PRIVATIZAREA CFR MARFĂ O pagină de istorie, într-o pagină de ziar

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 21 august 2013

O pagină de istorie, într-o pagină de ziar

De circa un deceniu, toate guvernele au anunţat, pe rând, aproape în fiecare an, că CFR Marfă va fi privatizată şi au supus dezbaterii diverse strategii de înstrăinare a societăţii. Până anul acesta, însă, nu a avut loc nicio procedură de licitaţie pentru vânzarea operatorului feroviar de marfă, privatizarea acestei companii fiind, de fiecare dată, amânată, din diverse motive.

Ultimul anunţ în care Ministerul Transporturilor (MT) anunţa amânarea vânzării pachetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă a fost făcut anul trecut, în luna octombrie, motivaţia fiind lipsa avizului Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).

La sfârşitul lunii noiembrie, preşedintele şi premierul au avut însă o întâlnire la finalul căreia surse oficiale au declarat că cei doi au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă, apreciind că momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operaţiuni.

Iniţial, Guvernul se angajase în faţa FMI să vândă doar 20% din acţiunile CFR Marfă, dar, ulterior, autorităţile, la presiunea FMI, au hotărât vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni.

Procesul de privatizare a companiei a debutat, în sfârşit, la începutul anului în curs.

De atunci şi până acum au trecut trei anotimpuri şi au avut loc o mulţime de evenimente, modificări, renunţări, reveniri, declaraţii contradictorii etc., alcătuind o pagină de istorie pentru compania de stat, pe care o redăm, pe scurt, într-o pagină de ziar.

28 ianuarie

Guvernul s-a angajat în faţa FMI să publice, în luna martie, anunţul de privatizare a CFR Marfă şi să semneze contractul de vânzare a 51% din acţiunile companiei de stat până la jumătatea lui mai, tranzacţia urmând să fie încheiată atunci când "toate condiţiile vor fi îndeplinite".

Relu Fenechiu (foto), ministrul transporturilor de la acea vreme, spunea că privatizarea CFR Marfă a devenit "prioritatea numărul 1", după ce, cu o săptămână în urmă, afirma că va solicita ca această companie să nu mai fie trecută în proprietate privată.

31 ianuarie

Strategia de privatizare a CFR Marfă a fost publicată pe site-ul Ministerului Transporturilor.

1 februarie

Guvernul estimează că va obţine pe CFR Marfă suma de 268.752.103 lei (puţin peste 60 de milioane de euro), potrivit unui proiect de buget privind procesul de privatizare pe 2013. În anii trecuţi, pentru privatizarea operatorului feroviar de marfă, autorităţile estimau că vor obţine cel puţin 1 miliard de euro.

Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, şi-a exprimat interesul pentru CFR Marfă, "dar nu în orice condiţii".

6 februarie

Proiectul Hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă a fost aprobat de Executiv în primă lectură. Decizia finală urma să fie luată după obţinerea avizului din partea Consiliului Economic şi Social (CES).

Premierul Victor Ponta i-a cerut lui Relu Fenechiu să aibă grijă ca privatizarea CFR Marfă să fie derulată în interesul statului, apreciind că procedurile stabilite ne scutesc de "circul" de anul trecut, de la licitaţia Oltchim.

12 februarie

Sindicatele au anunţat că vor cere în instanţă anularea Strategiei de privatizare a CFR Marfă şi Hotărârea de Guvern prin care aceasta a fost aprobată, dacă autorităţile nu vor ţine cont de avizul negativ dat de sindicate şi patronate în acest demers.

13 februarie

Privatizarea CFR Marfă a fost aprobată de Guvern.

Mediul de afaceri s-a arătat împotriva vânzării pachetului majoritar de acţiuni al operatorului feroviar de marfă, considerând că ar trebui făcută, în prealabil, o majorare de capital.

18 februarie

Jurnalistul Dan Diaconescu a anunţat că va participa la licitaţia pentru cumpărarea CFR Marfă, subliniind că nu va spune înainte de anunţarea câştigătorului "în numele sau în baza căreia dintre firmele care se vor înscrie la licitaţie" va face acest lucru.

21 februarie

Ministrul transporturilor a numit o echipă de management privat, alcătuită din Alexandru-Dragoş Drăghici, fost director general adjunct la Gazprom România, pentru postul de manager şi Mustafa Aysun - ca preşedinte al Consiliului de Administratie.

