Reprezentanţii firmelor colectoare de fier vechi care achiziţionează componente din reţeaua de cale ferată sau nu anunţă autorităţile când primesc astfel de oferte de achiziţie ar trebui să răspundă penal, potrivit unei propuneri făcute de Relu Fenechiu, Ministrul Transporturilor.
"Propun să răspundă penal, dacă nu anunţă imediat autorităţile în momentul în care cineva vine cu o componentă de cale ferată. Dacă cel de-acolo îi spune unui hoţ < nu îl primesc pe-ăsta, du-te acasă cu el >, asta înseamnă tăinuire şi trebuie să răspundă", a precizat Fenechiu.
Oficialul a adăugat că în şedinţa de guvern din această săptămână au avut loc discuţii referitoare la un set de măsuri pentru limitarea furturilor din infrastructura feroviară care generează întârzierea trenurilor.
Premierul Victor Ponta a declarat miercuri că Executivul va dubla limitele minime şi maxime ale pedepselor prevăzute în Codul Penal pentru furturile de material rulant CFR.
El a precizat că Ministerul Transporturilor se va consulta pe această temă cu Ministerele de Interne şi Justiţie, decizia urmând să fie luată de Guvern, săptămâna viitoare, eventual prin ordonanţă de urgenţă.
Un document oficial relevă că CFR nu mai are rezerve de componente feroviare pentru înlocuirea celor furate.
"În cazul deranjamentelor provocate de furturi, deoarece instalaţiile nu mai dau indicaţii în legătură cu starea de liber sau ocupat a liniilor, circulaţia între staţii se face prin înţelegere telefonică - cale liberă, fiind necesare măsuri suplimentare de verificare pe teren a liniilor şi macazelor, fapt ce conduce la mărirea duratei de parcurs a trenurilor, la aşteptarea eliberării liniilor din staţii şi a liniei curente", precizează documentul, citat de Mediafax.
Furturile din ultima vreme afectează 10 din cele 27 de distanţe de circulaţie ale secţiei Bucureşti - Constanţa.
Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, a spus, săptămâna trecută, că Uniunea Europeană ne poate cere să restituim banii pe care ni i-a dat pentru lucrările de modernizare a liniei ferate Bucureşti-Constanţa.
Domnia sa a menţionat: "Se fură capete de linii, tampoane, osii, motorină, se fură tot ce se poate fura. Sunt şi angajaţi ai CFR care fură. Obligaţia statului român pe care şi-a asumat-o în contractul încheiat cu autorităţile europene este să asigure parametrii optimi ai noii linii de cale ferată timp de cinci ani. Vor fi făcute controale şi UE va descoperi că nu ne-am îndeplinit această obligaţie asumată".
Statul român a contractat din fondurile europene o sumă de 1 miliard de euro pentru modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa.
Ministerul Transporturilor a semnat, vineri, cu CFR SA un nou contract de finanţare, în valoare de 4,98 miliarde lei (1,1 miliarde euro), pentru reabilitarea tronsonului de cale ferată Sighişoara-Coşlariu (Alba), cu o lungime de 89,5 kilometri. Lucrările vor fi cofinanţate de Uniunea Europeană cu 740 milioane euro, valoarea totală fiind de 1,1 miliarde euro.
Ministrul de resort a precizat că acesta este cel mai mare contract de finanţare semnat prin Programul Operaţional Sectorial de Transport (POST).
Ministrul a mai spus că lucrările de modernizare au început în martie-aprilie 2012 şi se vor încheia în iunie 2015.
Tronsonul face parte din linia de cale ferată Braşov-Simeria, parte a Coridorului IV paneuropean. După finalizarea lucrărilor, trenurile de călători ar trebui să atingă o viteză maximă de 160 de kilometri pe oră, iar cele de marfă de până la 120 de kilometri pe oră.
Proiectul include atât lucrările de modernizare a liniei de cale ferată, cât şi lucrări la instalaţiile de semnalizare şi la sistemele de comunicaţii şi control şi servicii de consultanţă.
Potrivit oficialului MT, societatea CFR SA, care administrează infrastructura feroviară, are semnate prin POST 18 contracte, în valoare 11,5 miliarde lei.