Vânzările bijuteriilor din aur şi pietre preţioase au scăzut cu 50% în ultimul an şi jumătate, la aproximativ 9,7 tone pe an, a declarat ieri Mihail Pacioianu, preşedintele executiv al Federaţiei Naţionale a Metalelor şi Pietrelor Preţioase şi Semipreţioase-Diamond Gold (FMPPS-DG).
Din totalul pieţei, circa 30% este la negru, a precizat reprezentantul FMPPS-DG.
Înainte de declanşarea crizei economice, se vindeau şi cumpărau circa 15 tone de bijuterii de aur şi pietre preţioase şi semipreţioase, respectiv 45 de tone de bijuterii din argint.
Mihail Pacioianu spune că reducerile salariale şi nesiguranţa zilei de mâine au condus la o scădere a cererii de bijuterii, astfel că vânzările magazinelor de specialitate sunt la limita profitabilităţii.
Totodată, reprezentanţii FMPPS-DG spun că dialogul cu autorităţile pe marginea unor probleme care privesc industria de profil este inexistent.
Mihail Pacioianu a menţionat că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care a preluat de la BNR sarcina de a controla şi legifera în sectorul metalelor şi pietrelor preţioase, a introdus, într-un act normativ, propunerea ca Autoritatea să aibă monopolul de marcare a obiectelor din metale preţioase, fără consultarea FMPPS-DG.
Înainte, în urma unui examen, producătorii primeau acest drept de la autorităţi.
Conform legislaţiei din ţara noas-tră, bijuteriile din metale preţioase trebuie să poarte două mărci: una de titlu (care arată puritatea metalului) şi marca de garanţie (reprezentată de un semn geometric corespunzător fiecărui tip de metal preţios, în care sunt inscripţionate simbolul judeţului şi una sau mai multe cifre-numărul de identificare a firmei).
Astfel, prin noile reglementări, autorităţile urmăresc să colecteze taxe suplimentare, spun reprezentanţii FMPPS-DG.
Proiectul de lege a trecut de Senat, iar acum se află în dezbatere în Comisia de Servicii şi Industrie din Camera Deputaţilor, urmând să ajungă la Comisia Juridică.