"Ţara arde şi baba se piaptănă", zice cu obidă şi o anume încărcătură de sexism vorba românească, cu trimitere directă la neorînduială şi lipsă de logică în alegerea priorităţilor. Ţara este sub biciul nemilos al crizei, sub tăvălugul valurilor care mătură vieţi, avut şi destine; cine mai are timp de rezultatele la examenul de bacalaureat? Cu riscul de a înfrunta sarcasmul acestei replici, cred că asemenea "mărunţişuri" merită totuşi o atenţie specială şi o discuţie în spaţiul public. Subiectul nu ţine de un an şcolar sau altul, de performanţele locale ale profesorilor sau elevilor dintr-o şcoală sau alta, de "viziunea", interesele, inovaţiile legislative sau obiectivele politice propuse de un ministru sau altul, ci de ceea ce se întîmplă cu sub-sistemul social de care depinde, în cea mai mare măsură, succesul sau eşecul în istorie al unei naţiuni. Faptul că zestrea educaţională a generaţiilor şcolare se află în accentuată scădere, nu de ieri de azi, ci de cel puţin două decenii, este o certitudine. Iar a pune vina cînd pe capul profesorilor, cînd pe cel al elevilor, nu ajută şi nu clarifică nimic din complexitatea situaţiei. Ca şi în cazul multor altor aspecte ale schimbărilor sociale care au loc în România, deteriorarea "infrastructurilor" nu pare un subiect presant pentru nicio guvernare, pentru nicio opoziţie, nici pentru entităţile gînditoare ale societăţii civile. Cînd ia apa un pod, da! De la Preşedinte şi Prim-ministru, pînă la ultima televiziune de bloc, toată lumea se află la faţa locului. Foarte bine! Problema este că nimeni nu pare preocupat, cel puţin în aceeaşi măsură, de viiturile care macină fundaţiile sistemului educaţional, nici să stabilească pragurile critice dincolo de care această degradare devine echivalentă cu moartea viitorului prin implozie cognitivă, nici să stabilească orizonturi de intervenţie şi algoritmi capabili să refacă singura "maşinărie socială" fără de care nicio naţiune nu poate produce bunăstare şi dezvoltare. Putem să facem planuri peste planuri de austeritate şi să le punem nu doar în spinarea acestei generaţii, ci şi a celei viitoare, că România tot nu se va vedea ieşită la mal, din lipsă de materie cenuşie eficientă. Nu în sensul că nu se vor mai naşte oameni cu capacităţi şi performanţe ridicate de învăţare, ori că învăţămîntul va produce doar rebuturi. Ceea ce trebuie înţeles este că pentru a avea un impact social stabil şi semnificativ, capabil să producă dezvoltare, trebuie să existe şi să se manifeste în activităţile sociale o masă critică de inteligenţă şi expertiză cognitiv-acţională. Nu e suficient să avem doar "descurcăreţi", nici măcar genii, ca să ieşim din necaz! De unde ar trebui să începem?
Desigur, de la evaluarea realistă a stării de fapt, de la măsurarea parametrilor sistemului, de la părăsirea clişeelor. De la recunoaşterea faptului că sunt probleme critice, care nu mai suferă amînare, în toate compartimentele: pregătirea, calitatea activităţii şi motivaţia pentru performanţă a corpului educaţional; eficienţa organizării instituţionale; calitatea interacţiunii profesor-elev, mai ales sub aspectul tehnologiilor de predare, de construire şi susţinere a motivaţiei pentru performanţă; zestrea cognitivă cu care noile generaţii intră în structurile şcolare; zestrea cognitivă, motivaţională şi atitudinală obţinută prin procesul şcolar, respectiv prin sisteme alternative; eficienţa cu care se materializează în cîmpul activităţilor sociale zestrea profesională dobîndită de fiecare nouă generaţie, de la gradul de absorbţie ocupaţională, la eficienţa utilizării ei. Învăţămîntul ar putea, desigur, să "producă" generaţii întregi, ba de tinichigii, ba de ospătari, ba de informaticieni, după cum "o cere piaţa", în loc de ingineri, jurişti, literaţi sau economişti; problema este că în ciuda utilităţii lor imediate, societatea iese în pagubă, întrucît eficienţa oricărei societăţi moderne depinde de adîncimea diviziunii sociale a muncii, adică de diversificarea, utilă social, a spectrului profesional-ocupaţional, după cum o ştim de la Durkheim încoace.