12 martie

Contractul pentru serviciile de consultanţă în procesul de privatizare a CFR Marfă, în valoare de 2,5 milioane lei (570.000 euro), a fost atribuit unei asocieri formată din companiile Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii şi Systra.

Ministerul de resort a justificat alegerea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare prin "situaţia de urgenţă extremă", survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă.

14 martie

Ambasadorul Confederaţiei Elveţiene la Bucureşti Jean-Hubert Lebet s-a arătat interesat de privatizarea CFR Marfă.

16 martie

Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget, a anunţat că CFR Marfă trebuie privatizată până la şedinţa din luna iunie a board-ului FMI.

17 martie

O delegaţie a oamenilor de afaceri din Israel, condusă de Zvi Oren, preşedintele Asociaţiei Producătorilor din acest stat, a efectuat o vizită de două zile în ţara noastră, Zvi Oren declarând că investitorii israelieni sunt interesaţi de privatizările întreprinderilor din portofoliul statului român şi, în mod special, de societatea de căi ferate.

19 martie

Un proiect de modificare a bugetului alocat de MT pentru privatizările din acest an anunţă că suma alocată pentru promovarea privatizării CFR Marfă ar putea creşte de la 50.000 de lei la 2,55 milioane de lei.

21 martie

Relu Fenechiu a precizat că anunţul pentru privatizarea CFR Marfă urma să fie publicat în perioada 6-8 aprilie.

26 martie

Ministrul transporturilor a declarat că, în situaţia în care nu va rezolva problema privatizării CFR Marfă şi deblocarea POS Transporturi până la mijlocul lunii iunie, este posibil să părăsească Guvernul, după cum îşi doreşte Traian Băsescu.

Premierul Victor Ponta a subliniat că i-a fixat lui Relu Fenechiu două obiective strategice şi că îl va lăuda dacă va reuşi să le ducă la capăt, iar, dacă nu, şeful de la transportui va răspunde politic.

3 aprilie

Victor Ponta (foto) a declarat că anunţul pentru privatizarea CFR Marfă va fi făcut public în data de 5 aprilie.

4 aprilie

Relu Fenechiu s-a întâlnit cu reprezentanţii BERD şi FMI pentru a discuta, printre altele, şi despre posibilitatea implicării BERD în finantarea participanţilor la licitaţia de privatizare a CFR Marfă.

5 aprilie

MT a publicat anunţul de privatizare a operatorului feroviar de marfă.

Relu Fenechiu a afirmat că 27 de societăţi şi-au arătat interesul pentru acest proces, opt dintre acestea fiind "companii importante".

8 aprilie

Prim-vicepreşedintele PDL Anca Boagiu aprecia că privatizarea CFR Marfă "cu siguranţă ascunde ceva", adăugând că valoarea reală a companiei s-ar ridica la circa două miliarde euro.

Reprezentanţii Confederaţiilor Sindicale au spus că preţul de pornire a licitaţiei, stabilit la valoarea de 797.058.000 lei, este mult sub valoarea reală a CFR Marfă.

16 aprilie

Guvernul a anunţat că 12 companii "foarte puternice din Europa" sunt interesate de privatizarea CFR Marfă şi a dat asigurări că situaţia de la Oltchim nu se va repeta.

19 aprilie

Administratorul Liviu Radu a preluat funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie, după ce Mustafa Aysun şi-a dat demisia, "din motive personale şi nu sub presiunea vreunui factor politic".

GFR a cumpărat caietul de sarcini pentru privatizarea CFR Marfă.

20 aprilie

Ministerul Transporturilor a informat că termenul de depunere a documentaţiei de participare la etapa de precalificare a fost prelungit până pe 8 mai, termenul final pentru deschiderea ofertelor şi desemnarea ofertantului câştigător rămânând 20 iunie.

8 mai

OmniTRAX din SUA, Grup Feroviar Român şi Transferoviar Grup, în asociere cu Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria au depus oferte pentru achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă.

9 mai

Relu Fenechiu a declarat că cele trei oferte sunt eligibile şi că, dacă preţul de vânzare ar fi fost mai mic, numărul investitorilor interesaţi ar fi fost mai mare.

Fostul ministru al transporturilor a mai anunţat că datoriile pe care CFR Marfă le are la stat vor fi şterse, precizând că demersurile pentru realizarea acestei operaţiuni fuseseră deja demarate şi că exista un acord de principiu din partea instituţiilor financiare internaţionale şi a Comisiei Europene.

