Actualizare 16:03 Comunitatea portuară consideră necesare schimbări structurale a conducerii CN APMC
Operatorul Portuar, cât şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare consideră, în continuare, imperios necesare schimbări structurale complete în ceea ce priveşte conducerea CN APMC "din cauza managementului defectuos, a lipsei de profesionalism şi a faptelor cu caracter penal".
Potrivit organizaţiilor, acesta este primul pas în vederea stabilirii unei căi de dialog pentru rezolvarea ulterioară a tuturor problemelor privind, încheierea contractelor de subconcesiune, a contractelor de închiriere a infrastructurii de transport naval, privind politică tarifară, transparenţa în exploatarea domeniului portuar şi Master Planul Portului Constanţa.
Având în vedere lipsa de răspuns a Ministerului Transporturilor la toate problemele comunităţii portuare, aduse la cunoştinţă reprezentanţilor Ministerului în numeroase rânduri, printr-o serie de memorii, memorandumuri, scrisori, cele două organizaţiile reprezentative la nivelul sectorului de activitate "Transporturi pe apă şi servicii conexe. Transporturi aeriene şi servicii conexe", organizaţiile iniţiatoare ale protestelor din 9 martie 2015, vor merge în cursul acestei săptămâni la Bucureşti.
Operatorul Portuar, cât şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare se vor prezenta astfel, în faţă Ministrului Transporturilor, d-nul Ioan Rus, solicitându-i acestuia accelerarea acţiunilor iniţiate în scopul reglementării problemelor de pe platforma portuară, având în vedere faptul că acestea i-au fost aduse la cunoştinţă încă de la dată numirii sale, din luna iunie 2014 şi - deşi i-au fost propuse inclusiv soluţii - până în acest moment nu există acţiuni concrete în acest sens.
De asemenea, comunitatea portuară consideră că Ministerul Transporturilor este singură autoritate în măsură să remedieze urgent aceste probleme (în virtutea calităţii sale de acţionar majoritar în cadrul CN APM SA) şi îşi manifestă totodată speranţa că, manifestările publice să nu reprezinte în viitor singură modalitate prin care organismele abilitate vor conştientiza importanţa unor astfel de decizii.
În consecinţă, Operatorul Portuar şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare vor întreprinde în continuare orice demersuri necesare în scopul adoptării tuturor măsurilor legale pentru intrarea în normalitate, pentru respectarea intereselor legitime ale tuturor celor implicaţi în activitatea portuară şi pentru evitarea unei crize naţionale, prin afectarea şi a altor ramuri industriale importante interconectate cu activitatea portuară.
(Elena Deacu)
---
Protestele din Portul Constanţa se mută, pentru o zi, în Bucureşti iar joi, începând cu orele 11:00, aproape 500 de angajaţi ai Portului Constanţa vor protesta, pentru prima dată, alături de patronat, în faţa sediului Ministerului Transporturilor, pentru demiterea actualei conduceri a Companiei Naţionale care administrează Portul Constanţa - CN APMC.
Potrivit unui comunicat remis azi redacţiei, protestatarii au mai multe revendicări, dar principalul motiv al demonstraţiei este cererea de demitere a actualei conduceri a CN APMC. De asemenea, portuarii solicită Ministerului Transportului şi guvernului să intervină pentru rezolvarea urgentă a problemelor pe care aceştia le-au adresat prin intermediul unor scrisori şi memorandumuri.
Mitingul este autorizat până la orele 15:00 şi este organizat de Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare (FNSP).
"În contextul economic actual, a mediului concurenţial generat de globalizare, considerăm că portul trebuie să aibă o strategie comercială şi de dezvoltare unitară în vederea atragerii traficului de mărfuri şi realizării celorlalte activităţi conform angajamentelor asumate.
Realizarea acestui complex de activităţi impune coordonarea portului de către o autoritate a statului român care să poată garanta marile investiţii de care portul are nevoie, care să elaboreze şi să implementeze politicile portuare în contextul convenţiilor europene şi internaţionale în domeniul maritim şi portuar.
Astfel cum am arătat şi în corespondenţă anterioară, principalele soluţii identificate de către organizaţiile reprezentative pentru patronatul şi angajaţii care îşi desfăşoară activitatea în portul Constanţa, în scopul deblocării crizei economice portuare, sunt: revocarea membrilor Consiliului de Administraţie ai CN APMC S.A. şi ai conducerii executive, din cauza neprofesionalismului şi a faptelor cu caracter penal; corelarea Master Plan-ului pentru Portul Constanţa cu Master Planul General de Transport pentru o viziune unitară a managementului; asigurarea unei politici de transparenţă privind modalitatea în care este exploatat domeniul portuar de către CN APM S.A. Constanţa, în calitate de titular al contractului de concesiune încheiat cu statul român; exploatarea eficientă a domeniului portuar prin demararea procedurii de subconcesiune a infrastructurii portuare din portul Constanţa, în concordanţă cu Hotărârea de Guvern nr. 80/2008 - pentru aprobarea concesionării, prin atribuire directă a bunurilor proprietate publică a statului, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor; implementarea unor contracte de închiriere a infrastructurii de transport naval în conformitate cu prevederile Ordinului MTI nr. 1286/2012; în ceea ce priveşte politica tarifară (chirii, UDP, etc.) practicată de CN APM S.A. Constanţa, este necesar ca aceasta să reflecte un management unitar şi sustenabil, prin raportare la situaţia economică concretă existenţa pe plan naţional.
De asemenea, ţinând cont de perioada de criză economică în care celelalte porturi europene stabilesc politici tarifare de criză, portul Constanţa trebuie menţinut la un nivel copetitiv pe pieţele din domeniu, prin aplicarea unor tarife reduse.
Astfel, având în vedere aspectele sesizate prin Memoriul comunicat în dată de 30.01.2015, cât şi prin celelalte materiale transmise anterior şi anexate de asemenea, toate demersurile realizate, soluţiile propuse în scopul prevenirii unei potenţiale situaţii de criză, dar şi lipsa unor acţiuni concrete până la această dată, va solicităm să ne comunicaţi soluţiile identificate şi strategia de implementare agreată, în vederea remedierii în mod real şi eficient a tuturor problemelor sesizate.
Totodată, având în vedere protestele iniţiate de către comunitatea portuară, începând cu dată de 9 martie 2015, având că principala revendicare revocarea atât a mandatului administratorilor cât şi a întregii conduceri executive a Companiei Naţionale, dar şi promisiunile reprezentanţilor Ministerului Transporturilor din cadrul ultimei întrevederi desfăşurate în luna februarie 2015, potrivit cărora Ministerul Transporturilor s-a angajat să se implice activ în vederea identificării şi aplicării unor soluţii pe termen scurt privind politică tarifară şi contractele de închiriere a infrastructurii de transport naval, va comunicăm faptul că, vom continuă aceste proteste până la adoptarea tuturor măsurilor legale ce se impun, pentru intrarea în normalitate şi pentru evitarea falimentării agenţilor economici de pe platforma portuară şi pierderea locurilor de muncă a lucrătorilor portuari", arată Momeroandumul semnat de Organizaţia Patronală "Operatorul Portuar" Constanţa.