Reporter: Anul trecut, conducerea Gefco anunţa că România este rampa de dezvoltare a afacerilor companiei în Rusia şi Orientul Mijlociu. Vă menţineţi strategia în contextul situaţiei din Ucraina?
Tolga Oran: România are o poziţie geografică foarte bună. Este aproape de Rusia, Turcia şi Orientul Mijlociu, zone în care noi vrem să ne extindem activitatea. România are forţă de muncă mai ieftină decât alte ţări din regiune şi mai bine pregătită. Noi, în continuare, vrem să ne extindem în est şi nu renunţăm la aceste planuri. Din punct de vedere operaţional nu avem probleme. Sigur că situaţia din Ucraina afectează mediul investiţional. Clienţii Gefco nu mai investesc în Ucraina. Nu ştim cât va mai dura conflictul, dar noi continuăm să tranzităm Ucraina cu marfă care trebuie să ajungă în Rusia, cu 40-50 de camioane pe săptămână. Deocamdată graniţele nu s-au închis.
Reporter: Acţionarul majoritar al Gefco este compania rusă RZD. Uniunea Europeană vrea să impună sancţiuni companiilor ruseşti. Cum vă afectează acest aspect planurile?
Tolga Oran: Deocamdată, planurile noastre sunt neschimbate. Ne dezvoltăm în continuare în Rusia şi Orientul Mijlociu. Avem acţionar majoritar rus şi, din punctul meu personal de vedere, este un avantaj pentru că dezvoltarea vine din est. Companiile europene vor să se dezvolte în afara spaţiului UE, în ţări în care creşterea economică este mult mai mare. Noi le asigurăm logistica.
Studiem diverse proiecte în Rusia şi ţările din spaţiul ex-sovietic. GEFCO România a început dezvoltarea în Rusia din 2008. Dacă la început foloseam transportatori ucraineni şi moldoveni, acum folosim români. Din păcate, schimburile comerciale dintre România şi Rusia nu sunt foarte dezvoltate, precum cele ale altor ţări din regiune. Transportul de mărfuri este mai dezvoltat între Rusia şi alte ţări.
Nu ştiu cum se va termina situaţia cu Ucraina, dar Rusia şi UE au strânse relaţii comerciale. Sunt două pieţe mari care au nevoie unele de altele, iar companiile europene au afaceri serioase în Rusia. Sigur că afacerile au de suferit din cauza situaţiei cu Ucraina, dar nu estimez că situaţia se va agrava. Rusia este foarte orientată către afaceri şi are companii mari, serioase în Europa. Noi ne continuăm afacerile şi strategia de extindere.
Reporter: În noiembrie, aţi fost numit director comercial al Gefco pentru 14 ţări din regiune (Germania, Austria, Polonia, Slovacia, Cehia, Slovenia, Croaţia, Ungaria, România, Bulgaria, Turcia, Emiratele Arabe Unite, Dubai, Irak). Ce planuri de dezvoltare are GEFCO în România şi în aceste ţări?
Tolga Oran: GEFCO România a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 47,647 milioane euro, în creştere cu peste 12% faţă de 2012. Dezvoltarea este vizibilă şi în creşterea cifrei de afaceri realizate cu clienţii out-of-group (care nu provin din reţeaua GEFCO), cu aproximativ 15% faţă de 2012. Vrem să ne menţinem acest ritm de creştere şi în acest an.
2013 a fost un an al dezvoltării, cu noi locaţii, noi clienţi, noi sectoare în care ne-am dezvoltat expertiza, cum ar fi agricultura, dar şi noi investiţii. Principala investiţie în 2013 la nivel de grup a fost în infrastructura IT, care este o componentă esenţială pentru un integrator logistic.
Cele mai importante creşteri le-am avut în activitatea de transport rutier şi depozitare. Anul trecut, GEFCO România a operat peste 23.000 de camioane, a transportat 130.000 de vehicule finite şi a desfăşurat servicii logistice în două unităţi, cu suprafeţe totale de 6.000 mp.
Pentru acest an, ne-am propus, pe lângă dezvoltarea de produse noi integrate, să folosim mult mai mult Portul Constanţa. În acest moment, nu vă pot da mai multe detalii despre proiect, dar convingem clienţii şi furnizorii să utilizăm portul mai intens.