Şi pentru că toată lumea este preocupată de măsuri şi acţiuni practice, iată o propunere. Aşa cum avem un buget de stat, pe care instituţiile guvernării îl gestionează, sub autoritatea şi severitatea legii (măcar teoretic!), propun să construim şi un buget educaţional naţional. Nu e vorba însă de bani, ci de zestrea cognitivă a naţiunii. Am putea începe prin a face măcar un barometru al dinamicii zestrei educaţionale, de la an la an. Să stabilim ce tipuri de investiţii, acţiuni, politici, mijloace sunt necesare în fiecare dintre instituţiile care contribuie la crearea, fructificarea şi reproducerea/dezvoltarea zestrei educaţional-profesionale a României. Ca orice buget, el trebuie să prevadă măsuri pentru acoperirea necesarului, precum şi modalităţile utile de folosire a ceea ce s-a colectat. Cineva trebuie făcut răspunzător pentru gestiunea acestui buget. Ar putea fi un "minister al dezvoltării sociale". Nu, nu mă gîndesc la o altă structură guvernamentală care să fie degrabă umplută cu rudele, secretarele şi şoferii aleşilor neamului. Ar putea fi o iniţiativă non-guvernamentală, care să arate că în România avem nu doar o spoială de "societate civilă", ci şi oameni capabili să-şi dedice o parte din viaţă şi inteligenţă, fără speranţa unei recompense imediate, pentru a face ca istoria acestei naţiuni să fie scrisă nu doar după minţile politicienilor, îmbibate de aburii tari ai puterii, ci şi de sufletul celor care cred că a face ceva pentru ceilalţi nu este un act extremist de naivitate, ci o formă de rezistenţă umană, legitimă, împotriva asaltului prostiei şi a decăderii, la scară naţională.
1. fără titlu
(mesaj trimis de T. în data de 07.07.2010, 00:18)
Sa vezi tacere acuma pe criticii de serviciu!
Asteptam de la tine, maestre, sa te ocupi de tema asta.
Pe mine m-a inspaimantat cifra promovarii la BAC si sunt absolut de acord ca reprezinta un semnal vizibil chiar pentru cei care refuzau sa vada starea cumplita in care se afla administrarea potentialului cognitiv-creativ si de integrare sociala in tara aceasta.
2. POLITICA SI INVATAMANTUL
(mesaj trimis de un cititor în data de 07.07.2010, 13:24)
SITUATIA DIN INVATAMANT ESTE MULT MAI GRAVA DECAT LASA DE INTELES PROCENTUL DE PROMOVABILITATE LA BACALAUREAT, IN REALITATE PROCENTUL CELOR CAZUTI AR TREBUI SA FIE MULT MAI MARE ! (o spune unul care lucreaza n invatamant ).
CAUZA : ,,CALITATEA'' CELOR CARE AU CONDUS INVATAMANTUL IN ULTIMII 20 DE ANI, MAJORITATEA ACESTORA FIIND NUMITI PE CRITERII POLITICE SI FIIND SCHIMBATI ODATA CU PUTEREA.
SOLUTIA :REALIZAREA UNEI REFORME ADEVARATE IN SOCIETATEA ROMANEASCA, CARE VA DUCE SI LA REFORMAREA...
2.1. Proverbe... (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de S.I. în data de 07.07.2010, 15:47)
Proverbul citat se potriveste ca o manusa temei tratate in articol.Iar schitarile timide de solutii sunt irelevante. Invatamantul face parte din sistem. Cel iliescian ,desigur. Post decembrist. Pentru a rezolva definitiv chestiunea, intregul sistem politic post decembrist trebuie sa dispara . Definitiv. Sau sa fie ajutat sa dispara... Dar aceasta problema iese din context . Nu o vom trata astazi. Atat. S.I.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.07.2010, 16:01)
......Iata o propunere !!??
Asa te vrem dle Codita ! Daca nu este o "mustrare de constinta" la criticile privind aratatul cu degetul si cam atat .... este foarte bine; asa trebuie scris (si criticat) , iar pentru chintesenta frazelor pe care ti le reproduc in continuare ,te iert de toate " pacatele" si iti dau un binemeritat 10.
" Ca şi în cazul multor altor aspecte ale schimbărilor sociale care au loc în România, deteriorarea "infrastructurilor" nu pare un subiect presant pentru...
4. Paradoxul politicii romanesti /UE
(mesaj trimis de Salomeea în data de 07.07.2010, 18:38)
Paradoxul politicii romanesti se incadreaza in cel al UE.
Paradoxul politicii UE constă în faptul că acesta este comunicată:
- mai mult în termeni economici sau
- de mediu: schimbări globale, emisiile de carbon, post Copenhaga
- mai puţin referitor la o agendă socială a UE
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.07.2010, 21:51)
Prof Gen Dl si Omul Cornel Codita, pentru noi, cei care am avut sansa de ne intersecta profesional, a fost un deschizator de drumuri si un fauritor de ..."rezistenta umana" o Mica erata totusi, nu suntem naivi in ceea ce spune domnia sa, dar am fost destul de naivi, unii dintre noi sa credem ca cei asemenea se respecta si se "aduna", nu se lovesc intre ei....iar durerea e enorma cand cei ca tine te lovesc.
Totusi, inca mai supravietuim cativa...deci efortul a fost meritat
Multum, Cornel...
5.1. Scuze erori de tipo (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2010, 09:14)
Multumim Cornel Codita!
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2010, 12:33)
Probabil drumuri infundate si "rezistenta umana" la periat, pupat undeva.... si sluj degeaba.
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.07.2010, 17:52)
Multum Cocodita.