Autobuzul din seria e-ATA de 12 metri lungime, dezvoltat de compania Karsan, şi-a plimbat primii călători în Bucureşti, oraş aflat pe harta turneului organizat în Europa, prima oprire fiind în ţara noastră. Lansat în luna septembrie, autobuzul e-ATA 12 a fost deja testat de către public în mai multe oraşe din România printre care Timişoara, Jimbolia, Braşov, Slatina, Sibiu, Piatra Neamţ, Focşani şi altele, fiind un vehicul apreciat pentru performanţă şi confort.
Seria e-ATA a fost lansata pe piaţă pentru a satisface necesarul de autobuze verzi pentru reducerea poluării în marile aglomerări urbane. Cu dimensiuni de 10, 12 şi 18 metri lungime, vehiculele din seria e-ATA reprezintă cele mai mari modele de autobuze din gama de produse electrice a companiei Karsan. Pot fi livrate cu 7 tipuri de baterii, de la 150 kWh la 600 kWh, putând asigura o autonomie de până la 450 de kilometri în condiţii reale de conducere. Capacitatea maximă a bateriei poate ajunge până la 300 kWh pentru modelul de 10 metri, 450 kWh pentru modelul de 12 metri şi 600 kWh pentru modelul de 18 metri. Motoarele electrice hub, dispuse în rotile modelului e-ATA, asigură o putere maximă de 250 kW la modelele de 10 şi 12 metri şi un cuplu de 22.000 Nm, ceea ce face ca e-ATA să poată urca fără probleme cele mai abrupte pante. Modelul e-ATA de 12 metri este dotat cu baterii puternice care îi asigură o autonomie de până la 450 kilometri cu o singură încărcare chiar dacă autobuzul este plin cu călători, în condiţii de oprire-pornire pe ruta reală şi în condiţii de vară, cu sistemul de aer condiţionat pornit. e-ATA este dotat cu o putere de încărcare de 150 kilowaţi prin conexiune la cablu şi se poate încărca în funcţie de pachetul de baterii într-un interval cuprins între 1 şi 4 ore. Astfel, este asigurată posibilitatea ca vehiculul să fie utilizat pe parcursul întregii zile, fără a mai fi nevoie ca acesta să fie încărcat. Pe lângă opţiunea de încărcare prin cablu, modelul e-ATA este dotat şi cu opţiunea de încărcare rapidă, prin pantograf, fără ca şoferul să coboare din vehicul în staţii.
Capacitatea de transport călători este de 90 de persoane pentru e-ATA de 10 metri, 100 de persoane pentru e-ATA de 12 metri, iar e-ATA de 18 metri poate transporta 150 de pasageri. Şoferii pot controla de pe ecranele aflate în faţa lor consumul de energie, avertizările şi sistemul de aer condiţionat. Deasemenea, sistemul de cameră oglindă contribuie la siguranţa a şoferului şi a pasagerilor printr-o serie de sisteme de preventie cum ar fi sistemul de avertizare a coliziunii şi avertizarea de respectare a benzii de circulaţie.
• crobuzele e-Jest vor circula pe străzile din Deva
În afara acestei serii de vehicule, compania Karsan mai produce şi gama e-Jest de microbuze. Concepute pentru a susţine liniile principale de transport urban, vehiculele din seria e-JEST se pot manevra cu uşurinţă pe străzile înguste datorită dimensiunilor compacte. Poate fi încărcat în 4 ore cu un încărcător de tip AC home box de 22 kw şi poate parcurge 210 km cu o singură încărcare.
Microbuzele e-Jest vor putea fi văzute în curând pe străzile municipiului Deva. Primăria Deva a achiziţionat, în 29 noiembrie, 22 de autovehicule electrice e-Jest, de 6 metri lungime, şi 4 autobuze e-Atack, de 8 metri lungime, de la compania Karsan.
De asemenea, respectivul producător de autobuze a câştigat în ţara noastră o procedură de achiziţie în valoare de 35 de milioane de euro, pentru transportul public din Braşov şi Timişoara, localităţi în care vor fi livrate în total 56 de autobuze e-ATA de 18 metri lungime, reprezentând cel mai mare contract de export de autobuze electrice din Turcia. ontractul a fost semnat în august 2021, iar autobuzele vor fi livrate până la finalul anului viitor.
Vehiculele produse de compania din Turcia circulă de mai bine de trei ani pe străzile din ţara noastră, prin intermediul Anadolu Automobil Rom. Cu un număr de 160 de unităţi livrate, dintre care 65 autobuze electrice Karsan, Anadolu Automobil Rom, în baza contractelor semnate deja, va mai livra anul viitor încă 164 de unităţi, dintre care 111 produse de compania Karsan.
Autobuzele electrice Karsan sunt produse la uzina Hasanaga din oraşul Bursa, Turcia, care are o capacitate de producţie de aproape 20.000 de vehicule pe an, într-un singur schimb.
Ar mai fi de menţionat că grupul Karsan, care a fost înfiinţat în anul 1966, a introdus în procesul de producţie încă de la începutul anului 2021 primul autobuzul electric autonom, e-Atak. Conform reprezentanţilor companiei, un astel de mijloc de transport autonom este testat pe drumurile din jurul Capitalei. Sursele citate susţin că deocamdată vehiculul autonom nu este testat în Bucureşti, din cauza condiţii infernale de trafic din Capitală.
Cu tehnologia sa de conducere autonomă de nivel 4, Autonomous e-Atak se deplasează în siguranţă fără a fi nevoie de control uman, prin detectarea condiţiilor rutiere şi de mediu pe trasee definite. Autonom e-Atak gestionează situaţiile pe care le întâlneşte în trafic, respectând toate semnele de circulaţie în timp ce conduce pe trasee urbane, fără a fi nevoie de controlul unui conducător auto. Senzorii de înaltă tehnologie ai Autonomous e-Atak detectează continuu ceea ce se întâmplă în jurul acestuia. Motocicletele sau pietonii din "unghiuri moarte" sunt vizibile pentru Autonomous e-Atak, oferind siguranţă maximă, sustin reprezentantii companiei Karsan.
1. Good idea
(mesaj trimis de anonim în data de 13.12.2021, 12:07)
...brici merg cu moriștile eoliene ...