Revoluţia digitală a resurselor umane are loc acum şi se desfăşoară cu o viteză mare, iar organizaţiile caută modalităţi noi şi eficiente de a răspunde cerinţelor în continuă evoluţie ale activităţii de business: agilitate, acces 24/7, viteză şi acurateţe, conform studiului "New HR: cum digitalizează companiile din România procesele de HR?", realizat de Romanian Software, furnizor de software în domeniul resurselor umane
Potrivit acestuia, organizaţiile de top ştiu că există două opţiuni: să se schimbe din proprie iniţiativă sau să fie schimbate de mediul extern, mai târziu. Astfel, au început să fie create medii de lucru complet noi, în care angajaţii pot fi flexibili, inovatori şi independenţi cu ajutorul tehnologiei.
Victor Dragomirescu, CEO Romanian Software, declară: "La finalul stării de alertă în care am trăit timp de doi ani, am vrut să vedem dacă percepţia asupra digitalizării s-a schimbat în rândul companiilor româneşti. Adaptarea este cheia succesului, iar uneori este în folosul businessului să nu înoţi împotriva curentului, ci să ţii pasul cu trendul digitalizării. În calitate de furnizori de soluţii pentru digitalizarea proceselor de resurse umane, ne bucurăm să contribuim la modernizarea modului în care lucrează angajaţii. Ne dorim ca prin studiul pe care l-am realizat să ajutăm la conştientizarea faptului că digitalizarea este o oportunitate şi poate ajuta orice afacere, indiferent de dimensiune".
• Romanian Software: "Pandemia a dus la crearea unor noi modele de muncă"
Pandemia a dus la crearea unor noi modele de muncă, iar tehnologiile au avut un impact semnificativ asupra modului în care oamenii comunică, lucrează şi colaborează, arată studiul, precizând: "În acest context, o treime din companii au adoptat soluţii digitale de HR pentru a susţine munca hibridă şi de la distanţă. Dintre companiile chestionate, 66% susţin că vor lucra în sistem hibrid şi doar 7,8% vor avea un model de lucru 100% remote pe parcursul anului 2022".
Conform sursei citate, pentru 76,2% dintre specialiştii HR, productivitatea îmbunătăţită este principalul beneficiu pe care-l oferă softurile dedicate proceselor de resurse umane, fiind urmată de simplificarea proceselor (70,2%), diminuarea erorilor umane şi asigurarea securităţii datelor (48,9%).
Studiul aminteşte că digitalizarea departamentelor de resurse umane schimbă modul în care se lucrează, inclusiv natura muncii, structura planului de carieră, aşteptările angajaţilor şi abilităţile necesare pentru a-şi face treaba. În acest context, specialiştii HR îşi doresc tot mai mult implementarea softurilor dedicate, pentru simplificarea şi eficientizarea muncii de zi cu zi.
Trendul digitalizării se menţine pe parcursul anului curent, reprezentând principala prioritate în care se va investi în 2022: peste 50% dintre companii consideră digitalizarea proceselor cea mai mare prioritate, conform studiului.
• Romanian Software: "Noile modele de muncă au făcut ca tehnologiile de tip self-service să devină mult mai solicitate în departamentele de HR"
Noua dinamică a pieţei muncii a dus la popularizarea softurilor de tip self-service prin care angajaţii îşi iau zile de concediu, îşi fac pontajul sau îşi actualizează documentele singuri, conform studiului, care subliniază că peste 65% dintre companiile din România oferă softuri de self-service angajaţilor.
Totodată, în rândul specialiştilor HR, managementul documentelor (53,1%) şi administrarea personalului (42,2%) sunt aplicaţii căutate şi indispensabile în prezent. Însă, dezvoltarea aplicaţiilor specializate pe extragerea de date valoroase a făcut din softurile de tip Analytics să ajungă în Top 3 soluţii dorite de 43% dintre respondenţi, în 2022.
• Romanian Software: "Peste 40% dintre companii planifică să adopte şi alte soluţii HR în 2022"
Ca răspuns pentru noile nevoi apărute în departamentele de resurse umane, 42,2% dintre specialiştii HR îşi propun ca în 2022 să îşi extindă pachetul de soluţii software pe care îl folosesc în companie. Motivul pentru care companiile doresc să investească este, în proporţie de aproape 60%, nevoia unor funcţionalităţi extinse care să răspundă noilor nevoi apărute, notează analiza.
• Romanian Software: "Două treimi din companiile din România utilizează cel puţin un soft dedicat proceselor HR"
O proporţie de 68,2% dintre specialiştii HR folosesc cu regularitate softuri dedicate în activităţile pe care le desfăşoară, iar companiile medii şi de tip enterprise au un grad mai mare de adopţie a soluţiilor digitale.
"Aşa cum era de aşteptat, companiile de tip enterprise au adoptat într-o măsură mai mare soluţii de HR, pentru a putea răspunde nevoilor de gestionare a proceselor HR pentru sute sau mii de angajaţi", conform raportului.
