Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a anunţat, vineri, că şi-a redus datoriile cu 65,54%, în primele zece luni ale anului în curs, de la 5,55 miliarde lei la 1,9 miliarde lei. De asemenea, CFR a înregistrat un profit de 58,4 milioane lei, după ce în perioada similară a anului trecut a avut pierderi de 18,1 milioane de lei, după cum arată comunicatul CFR.
Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), CFR a pierdut, în întreg anul 2011, peste 708 milioane de lei.
Anul trecut, datoriile totale ale companiei de cale ferată se cifrau la 8,3 miliarde lei.
Reprezentanţii CFR susţin că, în perioada ianuarie-octombrie 2012, şi cheltuielile societăţii au scăzut, cu 15% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2011, la 2,1 miliarde lei. La finalul anului trecut, valoarea cheltuielilor totale se ridica la 4,780 miliarde lei, conform MFP.
Comunicatul CFR arată, fără să ofere detalii, că rezultatele financiare ale companiei din primele zece luni reprezintă efectul unor măsuri de redresare economică.
Investiţiile companiei s-au ridicat la 1,19 miliarde lei, în perioada analizată, cea mai mare parte - de 1,06 miliarde lei - fiind aferente programelor cu finaţare europeană (modernizare staţii de cale ferată, reabilitarea podurilor, podeţelor şi a tunelurilor de cale ferată, îmbunătăţirea siguranţei traficului feroviar şi reabilitarea infrastructurii feroviare). Gradul de utillizare a acestor fonduri a fost de 99,3%.
Investiţiile cu finanţare de la bugetul de stat, de 131 milioane lei, au vizat reabilitarea, modernizarea şi reparaţiile infrastructurii feroviare publice, gradul de realizare fiind de 90,5%.
• CFR îşi bugetase profit zero pentru anul în curs
CFR estimase profit zero pentru anul în curs, după cum arată bugetul de venituri şi cheltuieli publicat în Monitorul Oficial.
Astfel, valoarea totală a veniturilor şi, respectiv, cheltuielilor CFR era prevăzută la peste 3 miliarde lei.
Pentru investiţii, compania şi-a bugetat 326,898 milioane lei, din care 110 milioane lei din surse proprii şi 216,898 milioane lei - alocaţii de la buget. Cheltuielile cu personalul urmau să se ridice la 865,214 milioane lei.
CFR şi-a bugetat suma de 1,203 miliarde le pentru proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile. Cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă au fost estimate la 55 milioane de lei.
• Datoriile CFR la stat, convertite în acţiuni
Statul a avut o contribuţie majoră la reducerea cheltuielilor CFR, convertind în acţiuni datoriile pe care societatea le avea la buget şi aprobând contractarea unui credit pentru achitarea sumelor restante către furnizorii de electricitate.
În luna aprilie a acestui an, Guvernul şi-a dat acordul pentru începerea procedurii de conversie în acţiuni a datoriilor pe care le are CFR la bugetul de stat. În acest fel, cele 3,99 miliarde lei (peste 900 de milioane de euro) - datoriile înregis-trate la stat de CFR SA la sfârşitul anului trecut -, din care mai mult de 2 miliarde lei reprezintau penalităţi şi majorări pentru neplată sau plata cu întârziere, au fost anulate, prin conversia lor în acţiuni.
Astfel, compania de căi ferate va fi ştearsă de pe lista marilor datornici la stat, unde avea un loc consacrat, apărând, la finalul lunii septembrie 2012, cu datorii la buget de peste 2,5 miliarde lei, din care dobânzile şi penalităţile se ridicau la 1,5 miliarde lei.
Reprezentanţii CFR au precizat, însă, în urmă cu circa două luni, că datoriile companiei la bugetul de stat aveau o valoare, la finalul lui septembrie, de circa 594,74 milioane de lei, în scădere cu 79,5% comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2011.
Sursele citate au precizat că valoarea totală a datoriilor CFR SA era, la acea vreme, 2,38 miliarde lei, în scădere cu 56% faţă de primele nouă luni ale anului 2011.
În luna aprilie, când a fost aprobată Ordonanţa privind conversia în acţiuni a datoriilor CFR, reprezentanţii Guvernului au declarat: "Întregul proces a primit aprobarea Comisiei Europene. (...) Avem acordul Comisiei Europene, care nu consideră conversia în acţiuni ajutor de stat, întrucât nu există concurenţă pe această piaţă. Este o piaţă cu un singur operator important şi atunci problema ajutorului de stat nu se pune".
Aceştia au afirmat că procesul privind conversia în acţiuni a datoriilor istorice ale CFR este condiţionat şi dublat de un Plan de măsuri de redresare economico-financiară.
Datoriile companiei au fost şterse prin derogare de la legislaţia actuală ce reglementează datoria publică.
Proiectul amintit subliniază că, întrucât CFR se află pe lis-ta companiilor monitorizate de Fondul Monetar Internaţional, neadoptarea acestei măsuri în regim de urgenţă ar fi împiedicat îndeplinirea obiectivelor stabilite în acordul cu instituţia financiară internaţională.
Acţiunile emise de CFR, ca urmare a conversiei datoriilor, sunt transferate Ministerului Transporturilor, în calitate de acţionar unic al companiei.
