Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), un patronat important din sectorul transporturilor rutiere, a anunţat, în această dimineaţă, că se opune înfiinţării unui dispecerat comun de taxi gestionat de primăria Capitalei şi a precizat că proiectul va însemna o formă de naţionalizare a afacerilor private care funcţionează legal.
Într-un comunicat de presă, COTAR a transmis: "Înfiinţarea unui dispecerat comun nu este oportună pentru taximetriştii din Bucureşti şi nici nu va rezolva problema pirateriei, aşa cum se pretinde. Este doar o formă de naţionalizare a afacerilor noastre private, care va genera haos pe piaţa în care activăm şi va scoate în şomaj circa 1200 de angajaţi ai dispeceratelor".
Îmn prezent, marile companii de taximetrie au dispecerate proprii, iar mulţi clienţi pot comanda taxiuri prin diverse aplicaţii gratuite, ce pot fi instalate pe smartphone, scrie News.ro.
Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a declarat: "Cum să faci un dispecerat şi să mă obligi să mă duc acolo? Naţionalizează afacerile noastre. Din raportul de specialitate care ne-a fost prezentat nu reiese aşa ceva. Nu se poate face un dispecerat prin care să ne impui să fim acolo în mod obligatoriu. Nu înţelegem ce înseamnă «obligatoriu, dar nu exclusiv», pentru că odată înfiinţat acest dispecerat, noi vom fi nevoiţi să ne desfiinţăm dispeceratele şi să dăm afară oamenii".
Reprezentanţii companiilor de taximetrie din Bucureşti au cerut sprijinul Primăriei Capitalei pentru a se rezolva problema concurenţei neloiale pe care o fac firmele neautorizate, problemă la care Primăria nu a venit cu o soluţie, acuză patronatul din transporturi.
COTAR mai susţine: "În loc să se găsească o soluţie de eliminare a acestor operatori neautorizaţi şi a concurenţei neloiale, PMB a venit cu o propunere care ar falimenta companiile private care funcţionează corect. În acest moment, companiile private de taxi au propriile aplicaţii pe care le plătesc şi nu primesc subvenţii de ninciun fel, deci nu sunt abonate la banii din bugetul primăriei. În schimb, crearea unui dispecerat al PMB ar presupune un efort financiar suplimentar din banii bucureştenilor, care nici nu este justificat, nici nu este legal".
În prezent, companiile private de taximetrie gestionează în Bucureşti 37 de dispecerate care funcţionează legal, cu circa 1200 de angajaţi.
Primăria Capitalei vrea să înfiinţeze o societate comercială pe acţiuni care să se ocupe de dispecerizarea activităţii de transport de persoane în regim de taxi, proiectul de hotărâre urmând să fie supus aprobării în şedinţa de marţi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Municipalitatea motivează înfiinţarea acestei societăţi comerciale prin faptul că dispecerizarea activităţii de transport de persoane în regim de taxi se desfăşoară, în prezent, în 37 de dispecerate cu tarife unice stabilite la nivelul acestora, tarife cuprinsa între 1,39 şi 3,5 lei pe kilometru.
În expunerea de motive se mai arată că, în urma unui raport al Consiliului Concurenţei s-a constatat că ar putea exista o înţelegere de împărţire a pieţei în ceea ce priveşte rutele de la sau către Aeroportul "Henri Coandă".
De asemenea, inspectorii au mai constatat că tariful de transport a fost acelaşi pentru cea mai mare parte a firmelor de taxi, dar acesta s-a schimbat în ultimii ani, într-un interval scurt sau simultan.
Dacă proiectul de hotărâre va fi aprobat, primarul Capitalei, Gabriela Firea, va fi mandatată să înfiinţeze această societate comercială pe acţiuni, care ar urma să "promoveze concurenţa" între operatorii de transport.
Primăria Capitalei vrea să înfiinţeze şi alte 18 societăţi comerciale proprii care să se ocupe, printre altele, de furnizarea energiei electrice şi termice, iluminatul public, administrarea spitalelor, construirea de baze sportive şi terenuri de sport, promovarea oraşului, administrarea parcurilor, administrarea spaţiilor publicitare, de pază şi de consolidarea clădirilor cu risc seismic.