15 mai

Cele trei oferte la CFR Marfă au fost descalificate.

Relu Fenechiu a declarat că documentele depuse de cei trei investitori au fost respinse deoarece nu includeau toate elementele necesare şi că ar demisiona doar dacă eşecul privatizării i s-ar datora.

Premierul Victor Ponta a afirmat că procedura de privatizare va fi reluată, după ce va fi modificat caietul de sarcini, în vederea impunerii unor condiţii de participare mai puţin restrictive. Ponta a mai subliniat că vina nu aparţine Ministerului Transporturilor.

16 mai

Fondul Monetar Internaţional a discutat cu autorităţile române pe tema identificării celei mai bune soluţii privind CFR Marfă.

Ministerul Transporturilor a relansat pe site anunţul de privatizare a companiei.

Anunţul de vânzare a fost schimbat radical, cifra de afaceri pe care ar fi trebuit să o aibă participanţii la licitaţie fiind micşorată de cinci ori. De asemenea, aceştia nu mai erau obligaţi să depună scrisori de confort, ci scrisori de bonitate bancară.

Noul calendar de privatizare prevedea ca potenţialii cumpărători să depună documentele de precalificare până la data limită de 23 mai, deschiderea plicurilor fiind anunţată pentru aceeaşi zi, iar lista scurtă urmând să fie întocmită tot în 23 mai.

Omul de televiziune Dan Diaconescu şi-a reiterat intenţia de participare la privatizarea companiei de stat, declarându-ne că Fenechiu îl "invită direct la privatizarea CFR Marfă".

23 mai

OmniTRAX, Grup Feroviar Român şi asocierea Transferoviar Grup-Donau Finanz GmbH & Co KG Austria au depus din nou documente pentru precalificare.

Cei trei investitori s-au calificat în etapa următoare a procesului de privatizare, fiind înscrişi pe lista scurtă.

Ionel Blănculescu, consilier onorific al premierului Victor Ponta, a opinat că procesul de privatizare a CFR Marfă "ar trebui să se încheie aici", considerând că privatizarea este "şi criticabilă, şi contestabilă".

5 iunie

Relu Fenechiu a declarat că OmniTRAX, GFR şi asocierea Transferoviar Grup-Donau Finanz GmbH & Co KG Austria au depus ofertele preliminare şi neangajante pentru preluarea CFR Marfă.

6 iunie

OmniTRAX Inc. a fost descalificată, în cursa pentru vânzarea CFR Marfă rămânând GFR şi asocierea din care făcea parte Transferoviar, companie controlată de omul de afaceri Călin Mitică. Potrivit MT, plicul depus de OmniTRAX nu conţinea oferta preliminară şi neangajantă şi nici comentariile asupra contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni.

12 iunie

Guvernul a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă, prin care a aprobat ştergerea datoriilor de aproape 2 miliarde lei pe care CFR Marfă le avea la stat.

14 iunie

OmniTRAX contestă procedura de privatizare derulată până la data de 5 iunie şi finalizată cu o înştiinţare emisă de MT, prin care aceasta a fost decăzută din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare.

Reprezentanţii companiei americane au subliniat că respectiva înştiinţare "este dovada unui proces netransparent şi a unui calendar de privatizare care nu oferea nici unui investitor de bună credinţă ocazia să depună o ofertă legitimă şi argumentată, deoarece procedura permitea doar o săptămână pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date în format neprelucrabil".

17 iunie

Bogdan Chiriţoiu (foto), preşedintele Consiliului Concurenţei, ne-a spus că autorităţile au făcut o pre-notificare Comisiei Europene referitoare la conversia datoriilor în acţiuni. Domnia sa ne-a menţionat că CE nu a solicitat şi o notificare în acest sens explicându-ne: "Am considerat că această conversie nu reprezintă ajutor de stat, autorităţile române pregătind compania pentru privatizare. De aceea, nu am considerat necesar să cerem un acord Comisiei Europene pentru conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni".

18 iunie

Peste 100 de sindicalişti din cadrul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă au pichetat sediul Ministerului Transporturilor, solicitând stoparea procesului de privatizare a CFR Marfă şi reluarea acestuia în alte condiţii.

Sindicaliştii au anunţat că anumite active ale companiei, în valoare de 63,8 milioane lei, fuseseră transferate din patrimoniul CFR Marfă către SNCFR şi Societatea de Administrare Active Feroviare.

