Nu ştiu ce amendamente au fost aduse la comisia pe care o conduce Florin Roman. Dar cred că el are dreptate, pentru că la construirea acestui proiect de act normativ am pornit de la principiul descentralizării. Adică toate atribuţiile privind transportul de persoane să treacă de la Ministerul Transporturilor către unităţile administrativ-teritoriale, fie că vorbim despre primari şi consilii locale, fie că vorbim despre consilii judeţene şi preşedinţii acestora".
Vicepreşedintele Comisiei de industrii şi servicii a menţionat că aşteaptă să vadă ce modificări vor propune cei de la MDRAP, ANAP şi operatorii de transport şi, dacă acestea sunt bune, nu are nimic împotrivă să le aprobe şi să fie puse în aplicare.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 05.11.2018, 08:37)
Ăia de la țară, la legea funciară. Sunt pline orașele de țărani.