• Romanian Software: "Companiile mari au început procesul de adopţie a soluţiilor digitale HR înainte de pandemie"
Liderii transformării digitale au fost companiile mari în pandemie, notează analiza citată, adăugând: "Acestea aveau procesele de HR digitalizate înainte de pandemie, fapt care le-a oferit avantajul de a se putea adapta rapid unui context nefavorabil. Mai mult decât atât, liderii în HR din multe industrii au oferit pe parcursul pandemiei numeroase exemple de bune practici pentru continuarea proceselor şi modalităţi prin care organizaţiile pot câştiga în faţa imprevizibilului".
58% dintre companiile mari au început adopţia soluţiilor digitale dedicate proceselor HR în urmă cu mai mult de cinci ani, potrivit Romanian Software.
• Romanian Software: "Peste 70% dintre companii anticipează că angajaţii lor vor lucra într-un regim hibrid sau remote în 2022"
Într-un mediu de lucru hibrid, angajaţii îşi împart zilele între activitate la birou si lucru de acasă. Munca hibridă le aduce angajaţilor mai multe beneficii printre care crearea unui echilibru mai bun între viaţa personală şi cea profesională sau oferirea puterii de decizie angajatului în a-şi organiza propriul program de muncă. Studiul citat arată că peste 70% dintre companii anticipează că angajaţii lor vor lucra într-un regim hibrid sau remote în 2022, iar 66% dintre companii vor lucra în sistem hibrid în anul curent.
Dar, există şi tipuri de afaceri pentru care un sistem de muncă de acasă sau hibridă este imposibil, fapt pentru care 26% dintre companii spun că vor lucra doar de la birou. Industrii precum HoReCa, farma sau transport nu vor putea implementa astfel de modele de muncă şi este normal ca munca lor să se desfăşoare exclusiv de la locaţie, conform studiului citat.
• Romanian Software: "Lipsa cunoştinţelor tehnice este cea mai mare provocare în procesul de implementare a softurilor de HR"
Potrivit studiului Romanian Software, lipsa instruirii adecvate şi a sprijinului din partea partenerului ce oferă soluţii software pentru HR poate ruina o implementare de succes. 36,2% dintre respondenţi consideră că lipsa cunoştinţelor tehnice reprezintă cea mai mare provocare de implementare, fiind urmată de constrângerile tehnice şi operaţionale (35,4%) şi depăşirea bugetului estimat (32,3%).
În prezent, furnizorii de soluţii software alocă timp dedicat trainingului personalului, dezvoltă interfeţe intuitive aplicaţiilor şi încurajează clienţii să aloce echipei timp de training suplimentar, dacă este necesar.
Romanian Software digitalizează mediul de business românesc de 21 de ani, fiind un partener strategic pentru peste 700 de clienţi. Romanian Software oferă softuri pentru managementul online al documentelor, administrarea personalului, HR Analytics, evaluarea personalului, salarizare, pontaj digital, recrutare, training angajaţi, bugetare, comunicare internă, chatbot pentru HR, self-service pentru angajaţi.
-----------------------------
Romanian Software: "Specialiştii HR iau în considerare oportunităţile oferite de implementarea softurilor HR, urmărind consolidarea proceselor (73,8%), creşterea eficienţei (70,4%), îmbunătăţirea experienţei angajaţilor (48,8%), creşterea companiei (46,9%) sau susţinerea muncii hibride (35.8%). Una din patru companii îşi propune să investească mai puţin de 5.000 de euro în soluţii digitale pentru HR în 2022".
-----------------------------
Romanian Software: "Pandemia a adus schimbări drastice pe piaţa muncii şi a scos în evidenţă multe lacune digitale esenţiale businessurilor pentru a-şi desfăşura procesele într-o perioadă de criză neaşteptată. În acelaşi timp, afacerile au fost obligate să se adapteze unei noi realităţi: o cerere mare pentru munca de la distanţă, cu sisteme simple, intuitive, accesibile în orice moment din orice locaţie.
Acest lucru a fost esenţial pentru menţinerea continuităţii muncii. Specialiştii HR s-au adaptat nu doar muncii de acasă, dar şi noilor metode prin care trebuiau să recruteze, angajeze şi motiveze angajaţii. Viaţa profesională şi cea personală au devenit mai interconectate ca oricând, creând noi experienţe de muncă".
-----------------------------
Romanian Software: "Au apărut noi modele de muncă, iar tehnologiile au avut un impact enorm asupra modului în care oamenii comunică, lucrează şi colaborează. Pe măsura ce munca hibridă, care e caracterizată de flexibilitate şi digitalizare, devine standardul, modelele tradiţionale de muncă rămân pe loc.
Organizaţiile au continuat să-şi adapteze practicile şi procesele la noile modalităţi de muncă hibridă sau de la distanţă. Multe industrii au arătat creativitate în a-şi reinventa businessul şi, în multe cazuri, munca de acasă a avut mari avantaje. În timp ce societatea a învăţat să trăiască într-o situaţie de criză, 30% dintre echipele de resurse umane au luat în considerare oportunităţile de a transforma locul de muncă şi de a modela viitorul muncii".