Republica ne-parlamentară

CĂTĂLIN AVRAMESCU
Ziarul BURSA #Editorial / 2 noiembrie 2010

CĂTĂLIN AVRAMESCU

Sunt unele lucruri despre care nu are rost să scrii pentru că sunt evidente. Însă cele mai neaşteptate lucruri se ascund adesea tocmai sub aparenţa evidenţei. Aşa că astăzi am să tratez o chestiune despre care constat că e considerată atât de evident adevărată de unii încât nici nu îşi mai pun problema unei demonstraţii sau dovezi. Este regimul nostru unul al "democraţiei parlamentare"?

Dacă îi întrebăm pe politicieni, unii vor răs­punde afirmativ. L-am văzut de curând pe unul, în Parlament, vorbind despre această instituţie ca despre un "templu al democraţiei". La câteva minute, unii parlamentari din partidul domniei-sale au făcut circ în incinta sacră. Fără nici o reacţie, evident, din partea reprezentantului respectiv.

Cu deosebire regretabil, cred, este că politicienii, partidele şi mass-media nu au făcut nici un efort notabil, de douăzeci de ani încoace, pentru a lămuri această noţiune. Mulţi au preferat o ambiguitate în care fiecare putea spune orice despre orice. Scena îmi aminteşte de o discuţie între Humpty Dumpty şi Alice, dintr-un roman al lui Lewis Caroll. "Când folosesc un cuvânt, el înseamnă doar ce vreau eu să însemne, nimic mai mult sau mai puţin", clamează Humpty Dumpty. "Problema - protestează Alice confruntată cu limbajul aberant al lui Humpty Dumpty - este dacă poţi face în aşa fel încât cuvintele să însemne atât de multe lucruri!". Iar Humpty Dumpty îi răspunde: "Problema e cine-i jupâ­nul. Asta-i tot".

În spaţiul acestui editorial domniile-lor nu sunt jupânii, aşa încât putem să urmărim liniştiţi ce sens au termenii şi cum se aplică aceştia în lumea reală, nu în lumea fantasmatică de dincolo de oglinda politicii.

De la bun început trebuie spus că nu este suficient să ai ceva numit "Parlament" pentru a avea o democraţie parlamentară. Cipru are Parlament, însă are un regim prezidenţial. Şi invers: poţi avea regim parlamentar şi fără o instituţie numită "Parlament". Japonia, care are o Dietă, este un exemplu.

Atunci ce trebuie să ai? În esenţă, principiul răspunderii parlamentare a Cabinetului. Altfel spus, Guvernul depinde de Parlament şi la învestire, şi la demitere, prin moţiunea de cenzură.

Judecând doar după acest criteriu formal, noi avem un regim parlamentar. Conform actualei Constituţii, Cabinetul (în întregimea sa, nu doar Primul-ministru) răspunde politic în faţa Parlamentului. Las la o parte că această exigenţă este mai degrabă formală. În douăzeci de ani, un singur Cabinet a căzut la un vot de cenzură, iar acest lucru s-a petrecut pe fondul unei campanii electorale virulente care nu avea, direct, legătură cu Parlamentul.

Ceea ce face sistemul, de fapt, semi-prezidenţial, este prezenţa a două caracteristici asociate cu regimurile prezidenţiale. 1. Alegere directă a Preşedintelui. 2. Atribuţii executive ale Preşedintelui.

Altfel spus, constituţional vorbind, regimul nostru este hibrid. În sine, nu e un păcat. Multe sisteme europene sunt, de asemenea, hibride. Să revenim însă la componenta parlamentară a acestei formule.

Prima inconsecvenţă în raport cu modelul clasic al parlamentarismului este aceea legată de desemnarea Premierului. Într-un regim parlamentar tipic, Premierul este decis de Parlament. Uneori este direct ales în Parlament, alteori desemnat de Parlament şi numit de şeful statului. La noi Constituţia nu stabileşte nici un rol al Parlamentului în desemnarea Premierului.

A doua problemă este legată de modul de scrutin. Noi nu avem, precum în Marea Britanie, vot majoritar. De aceea nu poate exista o Opoziţie formalizată aşa cum este la Westminster.

A treia este simplu de enunţat: noi nu avem sistemul supremaţiei parlamentare. Altfel spus, Legislativul nu e deasupra celorlalte ramuri ale guvernării.

A patra dificultate este cea mai supărătoare. Într-un sistem parlamentar există reguli foarte stricte cu privire la organizarea Parlamentului. Fără acestea un Parlament nu e cu nimic diferit de o tribună de pe stadion. Nu este vorba de politeţea pură, ci de normele esenţiale unei dezbateri solemne de un anumit tip, centrată pe probleme, nu pe persoane.

