Evenimentele din Japonia vor influenţa piaţa de electronice şi IT

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Companii #IT / 28 martie 2011

"Pe o piaţă matură, la fiecare una-două luni, o familie îşi achiziţionează un produs electronic sau de IT nou. La noi nu se întâmplă încă acest lucru, este o piaţă subdezvoltată", susţine Adrian Olteanu.

"Pe o piaţă matură, la fiecare una-două luni, o familie îşi achiziţionează un produs electronic sau de IT nou. La noi nu se întâmplă încă acest lucru, este o piaţă subdezvoltată", susţine Adrian Olteanu.

Interviu cu Adrian Olteanu, CEO "Flanco"

Reporter: Cum au evoluat, în ultimul timp, segmentele de piaţă pe care "Flanco" activează?

Adrian Olteanu: Pieţele pe care noi suntem prezenţi s-au stabilizat, în sensul că nu a mai fost o scădere atât de mare ca în 2009, când a avut loc o corecţie exagerată a industriilor pe care activăm. În 2010 a fost o scădere mai mică, de doar 5-10%. Ianuarie 2011 a început promiţător, februarie a fost puţin ezitant, dar acum avem semne de revenire.

Reporter: Înseamnă că vor fi înregistrate creşteri în domeniu?

Adrian Olteanu: Este dificil de estimat cum va funcţiona toată piaţa în acest an. Spre exemplu, evenimentele neprevăzute din Japonia vor afecta puţin pieţele pe care jucăm, pentru că prin Japonia trec multe dintre componentele produselor electrice şi electronice. Dacă fabricile din Japonia sunt închise câteva săptămâni, este posibil să se resimtă în piaţă. De asemenea, măsurile adoptate de Guvern pot influenţa mersul pieţei, în ansamblul ei.

Reporter: Cum reacţionează clienţii la evoluţia permanentă a pieţei, referindu-ne atât la noutăţile din domeniul electric şi electrocasnic, cât şi la noile produse din domeniul IT?

Adrian Olteanu: Pe piaţa electrocasnicelor mari - frigider, maşină de spălat, aragaz - se cumpără mai mult produse de înlocuire, nu pentru utilizarea lor într-o locuinţă nouă. Electrocasnicele mici - cuptor cu microunde, fier de călcat - sunt cumpărate, de asemenea, într-o mare măsură, pentru înlocuire, dar sunt şi achiziţii pentru echipamentul nou al locuinţei, iar electrocasnicele mici pentru confort personal sau de echipare a bucătăriei - aparat de gătire cu aburi, aparat pentru purificarea aerului din cameră - sunt, în mare parte, solicitate pentru prima utilizare, reprezentând un segment nou de piaţă.

Dacă ne referim la segmentul IT şi electronice, în fiecare casă există un televizor, un radio, dar nu în fiecare casă există un televizor LCD. Casetofonul a fost înlocuit cu dvd-player, iar acum sunt la mare căutare playerele mp3 sau mp4.

Reporter: Ţinând cont de perioada pe care o traversăm, există cerere pentru ceea ce apare nou pe piaţă?

Adrian Olteanu: Consumatorul îşi doreşte toate aceste produse, necesitatea există, disponibilitatea financiară pentru satisfacerea acestei nevoi nu există. Pe o piaţă matură, la fiecare una-două luni, o familie îşi achiziţionează un produs electronic sau de IT nou. La noi nu se întâmplă încă acest lucru, este o piaţă subdezvoltată.

Reporter: Ce cotă deţineţi din piaţa retailerilor de profil?

Adrian Olteanu: Avem o cotă de piaţă de 10%. Împreună cu ceilalţi doi retaileri specializaţi - "Altex" şi "Domo" - ocupăm 40% din piaţă. Nu există un al doilea nivel de distribuitori - de mijloc - urmează direct supermarketurile şi hypermarketurile, care au circa 30%. Mai există segmentul de vânzări on-line, care este din ce în ce mai prezent, cu aproape 20% din totalul pieţei, micii distribuitări împărţindu-şi restul de 10%.

Reporter: "Flanco" vinde şi on-line?

Adrian Olteanu: Da. Şi "Flanco" face vânzări on-line, însă doar în proporţie de 5%.

Reporter: Aveţi în vedere să realizaţi vreo achiziţie sau fuziune?

Adrian Olteanu: În acest moment piaţa este destul de bine aşezată şi sunt jucători mari în domeniu, astfel că o achiziţie sau o fuziune nu este exclusă, dar este foarte puţin probabilă, în perioada imediat următoare. Cei trei jucători mari s-au distanţat foarte mult de ceilalţi, după cum spuneam, nu mai sunt jucători de talie medie sau mică, sunt foarte mulţi independenţi.

Reporter: Ar mai fi loc de unul în plus?

Adrian Olteanu: Ar mai fi loc de unul în minus... Este o piaţă destul de mică, iar oferta este foarte mare şi destul de variată.

Reporter: "Flanco" este o societate care a ieşit învingătoare din procedura de insolvenţă. Cum arată compania în urma restructurării?

