Creşterea accizelor la carburanţi înseamnă o gaură neagră pentru industria transporturilor terestre de mărfuri şi călători, susţine Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), precizând că, dacă Executivul îşi va menţine poziţia, atunci vor exista în următoarele zile blocaje reale în alimentările cu carburanţi pe fondul alimentărilor în creştere în vederea acumulării unor stocuri la preţuri actuale.
Într-un comunicat de presă trimis Redacţiei, reprezentanţii FORT afirmă: "Guvernul României rămâne imun la solicitările patronatelor din transporturi şi refuză să dialogheze cu aceştia în contextul creşterii accizelor la carburanţi.
Cu toate că în plenul Consiliului Economic şi Social, patronatele, societatea civilă şi sindicatele s-au opus în unanimitate proiectului de modificare a codului fiscal, din declaraţiile publice referitoare la asumarea din partea guvernului a creşterii accizelor, se conturează o nouă etapă neagră pentru transporturile româneşti.
În nenumărate rânduri Federaţia Operatorilor Români de Transport a atras atenţia asupra faptului că orice eurocent diferenţa în costul operaţional, influenţează direct competitivitatea companiilor româneşti din transporturile terestre mutând totodată consumul de carburant în afară României, bugetul de stat pierzând astfel din două cauze sume importante. Consumatorii «captivi», ce nu pot alimenta decât în ţară, sunt în imposibilitatea de a transferă aceste creşteri (circa 1000 euro/10 tone carburant) în tarifele prestate. Practic pentru un camion, o singură alimentare reprezintă un efort financiar suplimentar de 450 ron".
În contrast total cu această situaţie, susţin reprezentanţii FORT, Spania, ţară membră a UE, oferă transportatorilor ce alimentează pe teritoriul acesteia posibilitatea de a redobândi un procent semnificativ din acciza încasată de stat printr-o schemă simplă şi eficientă care reglează competitivitatea şi concurenţa loială eliminând evaziunea fiscală sau afacerile ilicite cu carburanţi.
În comunicat se mai arată: "Pe acest model, FORT a propus în ultimii ani returnarea unei părţi din acciza către transportatori, aceştia având obligaţia, pentru a încasa banii de la stat, să declare numărul de km efectuaţi şi documentele ce atestă alimentările en-gros sau în reţele.
FORT mizează pe dialog chiar şi înainte de publicarea în MO a modificărilor aduse accizei şi solicită în mod public Primului Ministru o întrevedere pe această tema.
Fenomenul activităţilor ilicite din transporturi este în evoluţie şi afectează grav atât bugetul de stat cât şi afacerile legale. Soluţii există la îndemână instituţiilor statului, iar FORT este gata să le prezinte actualului Prim Ministru, înţelegând situaţia bugetară delicată în care se află ţară noastră".
Reprezentanţii FORT mai spun că, în lipsa dialogului constructiv, sunt oricând gata să reînceapă acţiunile de protest în toată ţară după modelul celor organizate în 2016 din cauza tarifelor RCA.
"În cazul menţinerii poziţiei guvernului, cel mai probabil în următoarele zile vom asista la blocaje reale în alimentările cu carburanţi pe fondul alimentărilor în mare creştere în vederea acumulării unor stocuri la preţuri actuale", se subliniază în comunicat.