19 iunie

Asocierea Transferoviar Grup-Donau Finanz GMBH & Co KG s-a retras din cursă, anunţând că-şi rezervă dreptul de a contesta procedura de privatizare la instituţiile abilitate.

20 iunie

GFR a fost desemnat câştigător, oferind 202 milioane euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă şi asumându-şi investiţii în companie de 200 milioane euro şi investiţii de mediu de 1,5 milioane euro.

2 iulie

MT a lansat un proiect legislativ pentru aprobarea elementelor principale ale contractului de vânzare-cumpărare dintre statul român şi GFR care prevedea că termenul de plată a celor 202 milioane euro ar putea fi prelungit. Potrivit documentului, respectiva sumă ar fi trebuit achitată în maxim 10 zile de la avizul Consiliului Concurenţei, nu în 60 de la zile de la semnarea contractului, cum impunea Strategia aprobată.

Reprezentanţii Comisiei Europene au afirmat că "CE nu a primit nicio notificare legată de vreo procedură care să aibă legătură cu privatizarea CFR Marfă".

4 iulie

Tribunalul Bucureşti a dispus anularea cererii OmniTrax de suspendare a procedurii de privatizare a CFR Marfă.

12 iulie

Relu Fenechiu a fost condamnat la cinci ani de închisoare cu executare, în dosarul Transformatorul, în care era cercetat pentru complicitate la abuz în serviciu şi abuz în serviciu contra intereselor publice.

Fenechiu a făcut recurs şi a anunţat că renunţă la funcţia de ministru, iar premierul Victor Ponta a anunţat că va prelua interimatul la Ministerul Transporturilor pentru următoarele 45 de zile.

17 iulie

Ovidiu Silaghi, care a condus MT în perioada mai-decembrie 2012, a fost nominalizat pentru postul de ministru al transporturilor.

21 iulie

Premierul Victor Ponta a semnat propunerea de numire a lui Ovidiu Silaghi în fruntea Ministerul Transporturilor, însă Traian Băsescu a subliniat că nu îl vrea pe Silgahi la şefia MT.

22 iulie

Preşedintele Băsescu a afirmat că GFR nu are banii necesari pentru achitarea celor 51% din acţiunile CFR Marfă şi a subliniat că îşi doreşte ca premierul Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizarea CFR Marfă, dat fiind faptul că a avizat favorabil acest proces.

23 iulie

Gruia Stoica, deţinătorul GFR, a declarat că Grup Feroviar Român este în tratative cu instituţii financiare din top 5 mondial privind finanţarea tranzacţiei de preluare CFR Marfă şi că este convins că va putea face plăţile în condiţiile stabilite, fiind o companie bancabilă, solidă şi fără datorii.

24 iulie

Hotărârea privind contractul de privatizare a CFR Marfă a fost adoptată în şedinţă de Guvern.

Victor Ponta a anunţat că semnarea contractului de vânzare a CFR Marfă va fi semnat doar după avizarea privatizării în CSAT şi că dacă procesul nu va fi finalizat în 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a respectivei Hotărâri contractul se desfiinţează "de plin drept".

Bogdan Oprea, purtătorul de cuvânt al preşedintelui Băsescu, a declarat că CSAT nu poate aviza contracte de privatizare.

25 iulie

Premierul Victor Ponta a declarat că, dacă CSAT nu avizează privatizarea CFR Marfă, aceasta nu va fi făcută.

26 iulie

Traian Băsescu a transmis, într-un comunicat, că vânzarea CFR Marfă nu se regăseşte printre atribuţiile CSAT.

28 iulie

Şeful statului a precizat că, prin solicitarea unui aviz în această privatizare, Ponta cere Consiliului Suprem de Apărare a Ţării să încalce legea, subliniind că premierul nu pare să fie străin de un "aranjament murdar" în acest proces.

30 iulie

Premierul Victor Ponta a declarat că privatizarea CFR Marfă va fi reluată, în cazul în care aceasta nu va fi finalizată cu succes.

Relu Fenechiu ne-a declarat că Hotărârea aprobată de Guvern în urmă cu o săptămână are acelaşi text ca cel prezentat celor trei participanţi la procesul de privatizare şi acceptat de GFR, deşi fostul ministru al transporturilor făcuse o altă propunere, care, însă, nu a fost avizată de Ministerul Justiţiei.

