Companiile publice au intrat în vizorul procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie. După ce DNA a început investigarea scandalului privind intenţia opririi la sol a unor curse interne ale Tarom în ziua moţiunii de cenzură, procurorii anticorupţie au demarat şi o investigaţie cu privire la demiterea directorului general al CFR SA, Constantin Axinia. În ambele dosare, ar fi implicat acelaşi personaj: Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.
Constantin Axinia, fostul director general al CFR SA, a fost audiat, ieri, în calitate de martor, de procurorii DNA, în legătură cu schimbarea sa din funcţie după ce ar fi refuzat să semneze contractul de modernizare a căii ferate pe ruta Braşov - Sighişoara.
Referitor la acest aspect, Constantin Axinia a declarat că semnarea contractului respectiv era riscantă pentru el şi pentru companie. Axinia a afirmat că este "posibil" ca destituirea sa de la CFR să aibă legătură cu refuzul de a semna acel contract.
Consiliul de Administraţie al CFR SA a decis, la solicitarea ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, săptămâna trecută, schimbarea din funcţie a directorului general Constantin Axinia.
Fostul director al companiei de infrastructură feroviară, Constantin Axinia, a acuzat că a fost schimbat din funcţie, deoarece a refuzat semnarea contractului cu asocierea RailWorks, deşi chiar el a admis că din punct de vedere legal putea face acest lucru.
Axinia a precizat: "Domnul ministru mi-a zis să semnăm contractul şi i-am zis că nu sunt îndeplinite condiţiile de semnare a contractului Railworks. Dumnealui a zis că, fiind după moţiunea de cenzură şi venind celălalt guvern, să nu-şi asume rezultatele muncii noastre celălalt guvern şi trebuie semnat. Domnul ministru mi-a spus să fac ceva şi nu am făcut: de semnat un contract fără să aştept o hotărâre a instanţei definitivă, ca să pot semna un contract. Pe legislaţie puteam să semnez contractul, dar intram sub incidenţa unei alte legi care spunea că dacă instanţa superioară anulează hotărârea de tribunal voi fi pasibil de o amendă cuprinsă între 1% şi 3% din valoarea contractului".
Axinia a fost înlocuit în fruntea CFR SA de Marius Chiper. Cu o zi înainte de schimbarea din funcţie a lui Constantin Axinia, ministrul Răzvan Cuc s-a arătat nemulţumit că acesta nu a reuşit restructurarea companiei de stat în termenul stabilit.
În replică la acuzaţiile lui Axinia, înlocuitorul său din fruntea companiei de stat, Marius Chiper, a spus că CFR SA trebuie şi este îndreptăţită să semneze contractul pentru modernizarea tronsonului Braşov-Sighişoara, loturile 1 (Braşov - Apaţa) şi 3 (Caţa - Sighişoara), dacă nu vrea să piardă finanţarea europeană de 800 de milioane de euro, oferită prin programul CEF - Connecting European Facilities.
Între Braşov şi Sighişoara, în prezent, se fac aproape 3 ore şi jumătate pe drum, deşi între cele două oraşe distanţa este de doar 128 de kilometri. Potrivit lui Marius Chiper, acum pe acest tronson de cale ferată viteza medie de circulaţie a trenurilor este de 40-50 km/oră. După modernizare va ajunge la 160 km/oră.
CFR SA a decis, pe 19 iunie 2019, ca modernizarea celor două tronsoane, care fac parte din legătura feroviară dintre Braşov şi Sighişoara, să se facă de către Asocierea RailWorks, formată din companiile Aktor, Alstom, Arcada Company şi Euroconstruct Trading '98.
"Oferta financiară a Asocierii RailWorks a fost de 2,9 miliarde lei fără TVA. Obiectivul general al contractului este dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h, pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru trenurile de marfă", a transmis cu acea ocazie CFR SA printr-un comunicat de presă.