• AFEER: "Furnizorii nu sunt hoţi"
Asociaţia Furnizorilor de Energie (AFEER) a respins, marţi, acuzaţiile apărute în spaţiul public prin care furnizorii sunt acuzaţi de practici incorecte. "Furnizorii nu sunt hoţi", arată AFEER într-un comunicat de presă. Laurenţiu Urluescu, preşedintele AFEER, a subliniat: "Cu toate că motivele care au condus la creşterea preţurilor în piaţa energetică nu au nicio legătură cu activitatea furnizorilor, constatăm că furnizorii sunt catalogaţi ca fiind singurii vinovaţi pentru facturile mari ale românilor. Nu suntem de acord şi contrazicem ferm afirmaţiile vehiculate în spaţiul public. Furnizorii de energie nu reprezintă cauza pentru creşterile din piaţă ale preţurilor energiei. Furnizorii de energie sunt la fel de puternic afectaţi de aceste creşteri de preţuri precum consumatorii finali. Dovada în acest sens o reprezintă numărul mare de insolvenţe şi problemele de cash flow pe care le au aceştia". Potrivit şefului AFEER, care consideră că "blamarea tuturor furnizorilor reprezintă un lucru contraproductiv", preţurile din energie (electrică, termică, gaze naturale, carburanţi) au explodat în toată lumea, în mod special în Europa, cauzele fiind multiple: creşterea cererii, scăderea ofertei, majorarea fără precedent a preţurilor certificatelor de carbon şi diversele dispute geopolitice.
AFEER mai arată că OUG 118/2021 privind plafonarea şi compensarea a fost publicată în Monitorul Oficial pe 4 octombrie 2021, iar Legea 259/2021, care aprobă, cu multe modificări, OUG 118, a fost publicată în MO pe 29 octombrie 2021, în condiţiile în care legea începea să-şi producă efectele în două zile (din 1 noiembrie 2021): "În aceste condiţii, a fost foarte dificil pentru furnizori să-şi adapteze softurile şi să pună în practică, începând cu luna noiembrie, o legislaţie ce a fost definitivată abia pe 18 decembrie. Cu toate acestea, mulţi furnizori au depus eforturi uriaşe pentru a implementa noile prevederi în programele informatice de emitere a facturilor. Unii furnizori au anticipat şi au anunţat public că vor exista întârzieri în emiterea facturilor sau aplicarea schemei de plafonare/compensare, cauzate tocmai de întârzierile şi neclarităţile din legislaţie".
• ACUE: Soluţia propusă de Guvern pentru facturile la energie este adecvată
Soluţia propusă de Guvern este adecvată şi răspunde provocărilor impuse de evoluţia costurilor cu energia, în sezonul rece, se arată într-un comunicat transmis ieri de către Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din România (ACUE). În comunicat se arată că, în contextul creşterii semnificative a preţurilor pe piaţa angro de energie, companiile membre ale Federaţiei ACUE au declarat încă de anul trecut că sprijină decizia statului de a ajuta populaţia şi industria prin măsuri de compensare şi plafonare pentru facturile la energie.
"Tot ce ne dorim este un cadru de reglementare clar, în timp util, care să permită o implementare rapidă şi unitară. De asemenea, am solicitat ca măsurile avute în vedere să fie echitabile pentru toţi actorii implicaţi în piaţa de energie şi să nu conducă la acumularea unor costuri suplimentare pentru furnizorii care finanţează în avans schema de sprijin", a afirmat Dana Dărăban, director executiv ACUE.
Companiile de furnizare a energiei electrice şi gazelor naturale (membre în Federaţia ACUE) aplică prevederile Legii 259/2021 privind compensarea şi plafonarea şi emit facturi care cuprind calculul compensării şi/sau al plafonării de la caz la caz, conform prevederilor legale, se mai arată în comunicat.
Toate companiile membre în Federaţia ACUE se vor conforma măsurilor dispuse de autorităţi pentru eventualele situaţii nedorite care au intervenit în implementarea mecanismului de plafonare şi compensare.
