Piaţa de alimente şi băuturi din România va creşte până în 2014 cu 8,2% faţă de 2009, la 60,12 miliarde lei (20,61 miliarde dolari), România ocupând locul nouă într-un top care cuprinde 15 ţări emergente din regiune analizate de Business Monitor International (BMI), citat de Mediafax.
În 2009, vânzările de alimente şi băuturi au fost de 55,54 miliarde lei (20,12 miliarde dolari). Piaţa a fost afectată de criza economică şi a scăzut ca valoare anul trecut.
"BMI estimează o creştere a consumului de alimente în România cu 8,2% în monedă locală până în 2014, faţă de estimările pentru Cehia de 23% şi pentru Bulgaria de 14% . (...) Totuşi, consumul de alimente, ca şi pondere în PIB, este estimat să scadă la 8,74% în 2014, de la 12,35% în 2009, ceea ce reflectă redresarea economică şi creşterea cheltuielilor pentru bunurile de folosinţă îndelungată, care anterior s-au contractat ca urmare a lipsei veniturilor", se arată în analiza BMI Romania Food and Drink Report.
BMI arată că factorii economici vor pune presiune pe dezvoltarea consumului de alimente în România, nu în ultimul rând pentru că banii trimişi în ţară de o parte din cei care lucrează în vestul Europei sunt sub semnul incertitudinii, în condiţiile în care zona euro abia îşi revine după recesiune.
Pe de altă parte, piaţa de alimente şi de băuturi va continua să fie caraceterizată de venitul scăzut pe locuitor, de o mare parte din populaţia rurală care are în prezent un acces redus la retailul modern şi de intenţiile de extindere ale retailului de alimente de tip discount.
Vânzările de retail în România vor ajunge în 2014 la 69,57 miliarde dolari, cu 67% mai mult faţă de 2009, însă la nivelul regiunii retailul va pierde din cotă, în favoarea celor mai importante pieţe, respectiv Rusia, Turcia şi Polonia, potrivit datelor prezentate anterior de BMI.
Anul trecut, segmentul de retail, care include produse alimentare şi non-alimentare, automobile, produse farmaceutice fără prescripţie, a totalizat 41,64 miliarde dolari