Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) informează că, în urma unei întâlniri, reprezentanţii Carmenta au sugerat abandonarea licitaţiei pentru modernizarea Sistemului 112 şi atribuirea directă a unui contract de suport pentru upgrade-ul soluţiei coordCom existente, arată un comunicat transmis astăzi redacţiei.
STS a refuzat categoric propunerea Carmenta, instituţia fiind fidelă principiului de a organiza achiziţii publice deschise pentru orice operator economic care are soluţii.
Totodată, STS nu are cunoştinţă despre sesizarea Oficiul European Antifraudă (OLAF) cu privire la o eventuală fraudă în cadrul licitaţiei organizate de instituţia statului român pentru modernizarea Sistemului 112. În orice caz, STS îşi exprimă întreaga disponibilitate pentru colaborarea cu OLAF în cazul în care este demarată o investigaţie privind procedura în cauză.
"Referitor la procedura de achiziţie publică în cauză, precizăm că aceasta este o procedură de licitaţie deschisă la care orice companie din orice ţară avea dreptul şi putea să participe. Faptul că s-a prezentat un singur ofertant (de fapt 5 operatori economici care au depus o ofertă comună) nu reprezintă o problemă al cărei răspuns să fie solicitat STS.
În fapt, STS s-a aşteptat ca firma Carmenta, eventual împreună cu Ericsson AB care a implementat în Sistemul 112 soluţia CoordCom existentă, să participe la această licitaţie, însă decizia acestora a fost aceea de a nu participa. STS nu poate însă comenta de ce aceste companii au luat decizia de a nu participa.
Pe de altă parte, precizăm în mod expres faptul că achiziţia în cauză nu are nicio legatură cu soluţia CoordCom implementată de firma Ericsson AB şi al cărei proprietar este în acest moment Carmenta.
Practic, achiziţia nu urmăreşte realizarea vreunui up-grade al soluţiei CoordCom existente, ci realizarea unei noi soluţii, total diferită de CoordCom, o soluţie care trebuie să integreze toate celelalte aplicaţii dezvoltate în Sistemul 112 ulterior implementării soluţiei CoordCom (GIS, eCall, SMS, localizare etc.). Interconectarea cu actualul sistem se va realiza prin interfeţe standard, deschise, pe care STS, ca orice alt operator, are dreptul să le utilizeze.
Identificarea unei noi soluţii este necesară în condiţiile în care actualul sistem este epuizat din punct de vedere fizic şi al resurselor software. Soluţia CoordCom, bazată pe platforma Microsoft XP, singura platformă pe care funcţionează, este o soluţie End of Life, în condiţiile în care, în acest moment, niciun furnizor din lume nu mai asigură suport pentru hardware şi licenţe Microsoft XP (practic, nu există piese de schimb pentru componenta hardware a Sistemului 112).
Actualul sistem 112 a fost întreţinut numai de către STS încă din anul 2007. Din acel an, nu mai există nicio relaţie contractuală de suport tehnic între STS şi Ericsson AB sau Carmenta, STS, în calitate de administrator al sistemului 112, fiind singurul care l-a întreţinut.
În ceea ce priveşte întrebarea dacă oferta depusă de consorţiul de firme româneşti îndeplineşte toate condiţiile de legalitate şi eligibilitate, în acest moment, nu putem face niciun comentariu, procedura de achiziţie publică aflându-se în derulare (în proces de evaluare a ofertei).
Menţionăm că în cazul în care oferta va fi declarată câştigătoare şi se va încheia contractul de achiziţie publică, iar STS va constata că există chiar şi cea mai mică suspiciune de furt intelectual, STS va proceda imediat conform legii", mai precizează STS în comunicatul transmis redacţiei.
Publicaţia Hotnews, informa ieri că furnizorul suedez de soluţii IT Carmenta CoordCom s-a adresat Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF), afirmând că există indicii cu privire la o posibilă fraudare a unei licitaţii organizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS).
Compania suedeză preciza că la licitaţie a participat un singur consorţiu, alcătuit din S&T, Teamnet şi Quality Business Solutions, care, potrivit Carmenta, n-ar avea capacitatea şi drepturile de proprietate intelectuală asupra unei soluţii prezente în multe părţi din sistemul 112, mai adăuga Hotnews.ro.
Hans Djurfeldt, preşedinte şi CEO al companiei suedeze, a declarat, pentru Hotnews.ro, că prin contractul scos la licitaţie, STS doreşte modernizarea infrastructurii hardware şi software a sistemului unic pentru apeluri de urgenţă 112 din Bucureşti şi Ilfov, în valoare de circa 12,67 milioane de lei (inclusiv TVA), finanţat din fondurile Uniunii Europene (UE).
Reprezentanţii Teamnet au precizat că oferta lor presupune livrarea unor noi soluţii care completează sistemele existente şi că se va apăra, legal, în faţa acuzaţiilor menite să-i afecteze imaginea, menţiona publicaţia Hotnews.ro.