Comisia Europeană a hotărât, în data de 18 noiembrie, să acopere costurile de construcţie a două tronsoane de autostradă din România, finanţate iniţial de statul român prin împrumuturi bancare, astfel că 262 milioane de euro au fost alocaţi din Fondul de coeziune pentru aceste proiecte, arată un comunicat al instituţiei remis redacţiei.
Decizia a fost semnată de comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, iar aceasta ridică nivelul contribuţiei Comisiei Europene la construirea acestor autostrăzi la 439 milioane de euro.
Autostrada Arad-Timişoara şi varianta de ocolire a municipiului Constanţa la nivel de autostradă au fost date în folosinţă în 2011 şi, respectiv, 2012. Ele au fost construite cu fonduri de la bugetul de stat, cu granturi de la Comisia Europeană şi cu împrumuturi de la Banca Europeană de Investiţii şi, respectiv, de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Comisia Europeană a aprobat cererea României de a finanţa din Fondul de coeziune şi partea de investiţie care fusese acoperită iniţial din împrumuturi. Din această sumă, 287 milioane de euro sunt destinaţi autostrăzii Arad-Timişoara şi 151,5 milioane de euro sunt pentru varianta de ocolire a municipiului Constanţa la nivel de autostradă.
În legătură cu semnarea celor două proiecte, comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, a declarat: "Infrastructura rutieră este unul dintre principalele instrumente prin care putem reduce diferenţele de dezvoltare dintre regiunile Uniunii Europene, iar România va avea întotdeauna în mine un partener pentru realizarea marilor proiecte de infrastructură."
Fondul de coeziune al Uniunii Europene este destinat statelor membre al căror venit naţional brut pe cap de locuitor este mai mic decât 90% din media Uniunii. Acesta vizează reducerea disparităţilor economice şi sociale şi promovarea dezvoltării durabile. Printre priorităţile Fondului de coeziune se află dezvoltarea reţelei transeuropene de transport.