Obiectivele grupului GEFCO sunt dezvoltarea activităţilor de transport maritim, diversificarea serviciilor logistice pe mai multe activităţi în afară de automobile şi creşterea volumelor şi partenerilor. Vrem să oferim soluţii integratoare logistice multi-compound pentru distribuirea maşinilor finite. Mai vrem să impulsionăm activităţile logistice. Anul trecut am deschis un nou depozit la Arad. Vom lansa, astfel, şi un nou produs integrat până în vară, în care să oferim clienţilor noştri inclusiv servicii vamale şi o utilizare optimă a reţelei noastre de parteneri şi de distribuţie din întreaga Europă.
În afară de industria de automobile, mai lucrăm cu jucători mari precum Electrolux, Artic şi DeLonghi, dar şi cu Pioneer. Transportăm pe relaţia cu Rusia şi utilaje petroliere.
Reporter: Va face GEFCO noi achiziţii în România sau în ţările din regiune?
Tolga Oran: Este un mod de a creşte. Nu excludem această posibilitate la care am apelat în trecut. Anul trecut, GEFCO a deschis filiale în cinci noi ţări din care trei în regiunea de care mă ocup - Croaţia, Dubai şi Irak. Pentru următorii doi ani, am în plan să deschid încă şase ţări din această regiune. Aşa că ne uităm cu atenţie la oportunităţi.
România este locomotiva GEFCO pentru dezvoltarea în această regiune.
Reporter: Cum aţi reuşit să creşteţi afacerile pe timp de criză?
Tolga Oran: Pentru noi criza s-a încheiat. În 2009 am avut o descreştere a afacerilor, dar apoi ne-am optimizat activităţile, am venit cu produse noi, costuri competitive şi am avut o structură flexibilă.
Suntem deschişi către piaţă acum. Nu mai depindem de un singur client PSA Peugeot Citroen, care deţine acum 25% din afacerile GEFCO. România este o piaţă matură acum, cu acest ritm de creştere al afacerilor noastre. Sperăm să avem rezultate bune în continuare. Clienţii vor calitate ridicată a serviciilor la preţuri competitive şi noi le oferim acest lucru pentru că suntem flexibili. Ne-am ajutat clienţii pe timp de criză, am optimizat operaţiunile şi, în prezent, pe mulţi îi consiliem să îşi deschidă activităţi în afara spaţiului UE, unde creşterea economică este lentă, către Rusia şi Orientul Mijlociu. Sunt mulţi care ne cer consultanţă în acest sens şi ne urmează sfatul.
Reporter: Cum a fost afectat sectorul logistic de acciza suplimentară pentru carburanţi introdusă de la 1 aprilie?
Tolga Oran: Clienţii nu sunt fericiţi cu aceste creşteri. Transportatorii mici au probleme, dar cei mari rezistă la asemenea evenimente. Acest tip de evenimente pot duce la scăderea competitivităţii transportatorilor români comparativ cu alte ţări care operează pe rute intereuropene.
Preferăm şi suntem pregătiţi să colaborăm îndeaproape cu autorităţile române. Piaţa transportului rutier, maritim, feroviar şi aerian are nevoie de planuri atât pe termen scurt şi mediu, cât şi pe termen lung, care pot fi acoperite prin intermediul unui master plan. Acest lucru va ajuta jucătorii să aibă o structură corespunzătoare şi să evite situaţiile imprevizibile.
Reporter: Vă mulţumesc!
Grupul Gefco furnizează servicii de logistică pentru industrie în domeniile Overland Overseas, Warehousing & Reusable packaging, Finished Vehicles Logistics şi Customs & tax representation. Prezent în 150 de ţări, Gefco a realizat o cifră de afaceri de 4 miliarde euro în 2013 şi numără 11.500 angajaţi. Grupul, cu peste 350 de unităţi în întreaga lume, se dezvoltă în Asia Centrală, Europa Centrală şi de Est, Orientul Mijlociu, Asia de Est şi America Latină.
În 2012, PSA Peugeot Citroen a vândut companiei feroviare ruse RZD 75% din Gefco pentru pentru suma de 800 milioane euro.