Spre deosebire de piaţa produselor alimentare, una foarte concurenţială, reducerea generală a TVA de la începutul anului lasă mai mult spaţiu de manevră retailerilor din zone de nişă, unii apelând la adevărate flotări de marketing pentru a masca reţinerea "la sursă" a unei părţi din scăderea taxei.
De la 124 lei (100 plus TVA) un produs nealimentar/serviciu va costa din ianuarie 120 lei (100 plus TVA), echivalent unei reduceri de 3,2%. Va merge această reducere doar în buzunarul clientului, cum s-a întâmplat în general cu scăderea TVA la produse alimentare? Spunem asta deoarece în august, la mai bine de două luni de la scăderea preţurilor la alimente în urma reducerii TVA la 9%, şeful Consiliului Concurenţei se declara mulţumit.
"Până acum, datele sunt încurajatoare - la nivelul marilor magazine sunt reduceri integrale de 12% - efectul matematic al reducerii TVA. La magazinele mici, reducerile sunt undeva la 9%", afirma, atunci, acesta la TVR. Dacă vă mai amintiţi, unele dintre marile lanţuri de hipermarketuri s-au lansat atunci în adevărate campanii de PR, afişând anticipat preţurile cu şi fără TVA-ul redus pentru a arăta că nu vor băga-n buzunar o parte din scăderea taxei.
De această dată, reducerea TVA este distribuită uniform între produsele de mare rulaj şi cele de nişă iar strategiile adoptate de comercianţi vor fi diferite. De pildă, un comunicat IKEA, transmis Mediafax, arată că "IKEA România reduce preţurile în medie cu 2,3% pentru întreaga gamă a companiei, formată din 9.415 produse, în timp ce pentru cele mai căutate 344 de articole scăderea medie va fi de 15,5%, pentru a redistribui către clienţi reducerea TVA care va intra în vigoare la 1 ianuarie". De ce era nevoie de un comunicat, nu era mai simplu să se taie toate preţurile cu... dar staţi puţin, compania anunţă o reducere medie de 2,3% a preţurilor şi nu una de 3,2% cât ar reprezenta matematic reducerea TVA de la 24% la 20%. Până şi cifrele corespund, ordinea lor însă nu. IKEA ne mai spune, adormind şi mai mult simţul de observaţie, că pentru cele mai căutate produse reducerile vor fi de fapt mai mari. Adică nu pierdem de fapt prin reducerea medie a TVA-ului cu numai 2,3% în loc de 3,2%, ci chiar vom câştiga... dacă ne axăm pe cele mai căutate produse. De ce n-a scăzut însă compania toate preţurile cu 3,2% lansând pentru celelalte ajustări o campanie promoţională? Poate ar fi avut mai puţin de câştigat aşa?
Ce vor face însă marii retaileri de electronice, electrocasnice şi gadgeturi? Acolo preţurile sunt mult mai greu de monitorizat având în vedere că acestea se mişcă sinusoidal printre campaniile cu reduceri. Preţurile la eMag, Altex, Flanco, etc scad de regulă în ianuarie, iulie, octombrie (cererea e slabă iar consumatorul trebuie stimulat) şi noiembrie (Black Friday) şi revin apoi la preţul de listă în restul timpului, cu mici fluctuaţii. Ce vor face, deci, marii retaileri în ianuarie? Cel mai probabil vor demara noi campanii cu promoţii, ca în fiecare an, lansând ideea că preţurile "numaivăzut de mici" includ şi reducerea TVA de la 24 la 20%.
Vestea cu adevărat bună este că sunt zone unde scăderea TVA se va simţi integral din ianuarie, iar acestea sunt reprezentate de preţurile reglementate. La un consum identic cu cel din decembrie, veţi avea facturi mai mici cu 3,2% la gaze, energie electrică. La apă, situaţia e chiar mai bună, TVA-ul se reduce la 9% din ianuarie, iar suplimentar pentru bucureşteni, Apa Nova a fost obligată de municipalitate să mai taie 5,5% din preţul apei livrate populaţiei, în urma unui audit internaţional constatându-se că firma umflă artificial tarifele (nu s-a precizat însă ce se va întâmpla cu toate facturile mărite în timpul anului 2015 şi înainte, cum va returna compania banii încasaţi suplimentar).
1. Concurenta , de fapt cartel
(mesaj trimis de anonim în data de 24.12.2015, 13:09)
Cine a vizitat in ultima perioada marile magazine (Carrefour , Cora , etc.) a constatat ca reducerile de preturi la produsele alimentare datorate scaderii TVA nu prea se mai vad si preturile au revenit pe nesimtite la valorile de dinainte de reducerea TVA. Au disparut si preturile duble afisate (inainte si dupa scaderea TVA) , care puneau in evidenta reducerile aplicate. Singurul loc unde se mai simt reducerile respective sunt magazinele Kaufland.
Cine a cumparat un produs nealimentar la un mare magazin din Romania (de exemplu un sampon Palmolive) si a cumparat acelasi produs in Germania , a constatat , dupa ce a facut echivalarea la cursul oficialn BNR , ca la noi produsul e mai scump.Cu alte cuvinte , adaosurile comerciale sunt mai mari.
Desigur , guvernantii nu au timp de asemenea amanunte iar parlamentarii nici atat , fiind prea ocupati cu cresterea propriilor venituri.