Dezvoltarea explozivă a reţelelor de socializare se întoarce, precum un bumerang, tocmai împotriva acestora. Facebook, în continuare cea mai cunoscută şi accesată reţea, încearcă de câţiva ani să-şi rezolve problemele legate de fenomenul "fake news" şi de scurgerea de date, fără foarte mult succes.
Facebook a anunţat că va lua noi măsuri pentru combaterea dezinformării, în perspectiva alegerilor prezidenţiale americane care vor avea loc în noiembrie 2020, anunţând şi eliminarea unei reţele de conturi ruseşti pe Instagram care aveau ca ţintă alegători americani.
Compania a anunţat că va creşte transparenţa prin măsuri precum afişarea mai multor informaţii despre deţinătorul unei pagini pe Facebook şi va eticheta mai vizibil conţinutul marcat ca fiind fals de către controlori independenţi. Facebook a fost criticată în ultimele săptămâni din cauza politicii de a excepta de la verificări reclamele politicienilor, provocând nemulţumirea candidaţilor prezidenţiali democraţi Joe Biden şi Elizabeth Warren, informează news.ro. Săptămâna trecută, directorul general al Facebook, Mark Zuckerberg, a apărat această politică, afirmând că media socială a creat moduri de exprimare transformatoare, care nu ar trebui închise. În aceeaşi zi, campania Biden a cerut eliminarea unei reclame aparţinând uni comitet de acţiune politică, nu unui politician, care ar conţine afirmaţii false despre fostul vicepreşedinte american. Katie Harbath, director pentru politici globale în domeniul alegerilor la Facebook, a spus că dacă reclama, în prezent inactivă, va rula din nou, va fi trimisă la terţe părţi pentru verificare. Facebook a mai anunţat că va pune pune în practică un plan de a interzice reclamele care îi încurajează pe americani să nu voteze. Zuckerberg a declarat reporterilor la o teleconferinţă că interdicţia referitoare la dezinformarea alegătorilor se va aplica şi reclamelor politicienilor. Compania va începe să eticheteze presa controlată de stat pe pagina sa şi în biblioteca de reclame a site-ului. Într-o postare pe blog, Facebook a anunţat că va extinde această etichetare şi la anumite postări de pe Facebook şi Instagram.
Facebook, Twitter şi YouTube, serviciul de streaming video al Google, au atras atenţia recent, după ce au afişat reclame ale presei chineze de stat care critică protestatarii din Hong Kong. În această lună, comisia din Senat care investighează amestecul Rusiei în alegerile prezidenţiale americane din 2016 a afirmat că cel mai cunoscut instrument de propagandă al Kremlinului şi-a intensificat activitatea pe reţelele de socializare după votul respectiv.
"Concluzia este că alegerile s-au schimbat semnificativ începând din 2016, iar Facebook s-a schimbat la rândul ei. Ne confruntăm tot mai mult cu atacuri sofisticate din partea unor state precum Rusia, Iran şi China, dar am încredere că suntem mai pregătiţi", a arătat Zuckerberg.
Facebook va introduce şi un nou instrument de monitorizare a cheltuielilor unui candidat prrezidenţial pentru reclamele politice, în cadrul eforturilor companiei de a face biblioteca sa mai uşor de utilizat, a spus şeful companiei. Facebook a lansat în 2018 o bibliotecă online de reclame politice, dar baza de date a fost criticată de cercetători ca fiind prost administrată, nereuşind să ofere informaţii referitoare la publicitatea ţintită. Compania intenţionează să îmbunătăţească protejarea conturilor de pe Facebook şi Instagram ale candidaţilor, oficialilor aleşi şi ale echipelor lor, prin intermediul unui program numit Facebook Protect. Participanţii la program vor trebui să se autentifice cu doi factori, iar conturile lor vor fi monitorizare pentru eventuale semne ale unor atacuri cibernetice.