Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a declarat, ieri, la finalul şedinţei Comisiilor de apărare din Parlament, că nu poate preciza clar că se vor achiziţiona avioane multirol de tip F-16, afirmând că acest lucru va deveni o certitudine la semnarea contractului. Domnia sa a precizat: "Am prezentat concepţia de dezvoltare a capacităţilor aeriene până în 2030, e o concepţie graduală care vizează pe o perioadă iniţială desfăşurarea unei achiziţii, urmată de o operare în comun atât a MIG-21 Lancer cu avionul care va intra în dotare şi o perioadă finală care sperăm noi, în alte condiţii economice, să ne asigure accesul către un aparat de generaţia a cincea".
El a fost întrebat dacă în acest moment se poate spune clar că se vor achiziţiona avioane tip F-16, având în vedere ultima decizie a CSAT.
"Vom putea spune acest lucru în momentul în care vom semna contractul. Deci, vom demara etapa negocierilor şi abia la sfârşitul acestei etape putem să avem certitudini", a răspuns Dobriţoiu.
Ministrul Apărării a mai fost întrebat dacă negocierile se vor purta cu un singur posibil furnizor. "Într-o primă etapă, da. Dacă vom avea succes, categoric că ne vom opri aici, dacă nu vom avea succes şi dacă piaţa produselor multirol se va îngusta, atunci vom deschide negocieri şi cu alţii, a explicat Dobriţoiu, menţionând că pentru plata aparatelor se va realiza un program multianual de finanţare din bugetul de stat.
De asemenea, el a sugerat faptul că discuţiile se vor purta la nivel guvernamental cu un alt stat al UE.
Dobriţoiu a precizat că achiziţia se va face în baza a două directive europene, una dintre acestea urmând să fie transpusă în legislaţia naţională prin ordonanţă de urgenţă.
"În cele două directive, în special în cea de-a doua se specifică cu claritate faptul că pentru transferul de produse în serviciu între guvernele UE nu se pune problema organizării de licitaţii", a susţinut Dobriţoiu, confirmând faptul că va fi vorba de o încredinţare directă.
"Dacă nu vom reuşi să achiziţionăm multirol, atunci părerea mea este că România va avea o problemă de securitate naţională, gândindu-mă la faptul că noi la momentul aderării la NATO ne-am asumat nişte obligaţiuni pe care nu le mai putem îndeplini şi asta înseamnă ca un alt stat aliat să vină să ne păzească spaţiul aerian, să facă misiunile de poliţie aeriană", a mai declarat ministrul.
El a menţionat că pentru achiziţia celor 12 avioane multirol este avută în vedere plata a circa 600 de milioane de dolari, în condiţiile în care un avion ar costa 10 milioane de dolari. Diferenţa de la costul avioanelor, până la suma totală, constă în costurile de mentenanţă şi asistenţă, precum şi pregătirea personalului de specialitate.
Dobriţoiu a mai susţinut că pentru pregătirea unui pilot care să piloteze un avion de generaţia a patra cheltuielile se ridică la 1-1,5 milioane de dolari.
Ministrul Apărării a adăugat că durata de exploatare a avioanelor multirol care ar urma să fie achiziţionate este de 20 de ani, cu 200 de ore de zbor pentru fiecare aparat într-un an de zile.
Dobriţoiu a mai spus că preţul unui avion nou se ridică la 60-70 milioane de dolari.
• Fota: "Achiziţionarea avioanelor multirol nu e o soluţie perfectă, dar e una bună, care va funcţiona"
Consilierul prezidenţial Iulian Fota, şef al Departamentului Securitate Naţională, consideră că achiziţionarea avioanelor multirol de tipul F 16 nu este o soluţie perfectă, dar este o soluţie bună, una care va funcţiona.
Iulian Fota a declarat, ieri, la Cluj-Napoca, la Universitatea "Babeş-Bolyai" (UBB), că prin decizia Guvernului şi a CSAT, de achiziţie a avioanelor, se vor oferi României şi românilor securitatea naţională de care au nevoie, iar Armatei Române instrumente moderne pentru îndeplinirea misiunilor.
Iulian Fota a precizat: "Decizia privind achiziţionarea avioanelor multirol este una dublă, şi a Guvernului, şi a CSAT. Nevoia Armatei Române era binecunoscută, faptul că avem nişte obligaţii ca ţară membră a NATO este un lucru cunoscut. Avioanele noastre sunt vechi, au resursa de zbor pe cale de a se epuiza şi, ca atare, trebuia o soluţie şi o soluţie cât mai rapidă. Nu este o soluţie perfectă, cred că toţi ne-am fi dorit să putem oferi Armatei Române avioane noi, dar este o soluţie bună, una care va funcţiona şi care va oferi Armatei ceea ce îi trebuie, instrumente moderne pentru îndeplinirea misiunilor. Pe de altă parte, vom oferi României şi românilor securitatea naţională de care au nevoie. Este o soluţie care ţine un echilibru între nevoi şi resurse".
El a precizat că România nu se află într-o perioadă liniştită a sistemului internaţional, fiind înregistrate evoluţii destul de îngrijorătoare în jurul ţării şi Europei.
"România trebuie să dispună de o capacitate măcar minimă sau optimă de a-şi proteja interesele naţionale şi teritoriul şi de a-şi îndeplini obligaţiile internaţionale, în special în calitate de membru al NATO şi UE", a spus consilierul prezidenţial. Fota a afirmat că decizia de cumpărare a avioanelor americane de tip F 16 este în concordanţă cu toate recomandările şi obligaţiile pe care România le are pe linia UE.
"Poate unele state europene ar fi avut anumite preferinţe, poate unii responsabili ar fi avut alte puncte de vedere, dar România a luat această decizie într-un mod foarte legitim, prin cele două instituţii, Guvernul şi CSAT. Decizia este în concordanţă cu toate recomandările şi obligaţiile pe care noi le avem pe linia UE. Este o decizie pe care am luat-o evaluând toate implicaţiile şi punând pe masă toate argumentele. Pentru acest moment, în concordanţă cu resursele financiare, plecând de la nevoile de apărare şi de securitate naţională pe care le avem, este cea mai bună decizie", a explicat Fota.
Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a aprobat, săptămâna trecută, proiectul de "realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană" în cadrul programului "Avion multirol al Forţelor Aeriene". Ministrul Apărării Naţionale, Corneliu Dobriţoiu, a spus atunci, citat de Mediafax, că s-au identificat resurse în buget pentru achiziţia a 12 avioane second-hand F 16, România începând să plătească din 2013 şi va beneficia de aceste avioane din 2016. Dobriţoiu a precizat că raţiunea pentru care România începe plata din 2013 şi va folosi avioanele abia în 2016 constă în faptul că efortul bugetar este mai mic, suma totală de achitat fiind plătită în tranşe anuale, timp de 5 ani. "Efortul se situează undeva în jur la 100 de milioane de euro pe an. Aceasta nu înseamnă că avioanele costă 600 de milioane de dolari (...) Costul unui avion este de 10 milioane de dolari maxim", a spus Dobriţoiu. El a precizat că, în condiţiile în care cele 12 avioane costă 120 de milioane de dolari, restul plăţii (până la 600 de milioane de dolari - n.r.) constă în suport logistic.
Ministrul Apărării a spus că în contravaloarea suportului logistic nu intră şi modernizarea pistelor, care se va face printr-un efort bugetar suplimentar, în valoare de 55 de milioane de lei.