Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD) a elaborat şi promovat către mecanismele de consultare şi prin acţiuni de advocacy propunerile de modificare a textului constituţional cu referire la persoanele cu dizabilităţi, se precizează într-un comunicat de presă.
Principalele articole vizate în demersul CEDCD sunt Art. 32 şi Art. 50 din Constituţie, care reglementează dreptul la educaţie şi protecţia persoanelor cu dizabilităţi.
În forma sa actuală textul constituţional nu prevede măsuri de adaptare a mediului şi de accesibilizare a a sistemului educaţional pentru persoanele cu dizabilităţi, se arată în comunicat.
"În actuala logică constituţională, dizabilitatea este asimilată bolii, iar soluţiile propuse sunt acelea de tratament şi asistenţă. Noi credem cu tărie faptul că persoanele cu dizabilităţi pot şi trebuie să beneficieze de incluziune socială şi să devina membrii activi ai societăţii. Acest lucru se poate realiza numai prin implementarea viziunii Convenţiei ONU în legislaţia naţională, adică prin adaptarea mediului fizic şi informaţional la nevoile persoanelor cu dizabilităţi pentru ca acestea să poată accesa şi contribui la mediul social. Handicapul este rezultatul interacţiunii unui individ cu un mediu care nu corespunde nevoilor lui, nu este un atribut al persoanei", a declarat Mădălina Turza, preşedinte CEDCD.