"Legile şi regulamentele aplicabile sectorului nostru sunt vitale pentru activitatea noastră. Ne asumăm responsabilitatea situaţiilor care ţin de noi. Regretăm eventualele întârzieri în aplicarea mecanismului de plafonare şi compensare în vigoare, însă avem nevoie de un cadru clar cu termen de implementare rezonabil pentru a evita orice erori care pot apărea din cauze materiale, tehnice sau din cauza timpului necesar pentru adaptarea sistemelor de facturare", a continuat Dărăban.
Eventualele întârzieri în facturare au fost anticipate şi anunţate transparent de furnizori atât partenerilor de dialog instituţional, cât şi clienţilor, conform sursei citate, care a adăugat: "Ne dorim un dialog real cu autorităţile naţionale. Consultarea şi implicarea părţilor interesate reprezintă garanţia unor decizii bazate pe date concrete care să ofere soluţii reale pentru provocările din piaţa de energie".
Într-un moment de criză severă, accentuarea riscurilor prin reglementări ad-hoc, fără evaluări şi consultări reale - poate avea un efect imediat asupra capacităţii companiilor de a mai asigura în condiţii optime aprovizionarea cu energie pentru consumatorul final, subliniază reprezentanţii ACUE.
Mai mult, pe termen mediu şi lung, deteriorarea situaţiei financiare a furnizorilor şi distribuitorilor de energie se va reflecta în blocarea investiţiilor, mai spun aceştia.
• ENEL: "Toţi clienţii persoane fizice au primit o singură factură, corectă"
Reprezentanţii Enel Energie şi Enel Energie Muntenia ne-au transmis, în legătură cu amenda cumulată de 400.000 de lei aplicată de ANRE, că toţi consumatorii persoane fizice "au primit câte o singură factură, corectă, pentru intervalul de consum menţionat, termenul de plată fiind cel agreat în contract, fără nicio altă modificare". Potrivit acestora, amenzile au fost aplicate pentru trimiterea cu întârziere a facturilor la clienţii de gaze naturale, asta în condiţiile în care au fost necesare schimbări mai extinse la sistemele informatice ale companiei. Totodată, compania încă nu a primit de la stat banii pentru compensările aplicate în facturi.
"Clienţii Enel Energie şi Enel Energie Muntenia beneficiază, în perioada 1 noiembrie 2021 - 31 martie 2022, de compensaţii şi de plafonarea preţurilor atât la gazele naturale, cât şi la energia electrică, în conformitate cu noile reglementări. Facturile aferente consumului de gaze naturale pentru luna noiembrie 2021 au fost emise pentru clienţii persoane fizice, având corect implementată schema de compensare şi pe cea de plafonare a preţurilor aşa cum a fost stabilită prin legislaţia specifică. În mod similar se procedează pentru persoane juridice care au solicitat beneficiile aferente plafonării şi exceptărilor. A fost un efort operational fără precedent din partea Enel Energie şi Enel Energie Muntenia, generat de nevoia de modificare în regim de urgenţă a sistemelor informatice pentru implementarea schemei reglementate prin acte legislative succesive, ultimele fiind publicate în Monitorul Oficial din data de 18 decembrie 2021. Aşadar, clienţii persoane fizice au primit o singură factură, corectă, pentru intervalul de consum menţionat, termenul de plată fiind cel agreat în contract, fără nicio altă modificare", arată reprezentanţii Enel Energie şi Enel Energie Muntenia.
• Volker Raffel, CEO E.ON România: "E.ON nu mai găseşte nicăieri să cumpere energie la un preţ rezonabil"
Volker Raffel, directorul general al E.ON România, a precizat, citat de Agerpres, că "E.ON nu mai găseşte nicăieri să cumpere energie la un preţ rezonabil" şi a calificat drept o "nebunie" preţul la care producătorii îşi vând în prezent energia". Acesta a mai dat de înţeles că susţine plafonarea preţurilor la producător: "Ce alte măsuri pot fi luate: să fie distribuiţi bani din bugetul de stat sau să facem cum au făcut francezii; aceştia au spus: acele centrale ale căror costuri de producţie nu au crescut trebuie să dea energie la preţuri mai mici, nu la preţul pieţei. Aceasta ar putea fi, de asemenea, o soluţie".