În opinia avocatului Gheorghe Piperea, ştergerea datoriilor CFR este cu siguranţă ajutor de stat.
Domnia sa ne-a explicat, recent, că, prin conversia în acţiuni, această creanţă a statului se va transforma dintr-una certă în una eventuală, care va fi încasată doar în cazul în care CFR va face profit.
"Schimbăm creanţe certe pe hârtii de loterie", ne-a spus Gheorghe Piperea, care nu crede absolut deloc în posibilitatea că aceste acţiuni vor fi cumpărate vreodată.
Domnia sa subliniază că CFR are multe datorii şi la bănci, instituţii care nu vor accepta niciodată astfel de conversii: "De ce n-ar beneficia şi alte companii, ca CNH, Electrica etc. de acelaşi tratament? În acest caz, s-ar şterge într-un an circa 6 miliarde euro din creanţele statului, ceea ce înseamnă de trei-patru ori mai mult faţă de deficitul bugetar pe care Guvernul încearcă să-l ţină sub control".
În cazul CFR, soluţia este insolvenţa, în opinia domniei sale: "Intrarea într-o procedură de reorganizare juridică ar aduce companiei cel puţin trei avantaje: datoriile nu ar mai creşte, creditorii nu ar mai putea cere executarea silită şi nu ar mai fi nevoie de acordul UE pentru îngheţarea datoriilor, întrucât ar exista o hotărâre judecătorească în acest sens. De asemenea, într-un proces de insolvenţă, ar putea ieşi la suprafaţă unele contracte de spălare de bani de sute de milioane de euro, cum ar fi cele de curăţare a vagoanelor sau de deszăpezire. Dacă CFR nu intră în insolvenţă, atunci să falimenteze, pentru că această companie are piaţă, dar necesită un management de criză, care nu poate fi decât un administrator judiciar".
O operaţiune asemănătoare de ştergere a datoriilor a fost aprobată de Guvern prin Ordonanţă de Urgenţă în ultima şedinţă din 2006, înainte de intrarea României în Uniunea Europeană, pentru 34 de societăţi comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeană nu a avizat actul normativ nici până în prezent.
În 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia în acţiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA către Electrica, dar măsura a fost respinsă la acea vreme de Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe motiv că operatorul de transport nu este inclus în lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce înseamnă că acţiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.
Nici pentru perioada imediată Guvernul nu are în vedere privatizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.
• CFR s-a împrumutat la BERD să-şi refinanţeze creditul luat de la MFP
CFR SA şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) au semnat, recent, un acord de împrumut în valoare de 175 de milioane de euro, care va fi utilizat de companie pentru refinanţarea în tranşe a împrumutului-punte acordat de MFP.
Acordul de împrumut a fost contractat în contextul angajamentelor asumate de Guvern, prin Scrisoarea de Intenţie cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) din septembrie 2012, respectiv echilibrarea situaţiei economico-financiare a CFR, prin luarea unor măsuri care vizează achitarea obligaţiilor restante de plată către operatorii economici furnizori de energie, înregistrate în contabilitatea companiei la finalul lunii martie 2012, prin acordarea unui împrumut-punte din Trezorerie, potrivit unui comunicat al societăţii.
• Guvernul a aprobat prelungirea termenului de rambusare a împrumutului punte acordat CFR din privatizări
Guvernul a aprobat prelungirea termenului de rambusare a împrumutului punte acordat CFR Infrastructură din venituri din privatizări, până la 20 decembrie 2012, pentru încadrarea în termenul ce poate asigura rambursarea dintr-un alt împrumut acordat de stat.
• Credit pentru plata datoriilor CFR către furnizorii de electricitate
Preşedintele Traian Băsescu a promulgat, la finalul lui octombrie, Legea pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 25/2012 privind acordarea unui împrumut Companiei Naţionale de Căi Ferate, în scopul achitării obligaţiilor de plată datorate furnizorilor de energie electrică.
OUG nr. 25/2012 prevede că Ministerul Finanţelor Publice acordă Companiei Naţionale de Căi Ferate C.F.R. - S.A. un împrumut în sumă de aproape 770 milioane de lei, pentru plata obligaţiilor restante înregistrate în contabilitatea Companiei la data de 31 martie 2012 faţă de operatorii economici furnizori de energie electrică, în limita sumelor prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
• Electrica renunţă la penalităţile aplicate restanţelor CFR
Guvernul a avizat ca societatea Electrica Furnizare să renunţe la penalităţile aplicate CFR pentru res-tanţele în valoare totală de 317 milioane lei, pe care compania de căi ferate le are către societatea de distribuţie a energiei, a declarat, recent, purtătorul de cuvânt al Executivului, Andrei Zaharescu.
Obligaţiile restante se ridică la 317,327 milioane lei pentru energie electrică şi 223,8 milioane lei - penalităţi, din care 101,066 milioane lei - energie electrică neachitată aflată în sold şi 122,735 milioane lei - debite încasate anterior datei de 31 martie 2012.
Reprezentanţii CFR susţin că, în perioada ianuarie-octombrie 2012, şi cheltuielile societăţii au scăzut, cu 15% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2011, la 2,1 miliarde lei.