Mai mult de jumătate dintre români se declară utilizatori ai Internetului (52%), dintre aceştia doar 3% neavând posibilitatea de a accesa Internetul de acasă, potrivit studiului "Românii şi Internetul" realizat de IRES. Studiul privind utilizarea Internetului în România şi comportamentul internautic al românilor a fost realizat în perioada 23-24 februarie, pe un eşantion de 1.146 de persoane din mediul urban.
Referitor la frecvenţa accesării Internetului, 68% dintre subiecţii studiului petrec zilnic o parte din timp pe Internet, la care se adaugă 26%, care accesează Internetul de câteva ori pe săptămână. Zilnic, 30,5% dintre utilizatori petrec cel puţin o jumătate de oră pe Internet, în timp ce un procent de 32,7 dintre internauţi îşi consumă între una şi trei ore pe zi pentru a naviga în mediul online. Procentul celor care petrec mai mult sau mai puţin timp pe Internet decât perioada menţionată anterior scade odată cu distanţarea de acest interval, astfel: 11,3% dintre cei care accesează Internetul petrec mai mult de 5 ore pe zi navigând pe Internet, iar 11,9% mai puţin de o jumătate de oră pe zi.
Intervalul orar în care subiecţii studiului navighează cel mai mult pe Internet este cuprins între 18:00 şi 24:00 (60%), urmat de intervalul orar 10:00-17:00, preferat de 26% dintre respondenţi. Din totalul celor care utilizează în prezent Internetul, 17% au accesat acest serviciu de peste 8 ani, aproximativ jumătate (46%) dintre cei care utilizează acum Internetul au o vechime în acest domeniu de aproximativ 4-7 ani, iar 36% utilizează Internetul de 3 ani sau mai puţin.
În ceea ce priveşte gradul de mulţumire cu privire la viteza de trafic a datelor pe Internet, 89,5% dintre utilizatori se declară mulţumiţi sau foarte mulţumiţi de aceasta. Procentul celor care se declară foarte nemulţumiţi atinge un prag insignifiant, de doar 0,6%.
• 96% dintre indivizi utilizează Internetul pentru a se informa
Principalele utilizări ale Internetului au ca scop informarea, corespondenţa prin e-mail, lectura, muzica, socializarea online şi filmele. Astfel 96% dintre indivizi utilizează Internetul pentru a se informa, 80% utilizează acest serviciu pentru a coresponda prin e-mail, iar 70% dintre utilizatorii de Internet declară că întrebuinţează acest serviciu pentru a socializa în cadrul reţelelor online. Procentul celor care citesc, îşi procură cărţi sau se informează în legătură cu apariţiile editoriale este de 68%; un sfert dintre utilizatorii de Internet plătesc facturile online.
Informaţiile accesate de români pe Internet sunt în mare parte din domeniul sportiv (18%), divertisment, sănătate (fiecare cu câte 15%), politică (14%), sau informaţii utilitare (12%). Arta şi cultura constituie o prioritate pentru 9% dintre internauţi.
Dintre furnizorii de servicii de internet, mai mult de jumătate dintre utilizatorii sunt clienţi ClickNet/Romtelecom (52%), următorii clasaţi fiind RCS&RDS (21%) şi UPC (9%). În acelaşi timp, 4% dintre utilizatorii de Internet din România se conectează prin servicii furnizate de principalii doi operatori de telefonie mobilă, Orange (2%) şi Vodafone (2%).
Browser-ul cel mai frecvent utilizat de către români este Google Chrome, 36,8% dintre respondenţii studiului declarând că îl preferă, urmat îndeaproape de Mozilla Firefox (27,5%) şi de Internet Explorer (27,2%). Google conduce detaşat în privinţa motoarelor de căutare folosite de către români, fiind cel mai utilizat de către 86,6% dintre respondenţi, urmat de către Yahoo, cu 8,9%; această ierarhie din urmă este inversată când vine vorba de preferinţele privind utilizarea unui cont de mail: 72% revine Yahoo şi doar 9% Google.
36% dintre utilizatorii de Internet din România declară că au un cont pe o reţea de socializare, liderul detaşat al acestor reţele fiind reprezentat de Facebook, astfel încât, din totalul celor care şi-au creat un cont pe o reţea de socializare, 73,4% au declarat că au un cont pe Facebook şi 17,5% un cont pe Hi5. Raportat la întreaga populaţie, proporţia persoanelor care au cont pe Facebook în Româ-nia este de 7,5%, (conform unor statis-tici Internetworldstats.com); procent scăzut, având în vedere faptul că din Uniunea Europeană doar Letonia se plasează sub acest nivel.
"Comunicarea online în 2011 - strategii coerente de integrare a canalelor de comunicare online"