Preşedintele Băsescu şi clica sa pedelistă se comportă, din nou, ca nişte derbedei şmecheri. Semnalizează spre vest, dar cârmesc spre est. În loc să descentralizeze Statul şi să transforme România într-o republică parlamentară, ei propun modificări constituţionale care conduc la un Stat centralizat, în care Parlamentul are un rol secundar, iar autoritatea este concentrată în mâinile unui preşedinte cu puteri absolute, inclusiv aceea de a dizolva Parlamentul; adică, o "democraţie" de tip rusesc.
Democraţia în Rusia este o formă goală de conţinut. Rusia are un preşedinte care este mai mult decât un preşedinte şi un Parlament care este mai puţin decât un Parlament.
Jocul politic nu urmăreşte numai monopolul puterii, ci şi monopolizarea competiţiei.
Alegerile nu servesc transferului puterii, ci legitimării acesteia. Democraţia Rusiei este pusă sub semnul forţei. Sondajele de opinie demonstrează limpede acest lucru. Conform percepţiei publicului, cele mai puternice instituţii din Rusia sunt: Preşedintele, FSB - fostul KGB şi oligarhii. Directorii de întreprinderi sunt pe locul al 9-lea, iar Justiţia pe 11. Sursa puterii nu o reprezintă poporul, democraţia, votul, ci forţa. Încrederea merge spre persoane, nu spre instituţii; ruşii nu au încredere în Parlament, partide, sindicate, asociaţii civice.
La acest tip de "democraţie" aspiră serviciile secrete din România, care îi folosesc pe Traian Băsescu şi al său PDL ca instrumente.
România europeană are imperios nevoie de o reconsiderare a exerciţiului puterii, de o redefinire a Statului şi a funcţiilor sale. După perioada Statului comunist-totalitar - caracterizat prin funcţia represivă - în prezent, la 20 ani de la Revoluţie, când Statul - birocratic, ineficient şi corupt - iroseşte resursele bugetare, pare evident că Statul trebuie să se reabiliteze în faţa cetăţenilor săi. Statul român are nevoie de o redefinire, atât pe plan intern, cât şi în faţa opiniei publice internaţionale. Redefinirea este cu atât mai necesară cu cât, sub presiunea globalizării, Statul pierde o parte din atribuţiile sale şi - mai ales - nu mai trebuie să exerseze asupra cetăţenilor săi o putere fără limite.
O administraţie mai bună înseamnă o administraţie mai mică, în cadrul unui Stat mai restrâns, ca implicare în economie şi societate, dar eficient şi cu autoritate fermă şi acceptată în domeniile în care acţionează. Statul trebuie să fie caracterizat de integritate, justiţie şi descentralizare, să evite cheltuielile nejustificate şi deficitul.
Administraţia publică în România nu este suficient descentralizată. Din păcate, reforma avortată a descentralizării publice nu a dus la apropierea deciziei politice de nivelul cetăţeanului, ci mai degrabă la întărirea poziţiei baronilor locali (judeţeni), cu alte cuvinte la o oligarhie care împarte selectiv fonduri guvernamentale şi europene clientelei politice locale. Asistăm la feudalizarea Statului, nu la modernizarea lui. Preşedintele devine un fel de "primus inter pares", atâta vreme cât va reuşi să controleze baronii locali. Reuşita, din punctul lui de vedere, depinde de controlul informaţiilor şi de capacitatea de a şantaja diverşii baroni locali (vezi rolul DNA).
Conform dreptului constituţional, consfinţit de practica democraţiilor occidentale, din punct de vedere politic, constituţia este un contract social între Naţiune şi Putere, prin care Naţiunea determină drepturile pe care şi le rezervă şi prerogativele cu care mandatează limitativ Puterea să le exercite, în numele ei şi pentru ea, precum şi modalităţile de exercitare, anume separaţia puterilor în Stat. Din păcate, nimic din acestea nu s-a constituit într-o discuţie publică în decembrie 1989, de unde a decurs ilegitimitatea Statului şi neîncrederea cetăţenilor în instituţiile sale politice; cei mai mulţi români percep Statul ca fiind străin Naţiunii.
În textul constituţional actual, Statul român se prezintă ca un Stat apărut din neant, care înglobează şi precede societatea, nu ca un Stat organizat de cetăţeni liberi şi responsabili, pentru îndeplinirea unor atribuţii clare şi necesare pentru dezvoltarea unei societăţi democratice. Lipsa unui preambul constituţional, care să exprime clar prioritatea societăţii în faţa Statului - prin declararea mandatării către Stat a atributelor suveranităţii, de către o societate care îşi rezervă dreptul de a i le retrage în caz de derivă - nu poate duce decât la menţinerea crizei de legitimitate a Statului, precum şi la incapacitatea de a organiza Statul în conformitate cu principiile fundamentale ale dreptului constituţional.
În mod cert, rezolvarea rezidă într-o reformă constituţională fundamentală, care trebuie precedată de o dezbatere publică serioasă. Chestiunea este prea importantă pentru a fi tratată din perspectiva interesului egoist-electoral, aşa cum încearcă Traian Băsescu şi guvernul său.
1. Am trait-o si p-asta!
(mesaj trimis de A.L. în data de 29.04.2010, 11:13)
Dle Radu Sarbu, daca sunteti aceeasi persoana care a detinut functia de sef al defunctului FPS ,cu ani in urma, iar acum sunteti seful unei aripi a PNTCD, ma uimiti! Ori v-ati schimbat conceptiile la batranete ori exista alte motive care v-au obligat sa exprimati aceste opinii categorice intr-un ziar cu profil economic. Bravo lui Make mai intai ,care v-a permis exprimarea unor opinii atat de categorice! In opinia mea, situatia actuala este o consecinta a LIPSEI unei SOCIETATI CIVILE REALE.! Noi am avut -si mai avem ,din pacate, un GDS ,vetust si antinational. In frunte cu niste personaje, zic eu, poate gresesc, fara opera, cu exceptia unei scriitoare talentate. Stiti dvs care. Efectul devastator al manipularii constiintelor unui popor dotat ca romanii , de catre GDS ,se simte si astazi Un alt gen de societate civila a fost cel sponsorizat copios de G. Soros. Printre reprezentantii de frunte ii pot cita pe actualii editorialisti C. Parvulescu si C. Avramescu. Bursieri ai lui G. Soros. Si ei. Si mai nou, in premiera cred ca o aflati, un alt bursier al lui G. Soros este actualul presedinte,pdl-istul Traian Basescu! Valoarea - bursei -lui Basescu , data de Soros, este uriasa. Platita in avans! Cam 1,5 miliarde de dolari!Pentru sicriele zburatoare gen F16 si mai nou, pentru continutul metalifer complex de la Rosia Montana. Arvunit de acelas G. Soros , cu ajutorul gastii lui Basescu pe pietele externe de profil! Nu vreau sa va mai reamintesc de cei doi primministri incapabil ,zic eu, pe care i-a avut guvernarea taranista. Si atunci ce sa faca bietul roman caruia i s-a luat painea de la gura , prin somajul infiorator existent astazi. Nu mai da credit politic unui stat care in loc sa-i apere interesele il trimite spre zonele vesnic verzi. Sau cimitir, mai pe romaneste. Nu va da credit politic uni stat decat atunci cand acest stat se va gandi, de exemplu ,cum sa-i reduca pretul la gigacalorie si kilowatora fara cresteri de dari pentru ecologizare. Acelas cetatea va da credit statului atunci cand nivelul de trai va ajunge cel putin la cel din ,89. Cand Romania era o tara mediu dezvoltata. Nu subdezvoltata ca in prezent.Pentru ca cetateanul sa creada in stat trebuie ca guvernantii sa nu considere tara ca o mosie proprie. Rolul lor trebuie sa fie acela de administrator. Nu proprietar al resurselor tarii. Este necesar ca intreaga patura politica parlamentara sa se duca acolo unde ii este locul . La groapa de gunoi a istoriei. Avem nevoie de alte partide, nationaliste,as zice, pentru ca cetateanul sa inceapa sa creada in stat. Pana atunci asteptam cu interes degringolada pdl-ista , ca urmare a agravarii starii de sanatate a sefului pdl-ist, T.Basescu si a disensiunilor interne. Noi ne organizam dle Radu Sarbu. In sensul crearii a ceea ce se va numi NOUA SOCIETATE CIVILA . Vor apare si alte partide.Nationaliste.Noi opinam ca sunt necesare alegeri generale anticipate! De urgenta. Vom sti noi cum sa le controlam!