Piaţa europeană a comerţului electronic este acum comparabilă ca mărime cu cea din SUA, ajungând la valoarea de peste 106 miliarde de euro, a declarat pentru Agerpres, directorul Centrului European al Consumatorilor din România (ECC-Romania), Răzvan Resmeriţă, referindu-se la datele raportului "Cross-border e-Commerce in Europe".
La nivel european, 70% din cifra de afaceri realizată prin e-commerce aparţine pieţelor din Marea Britanie, Germania şi Franţa. Există însă semnificative diferenţe în interiorul Uniunii Europene. Astfel, anul trecut, 57% dintre locuitorii Marii Britanii au comandat prin internet bunuri pentru uz personal, iar în Franţa, 66% dintre utilizatorii de internet au făcut cumpărături online. În Germania, 58,3% dintre persoanele care, în anul 2007, au accesat internetul au făcut cumpărături "ocazional sau frecvent, în ultimele trei luni".
În ţările nordice (Danemarca, Suedia, Norvegia, Finlanda şi Islanda), 91% dintre utilizatorii de internet au făcut, anul trecut, achiziţii online "în ultimele şase luni".
La celălalt capăt al clasamentului se află Estonia, Cipru, Grecia, Italia şi Portugalia unde aproximativ 10% dintre persoanele fizice au apelat la comerţul online pentru a-şi procura bunuri pentru folosinţă individuală. Pe ultimele două locuri din UE27 se află, la acest indicator, sunt România şi Bulgaria, cu 4% şi, respectiv, 3%.
Potrivit informaţiilor furnizate de ECC-România, anul trecut, cele mai populare cumpărături online au fost pentru călătorii şi cazare de vacanţă (42% dintre persoanele fizice care au cumpărat online), îmbrăcăminte şi articole de sport (41%), cărţi-reviste-materiale educaţionale (39%). Produsele electronice, inclusiv aparate de fotografiat, au fost achiziţionate de către 25% dintre cumpărătorii online.
Vânzările prin internet au afectat afacerile marilor magazine. În 2008, trei din cinci utilizatori ai internetului au comparat preţurile înainte de a face o achiziţie, cel mai adesea apelând la serviciile unor websiteuri specializate.
Internetul este canalul de retail cu cea mai rapidă creştere. În interiorul EU27, anul trecut, 51% dintre comercianţii cu amănuntul au efectuat vânzări prin e-commerce. Doar vânzările direct din magazin sunt mai frecvente, fiind folosite de 79% dintre retaileri. Astfel, e-commerce a devenit mai popular decât vânzările la domiciliu prin reprezentanţi (21%), cele prin poştă (30%) şi telesales (17%).