Confruntată cu o nevoie acută de material rulant, prin prisma faptului că peste 400 din vagoane stau defecte, în depouri, CFR Călători a demarat o achiziţie publică a lucrărilor pentru repararea unei părţi din acestea.
Achiziţia demarată de operatorul naţional de transport feroviar de pasageri vizează contractarea de servicii de reparaţie tip RG cu modernizare a vagoanelor de călători seria 2049 varianta I şi este împărţită în două loturi.
Practic, 90 de vagoane vor fi modernizate, iar valoarea totală maximă estimată a contractelor pentru cele două loturi este de peste 45 milioane euro (41,2 milioane euro pentru lotul 1 şi 4,5 milioane euro pentru lotul 2).
Achiziţia implică încheierea unui acord-cadru. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 26 februarie 2019, iar ofertele depuse trebuie să fie valabile până la 26 mai 2019.
În luna august a anului trecut, Lucian Şova, fostul ministru al Transporturilor, declara că în ultimii patru ani nu a fost niciun vagon reparat. În 2017, în bugetul aprobat de guvern, CFR Călători a avut 80 milioane lei pentru reparaţii, dar a cheltuit doar 20 milioane, fapt pentru care în 2018 nu a mai primit aceeaşi sumă de la Executiv. Şova preciza că, din această cauză, au existat trenuri care au circulat cu un vagon sau două, ceea ce este absolut ridicol, în condiţiile în care parcul de vagoane al CFR Călători numără 1200 de componente.
Pentru vagoanele defecte, care stau neutilizate, fostul ministrul a dat vina pe managerii CFR Călători, care, la organizarea achiziţiilor publice, au estimat valori cu mult sub nivelul pieţei, ce nu acopereau toate costurile efectuate de firmele din domeniu. De altfel, în urma unor verificări efectuate de Corpul de control al ministrului, a fost întocmit un dosar care a fost înaintat la Parchet pentru a se constata dacă au fost sau nu comise anumite fapte penale.
În afara licitaţiei demarată de CFR Călători pentru repararea celor 90 de vagoane, pentru completarea parcului feroviar, vor fi achiziţionate, în leasing, 100 de automotoare second-hand, care să nu fie mai vechi de 20 ani, dat fiind faptul că perioada de folosire a unei garnituri noi este de 40 de ani. S-a recurs la această achiziţie, deoarece nevoia CFR Călători este stringentă - fapt ce a putut fi observat şi în perioada sărbătorilor de iarnă - şi trebuie ca garniturile de tren să fie livrate cât mai rapid pentru a fi introduse în circulaţia feroviară din ţara noastră.