Şase federaţii sindicale şi-au anunţat participarea la protestul lucrătorilor feroviari din ţara noastră. Angajaţii companiilor de cale ferată sunt nemulţumiţi de condiţiile de lucru şi de nivelul salarizării, precum şi de lipsa acută a materialului rulant.
Una dintre principalele revendicări o reprezintă lipsa materialului rulant. Deşi, la mijlocul săptămânii trecute, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a declanşat procedura de achiziţie a maximum 80 de trenuri automotor şi a mentenanţei acestora pentru 30 de ani, alocând în acest scop aproape un miliard de euro, sindicaliştii susţin că această achiziţie este insuficientă pentru a rezolva problema cu care se confruntă sistemul feroviar din ţara noastră.
Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), a declarat pentru Ziarul BURSA: "Nu suntem mulţumiţi de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, care s-a înfiinţat de mai bine de trei ani şi nu a făcut până acum nimic pentru rezolvarea problemelor pe care le avem. După ce, în repetate rânduri, în decembrie 2018 şi în februarie 2019 am solicitat demiterea conducerii acestei instituţii, au scos la achiziţionare 20 de rame electrice. Pe urmă au venit cu 40 de rame. Acum spun că vor să cumpere 40 de rame electrice regionale la care vor, eventual, să mai adauge încă 40 de rame, pe un miliard de euro. De ce nu au cerut 500 de rame electrice, iar contractul de livrare să se fi întins pe maximum 10 ani? De 500 de rame electrice avem nevoie, nu doar de 40, plus eventual altele 40".
Programat iniţial pentru 4 aprilie, de Ziua Feroviarului, protesttul a fost amânat pentru mâine, 11 aprilie, dar a fost restricţionat de Primăria Capitalei. Deşi ceferiştii doreau să mărşăluiască de la Ministerul Transporturilor până în Piaţa Victoriei, administraţia publică locală le-a aprobat doar un protest în faţa ministerului de resort, din cauza faptului că în aceeaşi zi, în Capitală, se desfăşoară o reuniune informală a miniştrilor responsabili cu politica de coeziune din statele membre ale Uniunii Europene.
Peste 1500 de ceferişti, aparţinând Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, Federaţiei Naţionale Sindicale din Infrastructura Feroviară. Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Transporturi - Elcatel, Federaţiei Naţionale Drum de Fier şi Federaţiei Automatizări Feroviare, vor protesta mâine, în intervalul orar 10:30-13:00, în faţa Ministerului Transporturilor. Liderul FSTFR a menţionat că, în afara achiziţionării trenurilor, ar fi nevoie de modernizarea şi reabilitarea căii de rulare. Rodrigo Maxim a spus că în acest moment calea ferată din ţara noastră este într-o stare jalnică, că alte bunuri ce aparţin de infrastructura feroviară - poduri, podeţe, tuneluri - se află într-o stare de degradare continuă, fapt ce a dus la introducerea de nenumărate restricţii de circulaţie feroviară şi la reducerea drastică, la 40 km la oră a vitezei de rulare pe calea ferată pentru trenurile de persoane şi în jurul a 20 km pe oră pentru trenurile de marfă. Toate aceste lucruri fac ca sistemul feroviar naţional să fie unul dintre cele mai slabe, din punct de vedere competitiv, din Uniunea Europeană, iar liderul FSTFR a menţionat că este datoria ministerului de transport şi a Guvernului să ia măsuri cât mai rapid pentru redresarea situaţiei.
În legătură cu infrastructura feroviară, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, declara luna trecută pentru Ziarul BURSA: "Din anul 2012 încoace, CFR SA a închis fiecare an pe profit. Este anormal ca administratorul infrastructurii feroviare să încheie anul pe profit, deoarece el ar trebui să investească toţi banii pentru modernizarea sau schimbarea căii ferate şi a materialului rulant. Chiar dacă li s-au tăiat anual câte 1 sau 2,5 miliarde lei de la investiţii, cei de la CFR SA au încheiat tot pe profit, ceea ce nu este în regulă. Probabil că şi în 2019 se va repeta povestea de anul trecut. Se va constata în luna august că pe primul semestru s-au cheltuit maximum 40% din cât era preconizat, iar Ministerul Finanţelor va lua foarfeca şi va tunde drastic bugetul Ministerului Transporturilor, pe secţiunea investiţii".
• Angajaţii CFR vor majorarea cu 50% a salariilor de încadrare
O altă revendicare a angajaţilor din domeniul feroviar o reprezintă nivelul salarizării. Preşedintele FSTFR a menţionat că este necesară o majorare cu 50% a salariilor de încadrare a lucrătorilor feroviari.
Rodrigo Maxim a declarat: "Nu este normal ca un inginer de la Depoul Bucureşti să aibă 1800 lei salariul net. Acest salariu încurajează migrarea forţei de muncă spre operatorii privaţi, unde câştigă cel puţin 3800 lei net pe lună şi beneficiază de autoturism de serviciu şi de telefon plătit de firmă. Nu mai vorbesc despre mecanicii de locomotivă care sunt angajaţi cu salariul minim pe economie. Factorii de decizie spun că nu e adevărat că mecanicii ar avea venituri mici, deoarece ajung la aproape 1000 euro pe lună. Este adevărat, dar aceşti bani sunt câştigaţi după prestarea multor ore suplimentare, după zilele lucrate în weekend, etc.. Pe contractul individual de muncă, oamenii respectivi au salariul de bază salariul minim pe economie".
El susţine că, deşi conducerea CFR Călători susţine că nu are fondurile necesare pentru o mărire salarială substanţială, o rentabilizare a activităţii companiei prin achiziţionarea rapidă de material rulant şi punerea în funcţiune la capacitate maximă a întregului parc feroviar, ar asigura un profit de 430 milioane lei pe an pentru societatea de transport feroviar de persoane.
Cu toate acestea, în anexa 12 a Strategiei feroviare, aflată în dezbatere anul trecut pe site-ul Ministerului Transporturilior, este stipulată o scădere cu 5000 de persoane a numărului angajaţilor CFR, până la finalul anului 2022.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Jan de la Craiova în data de 10.04.2019, 21:00)
Cand vor disparea aceleasi nume de sindicalisti de peste un deceniu aserviti mafiei din transporturi, atunci veniti cu stiri noi!!!! Intrebati adevaratii cfr-isti ,muncitori in activitate pentru a afla adevarul!!! Numele e un pseudonim, multi cfr-risti il cunosc.