Care sunt principalele atuuri ale unui antreprenor care a trecut cu succes prin etapa transformativă de coaching? Care sunt avantajele competitive pe care le va dobândi acesta şi care sunt beneficiile organizaţiei pe care o conduce?
În primul rând, gradul crescut de empatie. Cum spuneam, de la un nivel în sus, afacerea va fi dusă mai departe de echipa pe care o construieşti, drept pentru care şi relaţia ta cu oamenii va fi din ce în ce mai importantă. La ce serveşte empatia? Poate ea fi educată? Sigur că da, fiecare dintre noi are capacitatea naturală de a înţelege şi rezona la nivel emoţional cu ceilalţi, iar exerciţiile de ascultare activă sunt extrem de utile în acest sens.
Nu mai puţin important, stilul de comunicare poate face rapid diferenţa între antreprenorul de succes şi altul care îşi poate exprima abia cu greu intenţiile, planurile, sau care dă cu greu feedback echipei. Nimeni nu lucrează cu entuziasm pentru un antreprenor lapidar sau ininteligibil. Ceea ce nu poate fi explicat nu poate funcţiona, iar analiza lingvistică însoţită de recomandări şi exerciţii corective aduc progres şi efecte de eficientizare evidentă a comunicării. Fără să fie nevoie să aspire la un impact retoric remarcabil, antreprenorii îşi pot îndrepta rapid viciile de comunicare.
Veţi zice că umorul este superficial, dar este totuşi responsabil pentru diferenţa între un antreprenor creativ şi flexibil şi unul fixist, închistat şi solemn. Umorul poate dezamorsa eventuale conflicte la locul de muncă, poate crea un climat de încredere şi stimula discuţia liberă între angajaţi şi lider. Umorul nu este despre râsul fără conţinut, ci despre un plus de pozitiv atunci când lucrurile nu merg extraordinar, despre orientarea către soluţie, nu către găsirea tragicului ţap ispăşitor. Cei mai de succes lideri şi antreprenori sunt oameni a căror rată de râs se situează la 70-80 de reprize zilnice, spre deosebire de media de aproximativ 20, caracteristică adulţilor în genere.
Curiozitatea poate şi ea surprinde în această listă, în contrast cu aşteptările legate cel mai probabil de tenacitate, staruinţă, minte limpede, sau altele de acest gen. Toate importante, dar cumva prezente deja în ADN-ul de pornire al unui antreprenor. În coaching, curiozitatea este un obiectiv de educat în sprijinul antreprenorului, pentru că a pune întrebări, a căuta să ştii cât mai mult despre oamenii tăi, despre piaţa în care concurezi, despre mediul legislativ, sunt comportamente esenţiale. Curiozitatea înseamnă să mai pui încă o întrebare chiar după ce toată lumea s-a oprit. Curiozitatea înseamnă să exersezi raţionamentul reducerii la absurd, să nu te mulţumeşti cu primul răspuns sau prima soluţie găsite. Inovarea de aici vine, din curiozitate, şi nu o să găsim un antreprenor de succes care să nu fie şi curios.
Expertiză - nu în tot şi în toate, dar măcar într-un domeniu, fie acesta legat direct sau nu de obiectul de activitate al afacerii. Dacă a atins nivelul de expertiză într-un domeniu, antreprenorul este echipat să înţeleagă diferenţa dintre cei care o au şi ceilalţi care doar pretind că au expertiză. Importantă calitate pentru cineva care lucrează cu oameni şi care trebuie să construiască echipe eficiente şi dinamice.
Nu în ultimul rând, lista noastră specială se încheie cu autenticitatea. Un lider care zice una, dar face altceva nu va fi urmat niciodată de oamenii cei mai productivi şi eficienţi, pentru că aceştia sunt primii demotivaţi în faţa ipocriziei şi a dublului standard. Un lider neautentic va strânge în jur corifei care se vor face că muncesc, şi pentru care ipocrizia şefului nu contează, după cum nu contează nici munca în sine.
Veţi zice că cele de mai sus sunt valori mai degrabă decât aptitudini. Şi aveţi dreptate. Valorile sunt mai importante, în antreprenoriat deopotrivă.