Ceferiştii sepregătesc de protest

GHEORGHE IORGOVEANU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 21 ianuarie 2019

Ceferiştii sepregătesc de protest

Principala revendicare: majorarea cu 50% a salariilor angajaţilor din sistemul feroviar

Lucrătorii feroviari se pregătesc de protest. Nemulţumiţi de starea căilor ferate române, confruntaţi cu lipsa materialului rulant şi cu grave probleme privind siguranţa circulaţiei feroviare, precum şi cu un nivel scăzut al salarizării, ceferiştii sunt decişi să protesteze şi să pună presiune asupra Guvernului pentru alocarea fondurilor necesare reabilitării şi modernizării căilor ferate române şi materialului rulant.

Comitetul Director al Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) s-a reunit la sfârşitul săptămânii trecute pentru a stabili direcţiile de acţiune în primul semestru al anului. În urma dezbaterilor, membrii Comitetului Director au hotărât ca, în data de 14 februarie 2019, să se organizeze întâlnirea Consiliului Naţional de Conducere al FSTFR, iar în data de 4 aprilie 2019, în contextul programului de activităţi pentru marcarea Zilei Feroviarului, să aibă loc un miting de protest la care vor participa reprezentanţi ai lucrătorilor feroviari din toată ţara.

Principalele revendicări ale ceferiştilor sunt: adoptarea de urgenţă a Statutului Personalului Feroviar; alocarea de fonduri pentru modernizarea parcului de material rulant S.N.T.F.C. "CFR Călători" S.A., dar şi pentru a aduce infrastructura feroviară din România la standardele UE; capitalizarea S.N.T.F.C. "CFR Călători" S.A. în 2019 pentru modernizarea a cel puţin 600 de vagoane şi a circa 200 de locomotive; creşterea salariilor ceferiştilor cu 50%.

În afara acestora, se mai doreşte acordarea compensaţiilor reale (necesare) operatorilor de transport feroviar de călători (OTF-urilor) astfel încât S.N.T.F.C. "CFR Călători" S.A. să nu mai înregistreze în mod artificial pierderi, respectiv să se aprobe bugetul de venituri şi cheltuieli (BVC-ul) CFR Călători pe 2019 pe profit 3%, aşa cum ar rezulta dacă compania ar fi corect compensată pentru serviciile publice de interes general realizate.

Totodată se solicită anularea OMT nr.1853/2018 şi a OMT nr.1856/2018, ambele emise de fostul ministru de resort, Lucian Şova, deoarece acestea ar pune în pericol siguranţa circulaţiei feroviare. Pe lângă anularea celor două ordine de mai sus, se cere accelerarea investiţiilor guvernamentale în infrastructura feroviară pentru eliminarea restricţiilor de viteză.

Pentru rezolvarea urgentă a tuturor problemelor din sistem, lucrătorii feroviari doresc să fi numit rapid un ministru competent al transporturilor.

Majorare salarială, imposibil de realizat

Din analiza solicitărilor ceferiştilor, reţinem că aceştia doresc în primul rând o majorare salarială de 50%, fapt care este imposibil de realizat în cazul companiei CFR Călători, unde numărul călătorilor a scăzut, deoarece majoritatea garniturilor de tren sunt alcătuite din unu, două sau trei vagoane. Mai mult, gratuitatea acordată studenţilor pentru orice călătorie efectuată cu trenul a generat cheltuieli din partea companiei de transport călători, cheltuieli care nu au fost acoperite, deoarece Guvernul nu a virat, prin intermediul Ministerului Transporturilor, către CFR Călători nicio sumă pentru călătoriile gratuite efectuate de studenţi.

La fel, nu se poate vorbi de o majorare de 50% a veniturilor salariale nici în cazul companiei CFR Marfă, ce înregistrează debite imense, de peste 100 milioane euro, către CFR SA (Infrastructură), debite pentru care anul trecut, ultima companie a dorit la un moment intrarea în procedura falimentului a companiei de transport marfă.

Cu alte cuvinte, solicitarea de majorare a salariilor ceferiştilor cu 50% este una care nu poate fi pusă în practică în acest an şi credem că lucrătorii feroviari cer atât de mult pentru a obţine o creştere de 15 sau maximum 20%.

Se pare că, practic, întregul protest se va axa în jurul creşterii salariale, iar celelalte solicitări sunt introduse pe lista de revendicări pentru a atrage înţelegerea călătorilor şi a celorlalţi cetăţeni.

Susţinem acest lucru deoarece unul dintre liderii sindicali - Anghel Vasile - afirma în urmă cu câteva zile pe pagina de facebook a lui Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, că nivelul privind calitatea condiţiilor de muncă pentru personalul feroviar şi respectarea acestuia de către conducerile celor trei companii feroviare sunt stipulate în contractul colectiv de muncă.

Dacă aceste condiţii nu au fost respectate niciodată, în ultimii 30 de ani, aşa cum susţin cei de la FSTFR, ce i-a împiedicat pe ceferiştii din ţara noastră să protesteze pentru a obţine îmbunătăţirea lor şi să nu lege protes-tul respectiv de revendicările salariale?

Nimic. Din păcate, orice protest la companiile feroviare de stat a fost legat în primul rând de revendicările salariale. Dacă ele au fost obţinute, condiţiile de muncă au fost ignorate şi nu s-a protestat pentru ele. De aceea, este posibil ca şi viitorul protest, anunţat pentru 4 aprilie 2019, să aibă aceeaşi soartă, cu efecte negative pentru călătorii şi clienţii celor trei companii feroviare.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb