Piaţa produselor organice este slab dezvoltată, la noi în ţară, comparativ cu restul Europei, deşi are o vechime de aproximativ zece ani de zile, ne-a declarat, ieri, Oana Totora, fondator şi managing partner MyOrganic.
Domnia sa a afirmat: "Producătorii de pe piaţa locală nu fac faţă, încă, cererii de profil, astfel că cele mai multe dintre ele sunt importate. Oamenii preferă să cumpere produse de acest tip mai întâi din supermarket, apoi din farmacii şi saloane de înfrumuseţare, dar şi partea de online a început să se dezvolte foarte mult. În Europa putem vorbi de o explozie a organicelor, dar acolo sunt şi producători, la noi încă nu din cauză că nu avem agricultură ecologică, iar fără asta producătorii îşi importă materiile prime şi tot aşa. Dacă se va dezvolta partea asta, cu siguranţă producătorii români vor creşte şi ei".
În ceea ce priveşte nivelul pieţei de produse organice din România, se pot face, însă, doar estimări, neexistând, încă, studii de piaţă pentru acest segment, spre deosebire de alte state, care au şi organisme de certificare a produselor de pe această nişă, a mai precizat reprezentanta proiectului.
Domnia sa a adăugat: "În afară, produsele organice au ajuns să reprezinte un mod de viaţă, în timp ce la noi în ţară mămicile sunt primele care încep să cumpere astfel de produse pentru bebeluşii lor, după care încep să adauge în coş şi produse pentru întreaga familie. Deşi piaţa de la noi are zece ani vechime, ritmul de creştere nu este ca în afară, unde deja este ceva uzual. Noi încă avem senzaţia că sunt scumpe. Nu este neapărat aşa, dar nici veniturile nu sunt similare cu cele din străinătate".
Concurenţa în domeniu este des-tul de activă, ne-a mai spus doamna Totora, explicând: "Avem, cel puţin, zece competitori pe piaţa din ţară, şi dacă te uiţi la concurenţă, la volume şi la cifrele lor de afaceri, îţi poţi face o idee despre cum este piaţa, îţi dai seama că ea există. Nu este un business novice, ci dimpotrivă, iar asta arată că piaţa merge şi e, deja, matură".
Profilul consumatorului are specific feminin, iar vizitatorii site-ului cumpără, în medie, de 200-250 de lei/coş, ne-a mai spus Oana Totora, potrivit căreia consumatorii recurenţi revin şi lunar pe site pentru cumpărături sau o dată la două-trei luni, menţionând: "În general, când cineva comandă lunar rămâne cam la valoarea de 250 de lei, dar dacă perioada este mai lungă, atunci comenzile pot ajunge şi la circa 400 de lei".
Obiectivul doamnei Totora este să aducă clienţi noi, să îi fidelizeze şi să genereze un plus de volum al vânzărilor, precizând că din punctul în care se află, "există loc de creştere şi de 100%".
Investiţia iniţială în site s-a cifrat la 25.000 de euro, acesta fiind deschis din februarie, iar cea mai mare parte din bani a fost îndreptată către platformă, stocuri, promovare şi optimizare de site şi alte aspecte administrative, ne-a mai precizat fondatoarea proiectului, care estimează un break-even în circa doi ani.