• Interviu cu Aurel Neţin, Country General Manager "Lenovo" România
Reporter: Stimate domn, de ce a ales "Lenovo" motto-ul "For those who do"? La ce se referă, mai exact?
Aurel Neţin: Atunci când "Lenovo" a ales să achiziţioneze "IBM" cu linia de produse "Think", acestea au avut o mare recunoaştere în domeniul IT pentru partea de consumer (utilizator individual). Ideea în sine se referă la crearea calculatoarelor cu tehnologie performantă pentru acei oameni care produc "acel ceva" cu acest echipament. Ne adresăm tinerilor, persoanelor creative, persoanelor "open-minded", oamenii care pot folosi aceste produse în munca lor.
Reporter: În ultima vreme, în ţara noastră, aţi început o campanie agresivă de lansări de produse noi. În următoarea perioadă vă gândiţi să menţineţi acest ritm de lansări din aceleaşi game de produse, sau vă veţi gândi să tatonaţi şi un alt segment al pieţei?
Aurel Neţin: Liniile noi de produse apar când marii jucători schimbă ceva în tehnologie. De obicei, apar produse în funcţie de cerinţa pieţei. Noi avem foarte multe linii de produse din "PC Plus Era" precum tablete, smart TV-uri, smartphone-uri.
"Lenovo" a dezvoltat o divizie nouă, "Lenovo" Mobile" folosind ultima tehnologie - mobile internet digital home (MIDH) care se concentrează pe producţia segmentelor de smartphone-uri şi tablete. Nu este cazul introducerii unor produse noi acolo unde piaţa nu este matură. În Româ-nia, piaţa de tablete şi de smartphone-uri nu a ajuns la maturitate, iar atunci când va fi pregătită, vom veni şi cu tablete. Până atunci, ne vom consolida în zona de PC-uri.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa electronicelor din ţara noastră, în comparaţie cu situaţia pieţei din alte state din Europa de Est? Este o piaţă favorabilă, care aduce un plus afacerilor companiei din ţara noastră?
Aurel Neţin: Sigur, este o piaţă profitabilă. Noi ne dorim atingerea unui double digit-market share (cotă de piaţă de peste 10%), profitabilitate şi, totodată, o creştere sustenabilă. Totul se rezumă la atingerea, treaptă cu treaptă, a locului întâi mondial pe piaţa de PC-uri.
Reporter: Care sunt planurile companiei privind promovarea şi evoluţia în piaţă, pentru perioada următoare?
Aurel Neţin: Depinde foarte mult şi de echipa locală. Cu cât vom creşte mai mult, cu atât va fi o tactică mai agresivă a promovării brandului. Noi oricum realizăm o promovare foarte bună pe partea de business prin gama de produse Think şi facem paşi importanţi în legătura cu IMM-urile prin gama Edge. Des-chiderea magazinului "Lenovo" din Bucureşti, în primăvara acestui an, a fost un punct de referinţă. Ţin să menţionez că orice client, indiferent de statut, poate testa produse în acest magazin. Cât despre beneficiari, produsele sunt dedicate în principiu Small Medium Business.
Reporter: Din anul 2005, imediat după achiziţionarea diviziei de calculatoare a companiei "IBM", "Lenovo" a înregistrat o pantă ascendentă pe piaţa mondială a PC-urilor, punând bazele unor colaborări de tip joint-venture (NEC), apoi achiziţionând Medion, CCE şi Stoneware, iar, recent, încheind un parteneriat cu EMC. Aceste colaborări au avut un rol considerabil în îmbunătăţirea produselor "Lenovo" sau a fost, mai degrabă, o încercare strategică de acaparare a anumitor pieţe?
Aurel Neţin: Pentru a acapara şi a consolida poziţia de lider în pieţele locale, o companie poate recurge la metode de fuziune şi achiziţii a altor companii.
Achiziţia companiei Medion a întărit poziţia grupului în piaţa din Germania. Prin joint-venture-ul cu NEC am devenit lider pe piaţa din Japonia, aşa cum suntem şi în China, şi avem ca target dobândirea primei poziţii şi în piaţa din Statele Unite ale Americii (SUA). Un prim pas important a fost făcut odată cu deschiderea fabricii de PC-uri din North Carolina. Fuziuniile şi achiziţiile intră în politica de dezvoltare a instituţiei.
Reporter: Au trecut 20 de ani de la lansarea primului model de Think-Pad. Cum şi-a pus amprenta această gamă a produsului iconic asupra indus-triei de laptopuri?
Aurel Neţin: A fost un şir de creaţii inovatoare, un standard pentru partea de business. A devenit un produs inovatar, iconic, dorit şi de alţi competitori. În tot acest timp, pentru fiecare model de ThinkPad lansat, competiţia a încercat să îl urmeze şi să se adapteze.
Reporter: Anul viitor, odată cu introducerea pe piaţa românească a serviciilor telecom 4G, vă gândiţi să penetraţi acest segment de piaţă, cel al smartphone-urilor?
Aurel Neţin: Am putea, opţional, să intrăm cu tablete şi smartphone-uri, dar piaţa nu este destul de dezvoltată, des-tul de matură pentru aceste produse.
În urma achiziţionării de către "Lenovo" Group a fostei Divizii de Calculatoare Personale a "IBM", compania a dezvoltat, produs şi lansat pe piaţă produse şi servicii tehnologice fiabile. Linia sa de produse include legendarele computere personale (PC-uri) marca "Think" şi computere pentru gama largă de consumatori marca "Idea". Pe lângă acestea, grupul comercializează şi servere, staţii de lucru şi o familie de dispozitive de internet mobil, incluzând tablete şi smartphone-uri (telefoane inteligente). "Lenovo" deţine centre de cercetare importante în Yamato - Japonia, în Beijing - China şi în Raleigh - Carolina de Nord.
Aflată pe locul al doilea în clasamentul global al producătorilor de PC-uri, "Lenovo" a atins cea mai mare cotă de piaţă din istoria sa - 15%, în acest an.
•
"Lenovo" a încheiat de-a lungul timpului multiple parteneriate, cel mai recent fiind cel cu firma "EMC Corporation", un parteneriat de tip joint venture ce întăreşte poziţia companiei în domeniul serverelor de standard industrial şi soluţiilor de stocare în reţea. În acelaşi timp, asocierea celor două companii extinde influenţa "EMC" în China şi pe alte pieţe cheie cu rate mari de creştere. Preluarea companiei de profil "Medion", din Germania, de către "Lenovo" a ajutat compania să îşi consolideze poziţia în Europa Occidentală.
Pe plan local, "Lenovo" a semnat un contract de colaborare cu distribuitorul de echipamente "Lasting Distribuţie", având ca aşteptări o extindere a capacităţii "Lenovo" de a-şi dis-tribui produsele de tehnologie personală către reselleri din întrea-ga ţară.
•
"În România, atunci când piaţa va fi matură şi ecosistemul va fi pregătit, vom veni şi cu tablete. Până atunci, ne vom consolida pe piaţa de PC-uri".
•
"Pentru a acapara şi a consolida poziţia de lider în pieţele locale, o companie poate recurge la fuziuni şi achiziţii".
•
"Liniile noi de produse apar pe piaţă atunci când marii jucători schimbă ceva în tehnologie".