Aceste norme sunt tradiţionale şi se găsesc în tomuri care sunt adoptate ca o constituţie internă a Parlamentului. Unele sunt faimoase, precum Erskine May, manualul de procedură al Parlamentului britanic, care a devenit, practic, parte a Constituţiei regatului. Se vorbeşte adesea despre "cutumele" politicii britanice. Însă aceste "cutume" sunt adesea reguli scrise şi asimilate formal în colecţiile dreptului parlamentar.

Aici avem noi o gravă deficienţă. Regulamentul actual al Senatului este din 1993, iar cel al Camerei din 1994. Ambele au fost modificate şi completate, însă, pentru a mă exprima caritabil, structura şi prevederile mai au foarte mult până să ajungă la nivelul manualelor de procedură tradiţonale.

Ultimele evenimente din Parlament au arărat limpede că soluţiile improvizate nu funcţionează. E nevoie de adoptarea unui cod de procedură tradiţional. şi de respectarea acestuia.

Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.

Opinia Cititorului ( 5 )

  1. Nu cumva o fi jupanitza Anastase. Au chiar jupanu al mare?... Hai ca ma faci sa motzai.... revii la materialele de anu trecut. singura schimare e ca acuma filosofezi asa ca un observator "extern"...parca n'ai fi "sufragiu" EXACT LA JUPAN...Anul trecut si acu inca vreo doi zbierai aceleasi lucruri pe care acuma le tratezi "editorialiceste" ...fink anu trecut aveai pe cine da vina... Pai cine coane tocmai a respins motiunea? Nu ai dumitale??? De ce nu'i rogi sa iasa din "ambiguitate" cand te vezi cu ei... Bunoara la prietenul dumitale Sever care linge presul la jupanitza Roberta? Vezi poate o rezolvi.... sau o lasam dupa criza ca acuma suntem ocupatzi cu guvernarea?...

    P.S. Aia a fost buna Japonia n'are parlament are dieta. Tare as fi curos, asa pt placerea zgandaririi intelectului, ce contorsiuni ar putea coace japonezul ca sa'ti dea dreptate... 

    1. Nu te mai semna Nataflet (te credem pe cuvant) ; semneaza-te Motzangiu - daca tot motai intruna. 

    In Constitutia Romaniei Presedintele nu are atributii executive, are doar rol de mediator, arbitru si notar. Faptul ca-i ales direct nu-i confera alte atributii decat cele constitutionale.

    Presedintele "jucator" si-a lut cu de la sine putere atributii executive mai mari, adica sa numeasca el premierul, iar guvernul sa urmeze un program pentru "binele tarii", un bine pe care-l evlueaza si l aproba Presedintele. Mai si spune ironic ca "eu nu pot schimba premierul, Parlamentul poate sa o faca". 

    Constitutia nu functiopneeaza, Parlamentul nu functioneaza pentru ca cei care trebuie sa se supuna regulamentului si legilor sunt deasupra lor. 

    Roberta Alma s-a situat deasupra legii penale, pentru ca se simte protejata de Presedintele care vegheaza ca Parchetul sa nu-i pedepseasca pe cei care executa ordinele lui. 

    La asa procurori generali si sefi DNA, lupta anticoruptie nu are nici o sansa.  

    Daca nu-l aplici constitutia, legile si regulamentele pt fi oricat de bune, efectul este zero.

    Presedintele a reusit cu concursul partidelor politice sa suspende aplicarea legii si functionarea functionarea institutilor statului ceea ce reprezinta un atentat la siguranta nationala.  

    1. Se face in continuare confuzie. Programul lojii de la Peris nu este acelasi cu indicatiile celeilalte grupari tot din Peris la care sunt afiliati si cei pe care ii stim. Asa se explica comentariile care nu sunt la obiect. Exista desigur interesul ca sa nu fie. Altfel de ce ar fi? Raspunsul va fi dat dar nu oricum. Pana atunci confuzia este raspandita si de comnentatori si de stimabilul. Insa situatia este atent monitorizata.

      Sunteti pe faza dlor ! Catalin democratul , ca de obicei ,amesteca placutul cu utilul. Ca sa-i placa sefului si celor cativa pseudo-fani fara acces la net.ar fi interesant de aflat daca pleaca si Catalin on hagialac la Ierusalim odata cu seful sau,in vizita la Clinica Oncologica Hadaasa. Cum spun gurile rele! In ceea ce priveste Loja de la Peris,clona A.L. sa fie sigura ca n-au dizidenti. Ci urmasi fideli principiilor masoneriei.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb