Guvernul a curăţat SNLO de datorii
CĂTĂLIN DEACU
Ziarul BURSA #Companii #Energie / 19 octombrie 2010
• Producătorul de cărbune a primit, prin CET-uri, subvenţii de 148,3 milioane lei, exclusiv pentru plata propriilor datorii la bugetul general consolidat
• Prin acelaşi procedeu a fost ajutată şi CFR Marfă
• Consiliul Concurenţei a avizat favorabil procesul de acordare a ajutoarelor de stat
Societatea Naţională Lignitul Oltenia (SNLO), unul dintre monopolurile de stat cu restanţe uriaşe la buget, a fost curăţată de datorii. Guvernul a alocat, la rectificarea bugetară, suma de 148,3 milioane lei pentru plata datoriilor centralelor electrice de termoficare către SNLO. Cu aceşti bani, SNLO a fost obligată să-şi achite propriile datorii la bugetul general consolidat, iar suma primită acoperă, în totalitate, restanţele societăţii la bugetul de stat, în valoare de 135,6 milioane lei.
Prin acelaşi procedeu a fost ajutată şi CFR Marfă, compania de trans-port feroviar beneficiind de o subvenţie de 16,9 milioane lei pentru cărbunele transportat.
• Datoriile companiilor au explodat
Guvernul a reuşit, astfel, să rezolve două probleme dintr-un foc: o parte din datoriile companiilor naţionale la bugetul general consolidat (pentru care a insistat Fondul Monetar Internaţional în discuţiile anterioa-re), şi pe cea a pregătirilor pentru încălzirea populaţiei în sezonul rece. Subvenţiile totale de 165 milioane lei, acordate prin intermediul CET-urilor, vin în contextul în care datoriile SNLO şi CFR Marfă au explodat în al doilea trimestru, faţă de primele trei luni ale anului curent.
Datoriile SNLO la bugetul de stat au crescut, de la 31 martie, la 30 iunie, de la 89,9 milioane lei, la 135,6 milioane lei, iar ale CFR Marfă practic s-au dublat, de la 67,5 milioane lei, la 121,4 milioane lei.
• Gherghina: "Vrem să curăţăm arieratele din economie"
Gheorghe Gherghina, secretar de stat în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, a explicat, în cadrul unei şedinţe a comisiei parlamentare de buget-finanţe, procedeul ales de Guvern: "Am încercat, pe lângă ce se putea face cu impact bugetar, să curăţăm şi o serie de arierate în economie. Noi mai dăm, pentru energie termică, subvenţii de la bugetul de stat, dar am vrut ca acestea să se ducă, punctual, unde ne dorim, şi să şteargă arierate, şi să se întoarcă banii înapoi la buget. Am alocat 165 milioane lei pentru CFR Marfă şi SNLO, dar aceste unităţi nu puteau să reţină banii. Banii respectivi îi primeau şi îi virau, imediat, la buget pentru stingerea obligaţiilor acestora la bugetul de stat. Încercăm în continuare şi căutăm şi alte soluţii pentru stingerea arieratelor în economie".
• Consiliul Concurenţei a dat aviz favorabil
Subvenţiile au fost alocate din bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor pentru combustibili şi energie, după parcurgerea procedurilor privind regulile ajutorului de stat, în acest sens fiind deschise conturi distincte la Trezorerie. "Fiind vorba de un serviciu de interes economic primar, noi am dat mai multe avize în acest sens considerând că mediul concurenţial nu este distorsionat prin acordarea de ajutoare de stat acestor companii", ne-a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, întrebat dacă instituţia pe care o conduce a avizat acordarea ajutoarelor de stat.
În situaţia în care banii primiţi de SNLO vor fi folosiţi doar pentru plata datoriilor la bugetul de stat, compania va mai avea, pe viitor, de rezolvat problema datoriilor la bugetul asigurărilor sociale.
• Un deputat PD-L atrage atenţia asupra problemelor la alimentarea cu cărbune
Deputatul PD-L de Gorj, Severus Constantin Militaru, susţine, într-o întrebare adresată ministrului Transporului Anca Boagiu, că în luna septembrie au existat probleme la transportul cărbunelui furnizat de exploatările SNLO Târgu Jiu, din cauza unui deficit de vagoane de marfă.
La întrebarea adresată ministrului Transporului, parlamentarul gorjan susţine: "În luna septembrie, ELCFU din cadrul SNLO Târgu Jiu a avut un plan de livrări pe calea ferată de 1.301.600 tone, din care s-a realizat efectiv doar 1.073.700 tone. Principala cauză a nerealizării transportului pe calea ferată este cea reprezentantă de lipsa de vagoane, în principal pentru zonele Motru şi Rovinari, totalizând numai pe aceste două zone un deficit de 3.389 de vagoane, din care numai Complexul Energetic Craiova de aproximativ 2797. Acolo unde s-a efectuat transport cu operatori privaţi nu s-au înregistrat niciun fel de probleme sau întârzieri". Deputatul a solicitat ministrului Boagiu, în scris, un răspuns la ce soluţii va lua ministerul pentru deblocarea furnizării de cărbune, înaintea anotimpului rece.