Organizaţiile profesionale şi interprofesionale din domeniul agroalimentar pot obţine fonduri europene pentru promovarea produselor pe piaţa comunitară sau ţările terţe, Uniunea Europeană finanţând 50% din costuri pentru astfel de programe, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale (MAPDR). Acţiunile de informare şi promovare au drept obiectiv produsele agricole şi metodele lor de producţie, precum şi produsele alimentare pe bază de produse agricole, fără să fie orientate în funcţie de anumite mărci comerciale şi fără să încurajeze consumul unui produs datorită originii specifice a acestuia.
"Originea produsului care face obiectul acţiunilor poate fi însă indicată atunci când aceasta reprezintă o denumire conferită în temeiul legislaţiei comunitare", se arată în document. Potrivit MAPDR, activităţile finanţate pot fi legate de promovarea fructelor şi legumelor proaspete sau procesate, a inului textil, plantelor vii şi produselor de horticultură ornamentală, ulei de măsline şi măsline de consum, uleiuri din seminţe, lapte şi produse lactate, carne proaspătă, refrigerată sau congelată, produsă conform standardelor de calitate comunitare sau naţionale, de marcarea ouălor destinate consumului uman, miere şi produse apicole, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicaţie geografică protejată. Produsele eligibile, cerinţele generale privind propunerile de programe, condiţiile de finanţare precum şi criteriile de evaluare şi selecţie sunt stabilite în caietul de sarcini privind programele de informare şi promovare pentru produsele agricole în ţări terţe disponibil.
Organizaţiile care vor să obţină fonduri UE pentru promovarea produselor agricole în ţările terţe pe piaţa comunitară trebuie să depună la Ministerul Agriculturii până la 31 martie 2009 propunerile de programe cu acţiunile de informare şi promovare. Ulterior, propunerile selectate vor fi transmise Comisiei Europene pentru evaluare în vederea finanţării până la data de 30 noiembrie 2009. Dacă UE îşi dă acordul şi finanţează aceste programe cu 50 la sută din costul programului de promovare, restul fondurilor revine statului membru şi organizaţiilor profesionale şi interprofesionale, acestea din urmă trebuind să contribuie cu cel puţin 20 la sută. Programele depuse spre aprobare trebuie să conţină o analiză a pieţei, motivele care fac necesar programul de promovare, obiective urmărite şi eventuale beneficii la nivel comunitar. Programele se realizează pe o perioadă de cel puţin un an şi de cel mult trei ani de la data intrării în vigoare a contractului. Potrivit regulamentului european, printre programele prezentate de mai multe state membre, se va acorda prioritate, în cazul programelor destinate ţărilor terţe, celor care vizează un grup de produse şi pun accentul, în special, pe aspecte legate de calitatea, valoarea nutriţională şi siguranţa alimentară a producţiei comunitare. În cazul programelor care implică un singur stat membru sau un singur produs, se va acorda prioritate celor care pun în evidenţă interesul comunitar, în special în ceea ce priveşte calitatea, valoarea nutriţională, precum şi siguranţa şi reprezentativitatea producţiei agricole şi alimentare europene. Sumele alocate de CE pentru toate cele 27 de state membre pe acest program se situează între un milion de euro, la miere, produse apicole, in textil, dar pot ajunge şi la 12 milioane euro în sectorul vinurilor. Uniunea Europeană finanţează anual programe de promovare a produselor agricole şi alimentare pe piaţa UE şi în state extra-comunitare. Programele sunt depuse în prima etapă în statele membre, până la 31 martie în vederea promovării în state terţe sau până la 30 noiembrie, pentru promovare pe piaţa comunitară.