Adrian Olteanu: Procedura de insolvenţă am început-o în decembrie 2009 şi am finalizat-o anul trecut. Procesul de restructurare l-am demarat, însă, din 2008, când business-ul începuse să fie afectat. Am cerut insolvenţa pentru că nivelul datoriilor era prea mare. Aveam circa 60 milioane de euro datorii la acea vreme, pe care nu le mai pu­team achita. Au fost duse spre zero o mare parte dintre ele. Dacă nu luam hotărârea de intrare în insolvenţă, afacerea s-ar fi blocat. Structura companiei nu s-a schimbat foarte mult. Nu am închis magazine în cadrul procesului de restructurare. Avem un proces continuu de reaşezare a reţelei de magazine. De anul trecut până acum am închis două, dar am deschis cinci. Referindu-ne la angajaţi, nici aici nu au fost schimbări radicale. Acum avem circa 620 de angajaţi, la sfârşitul lui 2009 aveam aproximativ 700. Numărul acestora nu a scăzut mult pe parcursul procedurii de insolvenţă, a scăzut, însă, mult din 2008 până în 2009. Desigur, ne-am menţinut şi partenerii, după reorganizare.

Reporter: În legătură cu procesul de reaşezare a reţelei de magazine. Câte puncte de vânzare veţi mai deschide în acest an?

Adrian Olteanu: În prezent avem 70 de magazine, iar până la finalul anului vom mai deschide zece. Am inaugurat recent unul la Turnu Severin, luna viitoare deschidem alte trei puncte, la Buzău, Suceava şi Bucureşti, de asemenea, facem şi relocări de magazine, plus altele unde încă nu am semnat contractele şi pe care nu le pot menţiona. În Capitală avem deja opt puncte.

Reporter: Care este investiţia pentru deschiderea unui astfel de magazin?

Adrian Olteanu: Investiţia pentru amenajarea unui magazin este de circa 200 de euro pe metrul pătrat, fără stocul de marfă.

Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat anul trecut?

Adrian Olteanu: Estimăm o cifră de afaceri anualizată, asta însemnând ultimele şase luni ale lui 2010 - după ce am ieşit din insolvenţă - şi primele şase luni din acest an, la circa 80 de milioane de euro. În 2009, am realizat 75 milioane euro.

Reporter: Cum aţi început acest an?

Adrian Olteanu: În ianuarie şi februarie am vândut dublu faţă de perioada similară a anului trecut, dar primele două luni din 2010 nu sunt atât de relevante. Important este că, în primul an după insolvenţă, vânzările nu au scăzut, cifra de afaceri s-a stabilizat, în schimb am redus foarte mult costurile, motiv pentru care ne situăm pe un trend pozitiv şi în ceea ce priveşte profitul operaţional, pentru că nu mai avem pierderi operaţionale.

Reporter: La ce vânzări vă aşteptaţi în acest an?

Adrian Olteanu: În 2011 ne aşteptăm la vânzări de circa 100-110 milioane de euro.

Reporter: Ce pondere din vânzări are fiecare dintre segmentele de piaţă pe care sunteţi prezenţi?

Adrian Olteanu: IT-ul, electronicele şi electrocasnicele au o pondere destul de bine echilibrată, atât în piaţă, cât şi în vânzările noastre, aceasta fiind de 32%-37%.

Reporter: Care sunt cele mai profitabile perioade din an, în aceste domenii?

Adrian Olteanu: Cele mai profitabile perioade sunt decembrie, datorită Sărbătorilor de Iarnă, august, când vin în concedii românii plecaţi să lucreze în străinătate şi când unii dintre români îşi reamenajează casa şi perioada Sărbătorilor Pascale. În august, regiunea Moldova are o creştere destul de frumoasă. În perioada de vară se vând destul de bine electrocasnicele.

Reporter: Dacă aţi avea posibilitatea, ce anume aţi schimba la pieţele pe care funcţionaţi?

Adrian Olteanu: Cadrul legislativ nu-l putem schimba, însă piaţa o putem influenţa. Pe de o parte, legis­laţia ar putea fi mai bună, sunt elemente de birocraţie excesivă. Pe de altă parte, creditarea populaţiei ar stimula consumul. Pentru educarea consumatorului cel mai mult avem de lucru noi, retailerii. Trebuie să-l informăm pe consumator şi să-i oferim motive să cumpere astăzi. Avem un rol activ în a-i prezenta în mod atractiv şi corect un produs. De aceea, "Flanco" are servicii foarte bine împachetate. Dacă acum 20 de ani se vindeau cutii, acum se vând servicii. Adică, pe lângă produsul în sine, îi oferim o garanţie, produse complementare, servicii de livrare, de instalare, servicii financiare etc. Preţul nu mai este definitoriu, este important, dar nu mai este singurul criteriu în funcţie de care consumatorul îşi alege un produs.

Reporter: Mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. "Pe o piaţă matură, la fiecare una-două luni, o familie îşi achiziţionează un produs electronic sau de IT nou"

    O afirmatie cel putin idioata...ca si ultimele 3 propozitii. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb