OPINII Altfel de coaching pentru antreprenori

Aurelia Dinu
Ziarul BURSA #BURSA Train / 12 iulie 2018

Altfel de coaching pentru antreprenori

Unul dintre cele mai complexe obiective pe care le poţi avea în calitate de coach este să lucrezi cu antreprenori. Pe cât de complex, pe atât de interesant şi provocator. Antreprenorii vin în ecuaţie cu multă energie, multe întrebări şi chiar contes­tări, cu o nerăbdare şi o flexibilitate cu care e foarte greu să ţii pasul. Spiritul antreprenorial este unul aparte, aceştia sunt oamenii care fac lucruri să se întâmple, care creează produse noi şi locuri de muncă şi care sunt, mai întâi de toate, neconformişti, curajoşi şi determinaţi. Caractere puternice, de lideri. În vreme ce misiunea de coach în ceea ce îi priveşte este exact de a-i face să meargă mai la pas, să înceapă să delege cât mai mult, să înveţe să lucreze cu echipele lor, dat fiind faptul că, de la un nivel în sus, antreprenorul trebuie să se sustragă din execuţie şi să rămână în crearea de plusvaloare - vânzări, networking, investiţii.

Care sunt principalele atuuri ale unui antreprenor care a trecut cu succes prin etapa transformativă de coaching? Care sunt avantajele competitive pe care le va dobândi acesta şi care sunt beneficiile organizaţiei pe care o conduce?

În primul rând, gradul crescut de empatie. Cum spuneam, de la un nivel în sus, afacerea va fi dusă mai departe de echipa pe care o construieşti, drept pentru care şi relaţia ta cu oamenii va fi din ce în ce mai importantă. La ce serveşte empatia? Poate ea fi educată? Sigur că da, fiecare dintre noi are capacitatea naturală de a înţelege şi rezona la nivel emoţional cu ceilalţi, iar exerciţiile de ascultare activă sunt extrem de utile în acest sens.

Nu mai puţin important, stilul de comunicare poate face rapid diferenţa între antreprenorul de succes şi altul care îşi poate exprima abia cu greu intenţiile, planurile, sau care dă cu greu feedback echipei. Nimeni nu lucrează cu entuziasm pentru un antreprenor lapidar sau ininteligibil. Ceea ce nu poate fi explicat nu poate funcţiona, iar analiza lingvistică însoţită de recomandări şi exerciţii corective aduc progres şi efecte de eficientizare evidentă a comunicării. Fără să fie nevoie să aspire la un impact retoric remarcabil, antreprenorii îşi pot îndrepta rapid viciile de comunicare.

Veţi zice că umorul este superficial, dar este totuşi responsabil pentru diferenţa între un antreprenor creativ şi flexibil şi unul fixist, închistat şi solemn. Umorul poate dezamorsa eventuale conflicte la locul de muncă, poate crea un climat de încredere şi stimula discuţia liberă între angajaţi şi lider. Umorul nu este despre râsul fără conţinut, ci despre un plus de pozitiv atunci când lucrurile nu merg extraordinar, despre orientarea către soluţie, nu către găsirea tragicului ţap ispăşitor. Cei mai de succes lideri şi antreprenori sunt oameni a căror rată de râs se situează la 70-80 de reprize zilnice, spre deosebire de media de aproximativ 20, caracteristică adulţilor în genere.

Curiozitatea poate şi ea surprinde în această listă, în contrast cu aşteptările legate cel mai probabil de tenacitate, staruinţă, minte limpede, sau altele de acest gen. Toate importante, dar cumva prezente deja în ADN-ul de pornire al unui antreprenor. În coaching, curiozitatea este un obiectiv de educat în sprijinul antreprenorului, pentru că a pune întrebări, a căuta să ştii cât mai mult despre oamenii tăi, despre piaţa în care concurezi, despre mediul legislativ, sunt comportamente esenţiale. Curiozitatea înseamnă să mai pui încă o întrebare chiar după ce toată lumea s-a oprit. Curiozitatea înseamnă să exersezi raţionamentul reducerii la absurd, să nu te mulţumeşti cu primul răspuns sau prima soluţie găsite. Inovarea de aici vine, din curiozitate, şi nu o să găsim un antreprenor de succes care să nu fie şi curios.

Expertiză - nu în tot şi în toate, dar măcar într-un domeniu, fie acesta legat direct sau nu de obiectul de activitate al afacerii. Dacă a atins nivelul de expertiză într-un domeniu, antreprenorul este echipat să înţeleagă diferenţa dintre cei care o au şi ceilalţi care doar pretind că au expertiză. Importantă calitate pentru cineva care lucrează cu oameni şi care trebuie să construiască echipe eficiente şi dinamice.

Nu în ultimul rând, lista noastră specială se încheie cu autenticitatea. Un lider care zice una, dar face altceva nu va fi urmat niciodată de oamenii cei mai productivi şi eficienţi, pentru că aceştia sunt primii demotivaţi în faţa ipocriziei şi a dublului standard. Un lider neautentic va strânge în jur corifei care se vor face că muncesc, şi pentru care ipocrizia şefului nu contează, după cum nu contează nici munca în sine.

Veţi zice că cele de mai sus sunt valori mai degrabă decât aptitudini. Şi aveţi dreptate. Valorile sunt mai importante, în antreprenoriat deopotrivă.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb