Inspectorii antifraudă au verificat, în perioada aprilie-iunie 2016, în cadrul operaţiunii Xenon, 200 de firme care au efectuat achiziţii intracomunitare de autoturisme second hand în valoare de peste un miliard de lei.
Potrivit unui comunicat al Direcţiei Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) trimis redacţiei, rezultatele preliminare au confirmat evaluarea iniţială a riscului de fraudă, întrucât doar 19 societăţi dintre cele verificate au avut un comportament fiscal adecvat. La 25 de societăţi, acţiunile de verificare continuă din cauza absenţei administratorilor, refacerea evidenţei contabile sau necesitatea unor alte verificări suplimentare.
Potrivit DGAF, 67 societăţi (aproximativ 30%) nu au fost găsite funcţionând la sediul social declarat, fiind iniţiate procedurile legale (sesizare inspecţie fiscală/organe de urmărire penală), inclusiv privind inactivarea fiscală a acesora.
Principala deficienţă constatată la restul societăţilor a fost aplicarea eronată a regimul marjei de TVA la vânzarea către clienţii persoane fizice, fapt care a produs prejudicii calculate doar până în acest moment de 131 milioane de lei. Dintre acestea, 76 milioane de lei sunt prejudicii aferente actelor de sesizare penală, iar 55 de milioane de lei reprezintă prejudicii provenind din TVA şi impozit pe profit estimate suplimentar, în cazul acestora fiind sesizată Inspecţia Fiscală.
Pe parcursul verificărilor au fost identificate o serie de scheme de fraudare:
1. Categoria celor care cumpără autoturismele din unele state membre şi apoi le revând către alte state membre UE (Franţa, Italia, Spania), valoarea depăşind 170 milioane lei. În aceste cazuri, schimburile de informaţii cu aceste state au demonstrat de cele mai multe ori că frauda de TVA are loc în acele state, firmele româneşti facilitând frauda adesea prin emiterea de facturi duble, având ca scop schimbarea ilegală a regimului de TVA aplicat la destinaţie (locul înmatriculării efective a maşinii).
2. Inspectorii antifraudă au demarat verificarea tranzacţiilor derulate de 6 societăţi bulgăreşti înfiinţate de către cetăţeni români, scopul fiind acelaşi de comercializare auto tot pe teritoriul României la "un preţ competitiv", atins tot prin schimbarea ilegală a regimului de TVA. Înfiinţarea de societăţi în Bulgaria pare a fi preferată de persoanele care deja au fost anterior angrenate în fapte de evaziune fiscală în România, acestea fiind puse în imposibilitatea de a-şi infiinţa noi societăţi după introducerea formularului 088. Inspectorii au în derulare măsurile legale şi privire la aceste situaţii.
3. Totodată, inspectorii antifraudă au constatat că în aproximativ 20 de cazuri, administratorii firmelor sunt în fapt persoane interpuse şi au identificat acei cumpărători ulteriori care au achiziţionat mai multe autovehicule de la respectivele firme, pe care le-au revândut ulterior. Aceşti clienţi vor fi semnalaţi inspecţiei fiscale persoane fizice pentru a verifica dacă desfăşoară activităţi economice cu/fără autorizaţie (dacă respectă reglementările legale privind înregistrarea/declarararea acestor activităţi).
Constatările preliminare au condus la următoarele concluzii:
- au fost confirmate analizele de risc care au relevat existenţa unor reţele organizate care se ocupă de comerţul cu autoturisme second hand, aceeaşi societate fiind folosită de mai multe persoane pentru achiziţiile de autoturisme din vestul Europei. Aceste persoane se ocupă adesea de "adusul maşinii la comandă";
- DGAF deţine instrumentele necesare analizelor şi verificărilor cu privire la comerţul online de autovehicule, care a căpătat o pondere foarte mare, în condiţiile în care mare parte a achiziţiilor este realizată de pe platformele online operate de furnizorii intracomunitari. Comerţul tradiţional a suferit astfel multe modificări, clientul final comandând autovehiculul dorit prin intermediul persoanelor care se ocupă de "adusul maşinii la comandă", fapt uşor demonstrabil prin plăţile efectuate în contul acesteia din urmă. Beneficiul este că nu va plăti TVA, preţul real fiind astfel diminuat. Factura pe care o primeşte conţine TVA românesc pe marjă, mai mic uneori decât costul unei spălări a autovehicului, în loc să fie calculat la întreaga valoare a maşinii, aşa cum prevede legea.
Instrumentele şi platformele de cooperare internaţională la care este racordată ANAF au condus la identificarea rapidă a societăţilor fraudatoare, obţinerea de documente şi derularea de verificări suplimentare şi vor asigura şi pe viitor acest lucru.
DGAF precizează: "Deoarece cumpărătorii sunt tentaţi de un preţ cât mai mic al autoturismelor, trebuie să cunoască şi faptul că demonstrarea unei înţelegeri între aceştia şi persoanele de la care cumpără autoturismul pentru evitarea/diminuarea obligaţiei de plată a TVA va avea ca efect stabiliea unor sume suplimentare şi în sarcina lor şi chiar acuzarea de evaziune fiscală".