Lupta cu abandonul şcolar este una dificilă şi implică resurse financiare importante. Peste 360.000 de preşcolari şi elevi din clasele II - VIII beneficiază în anul şcolar 2018-2019 de pachete de rechizite şi ghiozdane.
Proiectul "Rechizite pentru preşcolari şi elevi - şanse egale la educaţie" are ca obiectiv prevenirea abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a şcolii, facilitând accesul egal şi participarea la învăţământul obligatoriu a preşcolarilor şi elevilor proveniţi din familiile cele mai defavorizate, prin acordarea de materiale şcolare. Ministerul Educaţiei Naţionale este beneficiar al proiectului, implementat în cadrul Programului Operaţional Ajutorarea Persoanelor Dezavantajate POAD/ 220/1/3/ - Precaritate materială de bază, bugetul total fiind de 17.314.571,40 lei.
Potrivit ministerului Educaţiei, beneficiarii sunt înscrişi în învăţământul de stat, primar şi gimnazial, la cursuri de zi, fiind în întreţinerea familiilor al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, realizat în luna iulie a fiecărui an, este de maximum 50% din salariul de bază minim brut pe ţară.
Vor primi ghiozdane 308.611 elevi. Elevii din grupul-ţintă au devenit eligibili în proiect după ce au solicitat, la începutul anului şcolar, sprijinul acordat în cadrul programului naţional desfăşurat anual în baza Legii 126/2004 şi a ordinului de ministru nr. 4385/ 2012.
În plus, 51.539 de preşcolari vor primi rechizite şcolare. Aceştia sunt beneficiarii tichetelor sociale acordate conform Legii nr. 248/2015 privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate.
Rechizitele şi ghiozdanele vor fi distribuite prin intermediul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti către unităţile de învăţământ, care vor repartiza mai departe materialele şcolare către elevii şi preşcolarii din grupul-ţintă.
Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a lansat săptămâna trecută primul Ghid privind Aplicarea Dreptului la Educaţie pentru Copiii cu Dizabilităţi din România. Deşi în ultimii ani legislaţia internă acordă în mod explicit dreptul copiilor cu dizabilităţi să înveţe în şcolile de masă, în realitate şcolile din România încalcă masiv prevederile legale, fie prin neacceptarea lor în şcoli, fie prin neacordarea sprijinului adaptat prevăzut de lege. Mădălina Turza, preşedinte CEDCD, a făcut precizări despre acest ghid: "În lunga şi dificila luptă în instanţe pentru dreptul la educaţie al copiilor noştri, am învăţat că sistemul poate fi extrem de inventiv în sens negativ. Astfel, cauza unui copil cu dizabilitate eliminat din sistemul de educaţie poate deveni o provocare serioasă chiar şi pentru magistraţi sau avocaţi în absenţa cunoaşterii acestui domeniu foarte specific. Acesta este motivul pentru care am considerat că ar fi util să împărtăşesc din această experienţă acumulată adesea cu lacrimi de bucurie sau frustrare pentru ca cei chemaţi să aplice legea să poată avea acces facil la cele mai importante aspecte ale dreptului la educaţie al copiilor cu dizabilităţi ascunse în hăţişurile normelor legale interne".
În ţara noastră trăiesc peste 72.000 de copii cu dizabilităţi. Marea majoritate a acestora, la vârsta şcolarizării se lovesc de respingere, discriminare, abuzuri şi în cele din urmă ies din sistemul naţional de educaţie sub diferite forme aparent legale (repetenţie, exmatriculare, abandon), care maschează de fapt refuzul sistemului de educaţie de a-i şcolariza. Astfel, aproximativ 18.000 de copii cu dizabilităţi cu vârstă şcolară sunt în afara oricărei forme de învăţământ, iar peste 31.000 se află izolaţi în şcoli speciale.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.10.2018, 08:23)
Pe vremea lui Ceausescu nu erau atitia analfabeti ca acuma in democratia noastra originala(distrugerea tarii imediat dupa asa zisa revolutie etc.)Nu e problema numai pentru oameni,creste saracia, este problema si penru societati,de unde angajati.Speram sa nu mai avem prin frutea tarii oameni precum Basescu.Nu este vina lor,este vina escrocilor si a fraierilor.