31 iulie

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a publicat pe site-ul său documentul prin care a avizat, în februarie, Strategia de privatizare a companiei de stat.

1 august

Băsescu (foto) a convocat de urgenţă şedinţa CSAT pentru a discuta despre privatizarea CFR Marfă, la puţin timp după ce Victor Ponta plecase în vacanţă la Miami. Preşedinţia a comunicat că, în cazul în care primul ministru nu poate răspunde convocării, este invitat, fără drept de vot, conform legii, Gabriel Oprea, vice prim-ministru.

Andrea Schaechter, şeful misiunii FMI în România, a declarat că privatizarea CFR Marfă va continua conform planului.

2 august

Vicepremierul Gabriel Oprea i-a chemat la Guvern pe miniştrii de la Apărare, Interne, Externe, Finanţe şi Justiţie, pentru o discuţie privind privatizarea CFR Marfă înainte de începerea reuniunii de la CSAT.

Guvernul a anunţat că nu a cerut convocarea de urgenţă a şedinţei CSAT, susţinând că preşedintele statului a forţat această măsură. După şedinţa CSAT, Administraţia Prezidenţială a anunţat că membrii Consiliului au avut o "discuţie constructivă" legată de acest proces de privatizare, nefiind emisă nicio decizie privind privatizarea CFR Marfă.

Consilierul prezidenţial Iulian Fota a motivat că în adresa transmisă de Guvern se solicita introducerea pe ordinea de zi a subiectului privatizării CFR Marfă, nefiind menţionată avizarea privatizării. Consilierul prezidenţial a mai subliniat că nu este niciun impediment ca această privatizare să fie finalizată.

5 august

Au apărut informaţii potrivit cărora Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) ar fi pus sechestru pe conturile si firmele lui Gruica Stoica (foto).

Atât omul de afaceri, cât şi ANAF au infirmat aceste zvonuri.

Gruia Stoica şi-a anunţat intenţia de a-şi apăra în instanţă "reputaţia comercială împotriva dezinformărilor mediatice".

Grupul de companii Grampet-GFR i-a "îndemnat" pe toţi liderii de decizie şi de opinie care se manifestă în spaţiul public "să dea dovadă de reţinere şi responsabilitate în ceea ce priveşte declaraţiile pe care le fac" în legătură cu aceste societăţi.

Traian Băsescu a atras atenţia asupra faptului că Executivul nu a publicat în Monitorul Oficial Hotărârea pe care a aprobat-o privind privatizarea CFR Marfă, lucru sesizat de Ziarul BURSA încă din data de 30 iulie.

Şeful ţării a subliniat că, dacă privatizarea va eşua din cauza statului, acesta va fi acţionat în judecată de GFR, care va cere despăgubiri de milioane de euro, în cadrul unor procese care vor dura ani şi vor fi extrem de costisitoare pentru statul român.

6 august

A apărut un draft al scrisorii care urmează să fie convenită cu FMI, în care una dintre priorităţi este reforma sectorului feroviar, subliniindu-se că vânzarea CFR Marfă va trebui finalizată.

13 august

Întors din vacanţă, Victor Ponta a anunţat că Hotărârea de Guvern privind aprobarea privatizării CFR Marfă va fi publicată, probabil, ziua următoare în Monitorul Oficial.

Premierul a declarat că în şedinţa CSAT din 2 august Preşedinţia şi serviciile de informaţii au precizat că nu deţin date din care să reiasă că ar fi ceva ilegal la privatizarea CFR Marfă.

Bogdan Oprea a refuzat să comenteze declaraţiile lui Ponta.

14 august

Hotărârea de Guvern pentru aprobarea condiţiilor de privatizare a CFR Marfă a fost publicată în Monitorul Oficial, procedura urmând să fie finalizată în termen de 60 de zile, la data finalizării cumpărătorul având obligaţia să achite întreaga sumă de 202 milioane euro pentru achiziţionarea a 51% din acţiunile CFR Marfă.

15 august

Consiliul Concurenţei nu a analizat încă HG privind privatizarea CFR Marfă care indică luna octombrie pentru finalizarea procedurii, dar estimează că va dura o lună de la notificare pentru a se stabili dacă decizia va fi luată local sau la nivelul Comisiei Europene, termenul legal de aprobare fiind de şase luni.

Acest termen curge de la momentul notificării din partea Grup Feroviar Român (GFR), care va fi trimisă după semnarea contractului.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb