Termenul de 31 martie pentru finalizarea proiectului Legii salarizării unitare a personalului bugetar este "mult prea strâns şi nu poate fi aplicat", susţine Confederaţia Naţională Sindicală "Cartel Alfa", într-o scrisoare deschisă adresată premierului Sorin Grindeanu.
Preşedintele Confederaţiei "Cartel Alfa", Bogdan Hossu, îi solicită premierului deblocarea transmiterii draftului proiectului Legii salarizării unitare către organizaţiile sindicale şi facilitarea continuării discuţiilor cu toate federaţiile din sectorul bugetar, pentru a putea fi elaborat un cadru legislativ cu o durabilitate mult mai mare decât proiectele realizate până acum.
Redăm, mai jos, textul integral al scrisorii Confederaţiei "Cartel Alfa" adresate prim-ministrului Grindeanu.
"Domnule prim ministru,
Conform programului de guvernare, proiectul legii salarizării unitare a personalului bugetar va fi înaintat Parlamentului pe data de 31 martie. Acelaşi termen de adoptare este prevăzut şi pentru legea funcţionarilor publici, proiect care nu a fost discutat până acum cu partenerii sociali, dar care conţine prevederi grave, ce vor duce la eliminarea sindicatelor din sistem şi vor permite accesul la statutul de funcţionari publici, fără examen, a unor persoane, pe criteriul prieteniilor şi a cumetriilor de partid.
În ceea ce priveşte legea salarizării, este a doua săptămână în care organizaţiile sindicale sunt chemate pe rând la Comisia de dialog să se exprime asupra unui proiect - document intern, prezentat exclusiv pentru vizualizare - neavând posibilitatea şi nici timpul necesar să analizeze, inclusiv în structurile proprii, prevederile acestuia şi eventual să facă observaţii pertinente pentru îmbunătăţirea sa.
Astfel, considerăm că este inacceptabil să nu se dea organizaţiilor sindicale timpul necesar pentru analiză şi formularea unor puncte de vedere, în felul acesta excluzându-i efectiv de la construcţia legii. Pentru înlăturarea inechităţilor şi discrepanţelor salariale din sistemul bugetar, cel mai important lucru este echivalarea funcţiilor între sectoarele de activitate, care necesită o dezbatere transparentă cu reprezentanţii tuturor sectoarelor şi o privire de ansamblu asupra legii, nu doar cateva secţiuni de anexă, prezentate fugitiv şi disparat. În acest sens, draftul legii trebuie transmis tuturor, înainte de a participa la orice fel de discuţie pe marginea legii.
"Vă promit că de azi înainte acest guvern va fi exclusiv unul al dialogului şi al consultării publice pe marile subiecte care privesc întreaga societate. E singura modalitate pentru a merge mai departe cu toţii împreună ca naţiune" sunt cuvintele dumneavoastră, pronunţate cu doar o lună în urmă şi din care am înţeles că aveţi o deschidere totală pentru o dezbatere transparentă pentru o contrucţie legislativă durabilă, în interesul cetăţeanului.
Într-adevăr, transparenţa este formula cea mai bună pentru a avea o durabilitate a cadrului legislativ, care să nu mai fie "amendat" ulterior, de zeci de ori, pentru a repara disfuncţionalităţile care apar din aplicarea unor legi deficitare.
Se doreşte o schimbare de fond a legii, pentru care suntem de părere că este nevoie de minim 6 luni de analize şi dezbateri. Sigur, va fi, ulterior, şi o dezbatere în Parlament, însă Parlamentul nu are expertiza existentă la nivelul ministerului muncii şi a partenerilori sociali. Fiecare etapă din procesul legislativ îşi are rostul său. Dacă în Parlament ajunge un proiect de lege strâmb şi generator de disfuncţionalităţi, având în vedere complexitatea subiectului, sunt şanse mici să fie corectat substanţial. Mai ales când vedem cum majoritatea parlamentarilor sunt mai interesaţi de propria imagine şi propriile indemnizaţii decât de o construcţie legislativă solidă şi durabilă.
Efectul legat de politica de salarizare bugetară, care acoperă 25% din totalul salariaţilor, se resimte asupra întregii economii. Din acest motiv, stabilirea principiilor de bază, de la care să plece construcţia noii legi de salarizare unitare, sunt de competenţa Consiliului Naţional Tripartit de Dialog Social, instituţie care nu a fost convocată. Mai mult decât atât, aceste principii sunt încă un mister pentru toată lumea, mai mult sursă de speculaţii decât un fundament pentru dezbateri democratice.
Aşadar, considerăm că termenul de 31 martie pentru finalizarea proiectului de lege, în condiţiile în care astăzi, 17 martie, încă nu există un draft care să fie transmis partenerilor sociali, este mult prea strâns şi nu poate fi aplicat, mai ales în condiţiile în care Guvernul trebuie să respecte toată procedura elaborării legislative, prin consultarea cu organizaţiile sindicale, punerea în dezbatere publică pe site-ul guvernului timp de 10 zile, obţinerea avizului Cosiliului Economic şi Social, etc.
Din acest punct de vedere, solicităm acordarea timpului necesar în vederea realizării unei analize competente şi a unei consensualităţi guvern-organizaţii sindicale, fără presiunea suplimentară a unor termene nerealiste.
Cu această ocazie, ţinem să atragem atenţia şi asupra unui alt aspect deosebit de important. Neaplicarea prevederilor deciziei Curţii Constituţionale nr. 794/2016 va determina o încărcare nejustificată a activităţii sistemului judiciar. Pe de altă parte, prin decizii judecătoreşti, în noile grile de salarizare vor fi introduse din nou disfuncţionalităţi. Cu alte cuvinte, aplicarea deciziei CCR trebuie efectuată, pentru toate instituţiile publice şi la toate nivelurile, înainte de finalizarea construcţiei noii legi a salarizării unitare.
Iar in ceea ce priveşte aplicarea OUG 2/2017, tot personalul trebuie să beneficieze de aceste prevederi de creştere a salariului, cu acelaşi procent de 20% şi nu mai mult pentru funcţiile alese, în baza unui principiu de justiţie socială, pe care partidul care v-a desemnat premier îl îmbrăţişează, sperăm că nu doar declarativ.
In concluzie, pentru a realiza construcţia unui cadru legislativ cu o durabilitate mult mai mare faţă de proiectele realizate pănă acum, domnule Prim ministru, vă solicităm:
- deblocarea transmiterii draftului către organizaţiile sindicale şi facilitarea continuării discuţiilor cu toate federaţiile (reprezentative sau nu) din sectorul bugetar;
- aplicarea deciziei CCR nr. 794/2016 în toate instituţiile publice, la toate nivelurile, înainte de finalizarea proiectului legii salarizării unitare;
- revizuirea termenul de 31 martie pentru acordarea timpului necesar în vederea realizării unei analize competente şi a unei consensualităţi guvern-organizaţii sindicale, fără presiunea suplimentară a unor termene nerealiste;
- convocarea Consiliului Naţional Tripartit de Dialog Social, având pe ordinea de zi discutarea proiectului de lege a salarizării unitare, înainte de aprobarea sa de către Guvern."