Circulaţia trenurilor de metrou din Capitală riscă să fie oprită de la 1 ianuarie 2020 deoarece contractul de mentenanţă expiră la 31 decembrie.
"Suntem în discuţii cu conducerea Metrorex pentru a găsi soluţiile aplicabile, singurul lucru blocant, din punctul meu de vedere, fiind plata restanţelor care datează de un an şi se ridică acum la 150 de milioane de lei, a declarat, într-o întâlnire cu presa, Gabriel Stanciu, directorul general Alstom Transport România.
Domnia sa a precizat că Alstom a depus o ofertă pentru prelungirea cu un an a acordului de mentenanţă semnat în trecut pe 15 ani. Gabriel Stanciu a adăugat: "Dacă noi încetăm să mai lucrăm înseamnă automat oprirea transportului public cu metroul în Bucureşti. Am acoperit până acum costurile din împrumuturi bancare. Nu ştiu câte alte companii pot duce din banii proprii un an de lucru fără a fi plătite. Prima noastră preocupare este ca serviciul public să nu fie afectat, motiv pentru care ne-am manifestat toată disponibilitatea pentru a găsi împreună cu Metrorex orice soluţie care să permită continuarea fără perturbări a traficului de metrou din Bucureşti".
Directorul Alsom a mai spus că în prezent există discuţii cu Metrorex pentru a identifica soluţii.
"Problema în discuţie este plata restanţelor, care ajung pe la vreo 150 de milioane de lei la ora la care vorbim. S-au strâns datorii pe un an de zile din servicii de mentenanţă", a mai afirmat Gabriel Stanciu.
Reprezentantul Alstom a mai spus că în urmă cu trei luni Metrorex spunea că vor fi eşalonate plăţile şi datoriile vor fi stinse. Datoriile de atunci ajungeau la o valoare de 130 de milioane de lei. Din acestea au fost achitate 25 de milioane de lei, potrivit oficialului Alstom.
Potrivit domniei sale, conducerea Metrorex nu a propus niciun nou grafic de eşalonare a acestor datorii.
"Încă nu au propus niciun grafic de eşalonare. Din câte înţeleg, în curs se află o procedură de mărire de capital la Metrorex. E la aprobat undeva pe traseu, nu aş şti să vă spun unde şi nici nu e treaba noastră ca prestator, însă sper din toată inima ca procedura să izbutească, pentru că nu este vorba doar despre plata datoriilor restante la noi, ci înţeleg că mai sunt şi alte contracte implicate", a explicat oficialul Alstom.
Gabriel Stanciu a precizat că Alstom Transport România a venit cu o propunere de prelungire cu trei luni a contractului de mentenanţă, însă nu a fost acceptată, şi a avertizat că lucrul se va opri, pentru că nu se poate munci la nesfârşit fără a se primi bani.
Domnia sa a mai spus că Alstom a propus, iniţial, extinderea actualului contract până pe 31 martie 2020, astfel ca Metrorex să aibă timp să organizeze o nouă licitaţie. Această ofertă, însă, a fost respinsă.
"Abia pe 6 decembrie Metrorex a anunţat procedura de negociere cu sursă unică pentru un contract nou de mentenanţă pe un an. Am depus oferta pe 12 decembrie, negociem acum pe marginea ofertei, dar noi vom semna pe un an doar cu condiţia expresă ca plata datoriilor să se facă fie cash în cont sau printr-o scrisoare de garanţie bancară", a adăugat Gabriel Stanciu.
Reprezentantul Astom a mai adăugat că oprirea asigurării mentenanţei nu va avea efect imediat, întrucât sunt rezerve de trenuri pe care le vor lăsa pregătite.
Gabriel Stanciu a mai precizat: "A lucra un an fără să fim plătiţi este devastator pentru finanţele companiei, pierdem bani şi nu putem continua în ritmul ăsta".
Domnia sa a mai informat că pentru Metrorex costul mentenanţei este perfect predictibil, ţinând cont că Alstom este plătit la "kilometru parcurs".
Reprezentantul companiei a precizat: "Nu acuz Metrorex de rea credinţă, nu au avut banii. Au o executare silită din partea Astaldi, iar Ministerul Transporturilor nu a plătit subvenţia".
Legat de informaţiile apărute potrivit cărora s-ar plăti mult mai mult pentru mentenanţă decât dacă operaţiunile ar fi făcute de către Metrorex, Gabriel Stanciu a explicat că acestea nu sunt fondate: "Un angajat Alstom care se ocupă de mentenanţa trenurilor de metrou este mai slab plătit decât un angajat al Metrorex. În mediul privat creşteri de 20% la salariu, cum a fost anul trecut la Metrorex, sau de 18,5% cum sunt anul acesta, sunt de necalculat".
Totodată, domnia sa a mai afirmat că nu o să-şi asume nimeni riscul de a circula fără mentenanţă.
Gabriel Stanciu a declarat că riscul ca metroul să nu mai circule după 31 decembrie este major, însă a menţionat că se negociază zilnic cu Metrorex pentru identificarea de soluţii: "Este un risc. Sigur că este major, însă în continuare suntem în discuţii. Ne vedem în fiecare zi să găsim soluţiile aplicabile, avem acest singur punct blocant din punctul meu de vedere şi anume plata restanţelor. Dacă banii vor fi plătiţi sau dacă vom avea garanţia unei plăţi sau a unui calendar de plată garantat vom continua în condiţii excepţionale ca şi până acum, dar nu suntem încă acolo".
Oficialul Alstom a mai spus că nu are în vedere atacuri în justiţie pentru a duce Metrorex în insolvenţă.
• Metrorex: "Facem demersuri pentru identificarea soluţiilor şi rezolvarea situaţiei"
Metrorex confirmă că se află în negocieri cu Alstom Transport pentru stabilirea condiţiilor în vederea semnării unui nou contract de mentenanţă şi dă asigurări călătorilor că face demersuri pentru identificarea soluţiilor şi rezolvarea situaţiei în care se află în urma expirării actualului contract de mentenanţă şi care poate duce la oprirea metroului după data de 1 ianuarie.
Metrorex a informat: "Urmare a informaţiilor apărute în mediul online cu privire la contractul având ca obiect asigurarea serviciilor de mentenanţă a materialului rulant aferent transportului de călători cu metroul, încheiat cu Alstom, Metrorex face următoarele precizări pentru informarea corectă a opiniei publice: având în vedere imposibilitatea obiectivă de organizare a unei proceduri competitive, la o dată care să permită derularea şi finalizarea acesteia anterior datei de 31.12.2019, dată la care expiră contractul actual şi în scopul de a asigura condiţiile reglementate pentru operarea transportului de călători cu metroul, la nivelul Metrorex a fost aprobată aplicarea unei proceduri de negociere fără invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare. În sensul celor mai sus prezentate, Metrorex a publicat un anunţ în SEAP şi în JOUE prin care şi-a exprimat în mod transparent intenţia de a încheia cu prestatorul actual (Alstom Transport) un contract pentru asigurarea serviciilor de mentenanţă a materialului rulant începând cu data de 01.01.2020, până la finalizarea unei proceduri competitive, respectiv pe o perioadă estimată de maxim un an. Totodată, Metrorex a transmis către Alstom Transport, invitaţia pentru a depune o ofertă în cadrul procedurii de atribuire a prestării serviciilor de mentenanţă a materialului rulant aferent transportului cu metroul, pe o perioadă estimată de 1 an (începând cu 1 ianuarie 2020 până la finalizarea unei proceduri competitive)".
Potrivit sursei citate, Alstom Transport a răspuns invitaţiei şi a depus oferta în termenul solicitat, iar la acest moment sunt în derulare negocieri pe marginea ofertei depuse în vederea stabilirii condiţiilor pentru semnarea contractului.
"Referitor la obligaţiile de plată restante înregistrate de Metrorex către Alstom Transport a serviciilor realizate, în total de 147.308.912 lei, acestea se confirmă. Obiectivul principal al Metrorex este transportul călătorilor în condiţii de siguranţă, iar în acest sens, Metrorex face demersuri pentru identificarea soluţiilor şi rezolvarea acestei situaţii", mai transmite Metrorex.