Numărul cererilor adresate Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a ajuns la 200, în cele aproape nouă luni de când acesta funcţionează efectiv, potrivit unui comunicat trimis Redacţiei.
Dintre acestea, 40 de solicitări sunt în faza de filtru, şi alte 40 sunt deja dosare în diverse stadii de soluţionare. Până acum, 27 de dosare au fost finalizate şi alte 3 hotărâri sunt în redactare, cu 10 mai multe decât acum o lună, precizează CSALB.
Centrul menţionează că, într-un litigiu soluţionat luna aceasta, în urma negocierilor, banca i-a convertit unui consumator creditul din CHF în lei la data semnării actului adiţional şi i-a redus aproximativ 15.000 CHF din sold. Rezultatul, în funcţie de particularităţile concrete ale cazului, a fost reducerea ratei lunare la aproape o treime, de la 1.300 de lei cât plătea până acum, la 480 de lei, lunar, până la rambursarea integrală a împrumutului. De asemenea, a fost introdusă în contractul de credit o clauză conform căreia, dacă apar noi dispoziţii legale privitoare la conversia creditelor acordate în CHF acestea se vor aplica contractului.
În alt caz, s-a semnat o tranzacţie prin care banca a renunţat la executarea silită (ce avea ca obiect recuperarea creanţei ce a rezultat din contractul de credit) şi la orice pretenţie ar avea împotriva consumatoarei. În total, a fost vorba de aproximativ 4.500 euro.
"Consumatorii încep să aibă încredere tot mai mare în CSALB. Cei care s-au adresat Centrului consideră că este singura modalitate de a dialoga cu băncile sau IFN-urile şi de a rezolva litigiul fără să ajungă în instanţă. Cele mai importante avantaje sunt timpul scurt de soluţionare a diferendelor, maxim 90 de zile, precum şi faptul că procedurile derulate prin CSALB sunt gratuite pentru consumatori", susţine instituţia.
Cât priveşte cererile clasate, acestea au urcat la 120.
Potrivit CSALB, 20% dintre ele sunt clasate din cauză că unii consumatori, după ce depun cererea de soluţionare amiabilă, nu mai transmit către Centru şi celelalte documente necesare soluţionării, în termenul de 90 de zile.
Instituţia mai spune că 80% dintre cereri sunt clasate ca urmare a refuzului comercianţilor de soluţionare prin procedurile SAL, pentru următoarele motive:
- Există deja un proces de soluţionare a cererii depuse de client la bancă, conform procedurilor interne ale băncii respective;
- Există sentinţe definitive pronunţate de instanţele de judecată, pe aceleaşi solicitări pe care consumatorul le-a prezentat CSALB;
- Creanţa nu mai aparţine băncii;
- Banca are deja un litigiu în instanţă cu respectivul client;
- Banca a făcut mai multe oferte, dar toate au fost refuzate de consumator (anterior sesizării de către consumator a CSALB).
CSALB menţionează că întâmpină dificultăţi precum: reticenţa comercianţilor de a participa la procedurile SAL; consumatorii nu înţeleg că soluţionarea e condiţionată de acceptul comerciantului, indiferent de procedură (participarea ambelor părţi la procedură fiind voluntară, iar nu obligatorie); gradul (încă) redus de conştientizare a misiunii Centrului; nerespectarea termenelor care conduce la întârzieri în soluţionarea dosarelor/clasarea cererilor; reticenţa consumatorilor faţă de posibilitatea de soluţionare a cererilor lor în cadrul Centrului.
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar este o entitate juridică autonomă, neguvernamentală, apolitică, fără scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridică, înfiinţată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, ce transpune la nivel naţional Directiva 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE.
1. mizerie
(mesaj trimis de noxe în data de 29.11.2016, 21:30)
Csalb = pierdere de timp și bani.
O mizerie finanțată de cămătari.
Dizolvareeeeeeeeeeeeeeee
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 01.12.2016, 19:32)
Cu ce soluții vine CSALB, privind procesu,ANPC versus OTP,l pierdut de cămătarii de la OTP în dosarul 956/2/2015???