Activitatea Centrului de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar (CSALB) s-a dublat în luna octombrie faţă de media primelor nouă luni ale anului 2017, înregistrând 120 de dosare soluţionate sau aflate în curs de soluţionare şi peste 50 de cereri în faza de filtru, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei.
CSALB a anunţat că luna aceasta a înregistrat 120 de dosare soluţionate sau aflate în curs de soluţionare, 54 în faza de filtru şi 164 clasate, faţă de luna trecută când a avut 73 de dosare, 47 în faza de filtru (verificarea documentelor) şi 147 clasate, se mai informează în comunicat.
Conform sursei, în ultimele patru săptămâni, la CSALB au fost înregistrate 47 de dosare noi. Cu alte cuvinte, în luna octombrie au fost formate 65% din numărul de dosare gestionate în primele nouă luni.
În medie, în primele nouă luni din 2017, la CSALB s-au primit şapte cereri pe săptămână. În luna octombrie au ajuns, în medie, 17 cereri pe săptămână, 72% dintre cereri vin pe e-mail, 15% la sediu şi 13% prin poştă, se mai arată în sursă.
Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB a declarat: "După 2 ani de zile de la înfiinţarea Centrului, iată că interesul şi nivelul de conştientizare ale consumatorilor şi comercianţilor faţă de CSALB cresc. E un proces care durează, ne aşteptam să fie aşa, acela de schimbare a mentalităţii cu privire la rezolvarea amiabilă a diferendelor. Acum, atât clienţii, cât şi băncile sau IFN-urile se îndreaptă tot mai mult spre Centrul SAL Bancar, un organism european care le poate rezolva litigiile amiabil, fără să se mai ajungă în instanţă, convenabil pentru ambele părţi, cu costuri minime pentru comercianţi şi gratuit pentru consumatori".
Trendul pozitiv de soluţionare amiabilă a litigiilor cu băncile şi IFN-urile este evidenţiat şi de numărul de dosare acceptate de comercianţi: de la două dosare acceptate, în medie, pe săptămână, în primele nouă luni ale anului, la 12 pe săptămână, în luna octombrie a acestui an.
Potrivit sursei citate, cererile consumatorilor se înscriu în tipologiile de solicitări: eliminarea şi restituirea comisionului de risc/administrare perceput pentru un credit, rescadenţarea/reeşalonarea creditului cu diminuarea ratei lunare, scăderea dobânzii şi restituirea sumei ce a rezultat din mărirea marjei dobânzilor în mod excesiv, în accepţiunea consumatorilor, reducerea marjei dobânzii, reducerea soldului şi conversia creditelor din CHF în LEI şi eliminarea unor clauze calificate de către consumatori ca fiind abuzive, privind aplicarea de dobânzi penalizatoare.