Reprezentanţii Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei (MCTI) au lansat, ieri, Strategia de Branding de Ex-port 2006-2009, pentru sectorul tehnologiei informaţiei (IT). Proiectul este rezultatul colaborării dintre Ministerul Comunicaţiilor, Ministerul Economiei şi asociaţiile de profil IT din România. Strategia de Branding de Export face parte dintr-un program aprobat în urmă cu patru ani de Guvern, alături de alte trei domenii alese pentru promovarea exportului românesc: industria vinului, industria textilă şi cea a mobilei.
Ministrul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei, Zsolt Nagy, declară: "Vorbim de un sector inovativ, în creştere şi dezvoltare, în România. Sectorul IT este relativ nou, un sector care şi-a dovedit succesul la export, dar a venit momentul ca promovarea să fie mai vizibilă. Este primul sector care a reuşit să îşi construiască o astfel de strategie şi sunt mândru să spun că am reuşit acest lucru înaintea altor domenii mult mai mediatizate - industria vinului sau cea a prelucrării lemnului".
La ora actuală, în România există 12.000 de companii IT, în domeniul serviciilor şi al softului, însumând o cifră de afaceri anuală de aproximativ un miliard de euro. În ultimele zece luni, importante companii internaţionale de IT au anunţat că vor deschide centre de cercetare-dezvoltare în ţara noastră. Specialiştii estimează, pentru acest an, că exportul de soft şi servicii IT va depăşi suma de 350 de milioane de euro.
Obiectivul startegiei lansate ieri este promovarea unei noi imagini pentru IT-ul românesc, creşterea investiţiilor străine şi crearea de noi locuri de muncă în acest sector, astfel încât specialiştii români să nu mai plece din ţară. Domeniile de nişă în care ţara noastră poate exporta pe piaţa europeană a tehnologiei informaţiei sunt industria de automatizări pentru automobile şi securizarea datelor, cu posibilitatea identificării şi a altor segmente.
Prezent la lansare, ministrul delegat pentru Comerţ, Iuliu Winkler, a spus că strategia aprobată de Guvern este un act care va suferi modificări, în funcţie de evoluţiile domeniului tehnologiei informaţiei. Domnia sa afirmă că "sectorul IT reprezintă cel mai activ partener, cu care vom pune bazele efortului creării noului brand de ţară pentru România, asupra căruia am fost atenţionaţi de partenerii noştri externi".
Până în 2007, suma alocată sectorului IT va fi suplimentată cu 30 de milioane de RON, fiind finanţate toate participările la târguri internaţionale şi studii de piaţă. Ministrul delegat pentru Comerţ precizează că nu va exista niciun program care să fie refuzat din cauza lipsei de fonduri. Pieţele ţintă pentru exportul IT sunt cele de prim interes: SUA, Marea Britanie şi ţările de limbă germană, şi cele de interes secund: Franţa, Italia şi Spania. Organizatorii lansării Strategiei au tras un semnal de alarmă cu privire la celelalte trei domenii alese pentru reprezentarea exportului românesc, îndemnându-i la o mai bună colaborare. Deşi proiectul de strategie a exportului a fost iniţiat de Guvern încă din 2003, 2006 este primul an în care avem un proiect de strategie a exportului. Strategia de Branding de Export are un caracter public-privat, iar elaborarea şi lansarea documentului este doar prima fază a managementului Strategiei.